ASG (z ang. Automatic Stop and Go) to system automatycznego wyłączania silnika w czasie postoju oraz ponownego uruchamiania przy ruszaniu. Wskutek zastosowania tego rozwiązania, zmniejsza się ilość czasu, jaką silnik spędza na biegu jałowym. Tak więc jest to również rozwiązanie ekonomiczne i proekologiczne. Po pierwsze auto zużywa mniejszą ilość paliwa, po drugie mniejsza jest emisja szkodliwych związków ze spalin do środowiska.
Cechy kluczowych informacji na temat systemu ASG:
- Oszczędność paliwa i redukcja emisji: Głównym celem ASG jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Kiedy samochód stoi, na przykład na czerwonym świetle, system wyłącza silnik, by nie zużywał paliwa na bezsensowne pracowanie na biegu jałowym.
- Szybkie reaktywowanie silnika: Gdy kierowca jest gotowy do jazdy, na przykład po puszczeniu hamulca lub wciskaniu sprzęgła, system natychmiast uruchamia silnik, co pozwala na płynne i szybkie ruszenie.
- Zastosowanie w różnych typach pojazdów: System ASG jest stosowany zarówno w samochodach z silnikiem benzynowym, jak i dieslem. Coraz częściej pojawia się także w hybrydach.
- Zaawansowana technologia: System ten wymaga zaawansowanej technologii zarządzania silnikiem i akumulatora, aby zapewnić szybkie i niezawodne uruchamianie silnika.
- Opcja wyłączenia: W niektórych samochodach istnieje możliwość manualnego wyłączenia systemu ASG, jeśli kierowca woli, aby silnik pracował ciągle.
- Wpływ na komfort jazdy: Chociaż ASG przyczynia się do oszczędzania paliwa, niektórzy kierowcy mogą odczuwać dyskomfort związany z chwilowym wyłączaniem silnika, szczególnie w początkowym okresie użytkowania systemu.
- Serwisowanie i utrzymanie: System ASG może wymagać specjalistycznej obsługi i kontroli w serwisie, zwłaszcza w przypadku problemów z uruchamianiem silnika.
Jak działa system Automatic Stop and Go w samochodach z ręczną skrzynią biegów?
W samochodach z przekładnią manualną, aby aktywować system Automatic Stop and Go, należy zatrzymać samochód i nacisnąć sprzęgło. Następnie kierowca musi przesunąć dźwignię zmiany biegów w położenie neutralne, po czym silnik się zatrzyma. Kolejne uruchomienie silnika ma miejsce, po naciśnięciu sprzęgła. Poza tym motor uruchomi się, jeśli zachodzi dodatkowe zapotrzebowanie na moc.
Wady systemu ASG (Automatic Stop and Go)
- Opóźnienie w reakcji: W niektórych przypadkach, system ASG może powodować krótkie opóźnienie w reakcji silnika podczas ponownego uruchamiania. To może być szczególnie odczuwalne w sytuacjach wymagających szybkiego ruszenia, np. na skrzyżowaniach.
- Zużycie akumulatora: System ASG wymaga silnego akumulatora zdolnego do częstego uruchamiania silnika. Może to skutkować szybszym zużyciem akumulatora w porównaniu do samochodów bez tego systemu.
- Dodatkowe obciążenie dla rozrusznika: Częste wyłączanie i włączanie silnika może prowadzić do przyspieszonego zużycia rozrusznika, co może wiązać się z potrzebą jego wcześniejszej wymiany.
- Komfort jazdy: Niektórzy kierowcy mogą odczuwać dyskomfort związany z chwilowym wyłączaniem i włączaniem silnika, zwłaszcza w sytuacjach korków miejskich, gdzie system ASG jest aktywowany bardzo często.
- Wpływ na działanie systemów pokładowych: W niektórych samochodach, wyłączenie silnika może wpływać na działanie niektórych systemów pokładowych, takich jak klimatyzacja czy system audio.
- Koszty serwisowania: Jeśli wystąpią problemy z systemem ASG, ich naprawa może być skomplikowana i kosztowna, ponieważ system ten wymaga specjalistycznej wiedzy i części.
- Ograniczona efektywność w niektórych warunkach: W niektórych sytuacjach, jak krótkie trasy miejskie, system ASG może nie przynosić znaczących oszczędności paliwa.
- Zależność od warunków zewnętrznych: Efektywność systemu ASG może być ograniczona w ekstremalnych warunkach pogodowych, na przykład w bardzo zimne dni, kiedy silnik potrzebuje więcej czasu na osiągnięcie optymalnej temperatury pracy.
FAQ
1. Czym jest system ASG?
ASG to system automatycznego zatrzymywania i uruchamiania silnika w samochodach, który ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, szczególnie podczas postoju.
2. Jak działa system ASG?
System ASG automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się, na przykład na światłach czy w korkach, i szybko uruchamia go ponownie, gdy kierowca jest gotowy do jazdy.
3. Czy system ASG jest dostępny we wszystkich rodzajach pojazdów?
System ASG jest coraz częściej stosowany w nowych samochodach, zarówno z silnikami benzynowymi, dieslami, jak i w hybrydach.
4. Czy można wyłączyć system ASG?
W wielu samochodach jest możliwość manualnego wyłączenia systemu ASG, jeśli kierowca preferuje, aby silnik pracował ciągle.
5. Czy system ASG wpływa na żywotność akumulatora?
Tak, system ASG może powodować szybsze zużycie akumulatora ze względu na częste uruchamianie silnika.
6. Czy system ASG jest niezawodny?
System ASG jest generalnie niezawodny, ale jak każda zaawansowana technologia, może wymagać specjalistycznej obsługi i serwisowania.
7. Czy system ASG jest korzystny dla środowiska?
Tak, system ASG przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin i zużycia paliwa, co jest korzystne dla środowiska.