EAS, z ang. Electronic Assisted Steering to elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego. System ten automatycznie steruje siłą wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości pojazdu. Dlatego też przy stosunkowo niewielkich prędkościach, a więc na przykład podczas manewru parkowania system działa z największą siłą. Przy wyższych prędkościach, kiedy pojazd porusza się np. po drogach ekspresowych czy autostradach, elektroniczne wspomaganie układu kierowniczego praktycznie jest dezaktywowane, co ma zapobiec niezamierzonej i przy tym niebezpiecznej zmianie toru jazdy.
System Electronic Assisted Steering składa się z:
- pompy hydraulicznej
- zaworu sterującego
- siłownika
- czujników prędkości pojazdu
- czujników prędkości obrotowej silnika
- sensora kąta obrotu koła kierownicy
- elektronicznego modułu sterującego
Cechy EAS
- Czułość na Prędkość: System dostosowuje siłę wspomagania do prędkości pojazdu.
- Sprecyzowanie Kierowania: Elektroniczne systemy często oferują bardziej precyzyjne kierowanie niż tradycyjne hydrauliczne systemy wspomagania.
- Zmienność Ustawień: Niektóre systemy EAS pozwalają kierowcy na dostosowanie ustawień wspomagania kierownicy.
- Integracja z Innych Systemami: Może być integrowany z innymi systemami pojazdu, takimi jak systemy stabilizacji toru jazdy.
Zalety EAS
- Efektywność Energetyczna: Redukcja zużycia paliwa, gdyż system nie korzysta z mocy silnika tak, jak hydrauliczne systemy wspomagania.
- Precyzja: Często dostarcza bardziej precyzyjnych informacji zwrotnych i lepszą kontrolę nad pojazdem.
- Komfort Jazdy: Zmniejsza fizyczny wysiłek kierowcy, zwłaszcza podczas parkowania.
- Bezpieczeństwo: W niektórych sytuacjach, takich jak utrata ciśnienia w oponach, system może automatycznie dostosować wspomaganie, aby ułatwić kontrolę nad pojazdem.
Możliwe Awarie i Wady
- Awaria Elektryczna: Problem z modułem sterującym czy sensorami może sprawić, że system przestanie działać poprawnie.
- Koszty Napraw: Elektroniczne systemy mogą być droższe do naprawienia niż tradycyjne hydrauliczne systemy wspomagania.
- Kompleksowość Systemu: Zwiększona ilość elementów elektronicznych może oznaczać, że jest więcej elementów, które mogą ulec awarii.
- Brak “Czucia” Drogi: Niektóre systemy mogą filtrować zbyt wiele informacji zwrotnych od nawierzchni drogi, co zmniejsza „czucie” drogi przez kierowcę.
Porady i Praktyki
- Regularna Kontrola: Konieczne jest regularne sprawdzanie stanu systemu, aby zapobiec ewentualnym problemom.
- Szukanie Objawów Usterki: Do objawów problemów z EAS mogą należeć: szumy, niestabilność kierownicy, czy trudności w skręcaniu.
- Uaktualnienia Oprogramowania: Upewnij się, że oprogramowanie systemu jest aktualne, aby zapewnić optymalną funkcjonalność i bezpieczeństwo.
Elektroniczne Wspomaganie Kierownictwa przynosi wiele korzyści pod względem komfortu i bezpieczeństwa jazdy, ale podobnie jak każda technologia, nie jest wolne od możliwości wystąpienia problemów czy awarii. Ważne jest zrozumienie jego działania oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym, aby cieszyć się wszystkimi zaletami, jakie przynosi ta technologia.
FAQ
1. Czym jest EAS?
Odpowiedź: EAS, czyli Elektroniczne Wspomaganie Kierownictwa, to system, który ułatwia kierowcy obracanie kierownicą, korzystając z elektroniki, aby kontrolować siłę wspomagania na podstawie różnych parametrów, takich jak prędkość pojazdu.
2. Czy EAS zwiększa zużycie paliwa?
Odpowiedź: Generalnie nie. EAS może być bardziej efektywne energetycznie niż hydrauliczne systemy wspomagania, gdyż nie obciąża silnika w sposób ciągły.
3. Co mogę zrobić, gdy system EAS przestanie działać podczas jazdy?
Odpowiedź: W przypadku awarii EAS, system zazwyczaj przełącza się w tryb awaryjny. Kierowanie pojazdem może stać się cięższe, ale wciąż możliwe. Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i skontaktuj z mechanikiem lub pomocą drogową.
4. Czy EAS działa przy wszystkich prędkościach?
Odpowiedź: Tak, jednak charakterystyka działania EAS może się zmieniać w zależności od prędkości, oferując więcej wspomagania przy niższych prędkościach, np. podczas parkowania, i mniej przy wyższych prędkościach.
5. Jakie są objawy uszkodzenia lub awarii systemu EAS?
Odpowiedź: Do objawów mogą należeć: trudności w skręcaniu kierownicy, uczucie „luzu” kierownicy, brak reakcji na ruchy kierownicy lub ostrzeżeniowe światła na desce rozdzielczej.
6. Czy można ręcznie dostosować ustawienia EAS?
Odpowiedź: W niektórych pojazdach, system EAS pozwala kierowcom na dostosowanie poziomu wspomagania kierownicy zgodnie z indywidualnymi preferencjami lub warunkami jazdy.
7. Czy mogę samodzielnie naprawić system EAS?
Odpowiedź: Ze względu na skomplikowaną naturę systemów elektronicznych i bezpieczeństwo, naprawy EAS najlepiej jest powierzyć wykwalifikowanym mechanikom i specjalistom.
8. Czy każdy nowy samochód jest wyposażony w EAS?
Odpowiedź: Choć EAS jest coraz powszechniejsze, nie każdy nowy samochód jest w nie wyposażony. To zależy od modelu i marki pojazdu oraz oferowanych pakietów i opcji.
9. Czy mogę zamontować system EAS w starszym samochodzie, który go nie ma?
Odpowiedź: Technicznie jest to możliwe, ale proces może być skomplikowany i kosztowny, a także wymagać specjalistycznej wiedzy i narzędzi. W praktyce rzadko jest to ekonomicznie uzasadnione.
10. Czy system EAS jest bezpieczny?
Odpowiedź: Tak, EAS jest projektowany z myślą o bezpieczeństwie i może nawet zawierać funkcje, które pomagają kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach.
Zobacz też: Servotronic — elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego