W artykule przeczytasz

EAS, z ang. Electronic Assisted Steering to elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego. System ten automatycznie steruje siłą wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości pojazdu. Dlatego też przy stosunkowo niewielkich prędkościach, a więc na przykład podczas manewru parkowania system działa z największą siłą. Przy wyższych prędkościach, kiedy pojazd porusza się np. po drogach ekspresowych czy autostradach, elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego praktycznie jest dezaktywowane, co ma zapobiec niezamierzonej i przy tym niebezpiecznej zmianie toru jazdy.

System Electronic Assisted Steering składa się z:

  • pompy hydraulicznej
  • zaworu sterującego
  • siłownika
  • czujników prędkości pojazdu
  • czujników prędkości obrotowej silnika
  • sensora kąta obrotu koła kierownicy
  • elektronicznego modułu sterującego

Cechy EAS

  1. Czułość na Prędkość: System dostosowuje siłę wspomagania do prędkości pojazdu.
  2. Sprecyzowanie Kierowania: Elektroniczne systemy często oferują bardziej precyzyjne kierowanie niż tradycyjne hydrauliczne systemy wspomagania.
  3. Zmienność Ustawień: Niektóre systemy EAS pozwalają kierowcy na dostosowanie ustawień wspomagania kierownicy.
  4. Integracja z Innych Systemami: Może być integrowany z innymi systemami pojazdu, takimi jak systemy stabilizacji toru jazdy.

Zalety EAS

  1. Efektywność Energetyczna: Redukcja zużycia paliwa, gdyż system nie korzysta z mocy silnika tak, jak hydrauliczne systemy wspomagania.
  2. Precyzja: Często dostarcza bardziej precyzyjnych informacji zwrotnych i lepszą kontrolę nad pojazdem.
  3. Komfort Jazdy: Zmniejsza fizyczny wysiłek kierowcy, zwłaszcza podczas parkowania.
  4. Bezpieczeństwo: W niektórych sytuacjach, takich jak utrata ciśnienia w oponach, system może automatycznie dostosować wspomaganie, aby ułatwić kontrolę nad pojazdem.

Możliwe Awarie i Wady

  1. Awaria Elektryczna: Problem z modułem sterującym czy sensorami może sprawić, że system przestanie działać poprawnie.
  2. Koszty Napraw: Elektroniczne systemy mogą być droższe do naprawienia niż tradycyjne hydrauliczne systemy wspomagania.
  3. Kompleksowość Systemu: Zwiększona ilość elementów elektronicznych może oznaczać, że jest więcej elementów, które mogą ulec awarii.
  4. Brak “Czucia” Drogi: Niektóre systemy mogą filtrować zbyt wiele informacji zwrotnych od nawierzchni drogi, co zmniejsza „czucie” drogi przez kierowcę.

Porady i Praktyki

  • Regularna Kontrola: Konieczne jest regularne sprawdzanie stanu systemu, aby zapobiec ewentualnym problemom.
  • Szukanie Objawów Usterki: Do objawów problemów z EAS mogą należeć: szumy, niestabilność kierownicy, czy trudności w skręcaniu.
  • Uaktualnienia Oprogramowania: Upewnij się, że oprogramowanie systemu jest aktualne, aby zapewnić optymalną funkcjonalność i bezpieczeństwo.

Elektroniczne Wspomaganie Kierownictwa przynosi wiele korzyści pod względem komfortu i bezpieczeństwa jazdy, ale podobnie jak każda technologia, nie jest wolne od możliwości wystąpienia problemów czy awarii. Ważne jest zrozumienie jego działania oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym, aby cieszyć się wszystkimi zaletami, jakie przynosi ta technologia.

FAQ

1. Czym jest EAS?

Odpowiedź: EAS, czyli Elektroniczne Wspomaganie Kierownictwa, to system, który ułatwia kierowcy obracanie kierownicą, korzystając z elektroniki, aby kontrolować siłę wspomagania na podstawie różnych parametrów, takich jak prędkość pojazdu.

2. Czy EAS zwiększa zużycie paliwa?

Odpowiedź: Generalnie nie. EAS może być bardziej efektywne energetycznie niż hydrauliczne systemy wspomagania, gdyż nie obciąża silnika w sposób ciągły.

3. Co mogę zrobić, gdy system EAS przestanie działać podczas jazdy?

Odpowiedź: W przypadku awarii EAS, system zazwyczaj przełącza się w tryb awaryjny. Kierowanie pojazdem może stać się cięższe, ale wciąż możliwe. Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i skontaktuj z mechanikiem lub pomocą drogową.

4. Czy EAS działa przy wszystkich prędkościach?

Odpowiedź: Tak, jednak charakterystyka działania EAS może się zmieniać w zależności od prędkości, oferując więcej wspomagania przy niższych prędkościach, np. podczas parkowania, i mniej przy wyższych prędkościach.

5. Jakie są objawy uszkodzenia lub awarii systemu EAS?

Odpowiedź: Do objawów mogą należeć: trudności w skręcaniu kierownicy, uczucie „luzu” kierownicy, brak reakcji na ruchy kierownicy lub ostrzeżeniowe światła na desce rozdzielczej.

6. Czy można ręcznie dostosować ustawienia EAS?

Odpowiedź: W niektórych pojazdach, system EAS pozwala kierowcom na dostosowanie poziomu wspomagania kierownicy zgodnie z indywidualnymi preferencjami lub warunkami jazdy.

7. Czy mogę samodzielnie naprawić system EAS?

Odpowiedź: Ze względu na skomplikowaną naturę systemów elektronicznych i bezpieczeństwo, naprawy EAS najlepiej jest powierzyć wykwalifikowanym mechanikom i specjalistom.

8. Czy każdy nowy samochód jest wyposażony w EAS?

Odpowiedź: Choć EAS jest coraz powszechniejsze, nie każdy nowy samochód jest w nie wyposażony. To zależy od modelu i marki pojazdu oraz oferowanych pakietów i opcji.

9. Czy mogę zamontować system EAS w starszym samochodzie, który go nie ma?

Odpowiedź: Technicznie jest to możliwe, ale proces może być skomplikowany i kosztowny, a także wymagać specjalistycznej wiedzy i narzędzi. W praktyce rzadko jest to ekonomicznie uzasadnione.

10. Czy system EAS jest bezpieczny?

Odpowiedź: Tak, EAS jest projektowany z myślą o bezpieczeństwie i może nawet zawierać funkcje, które pomagają kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach.

 

Zobacz też: Servotronic — elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

 

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

kierownica wielofunkcyjna

Kierownica wielofunkcyjna

Kierownica wielofunkcyjna to element samochodu, który jak każda inna kierownica służy przede wszystkim do kierowania

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.