Fuel Stratified Injection, w skrócie FSI to system zasilania benzyną, który stosowany jest w silnikach o zapłonie iskrowym. Opracował go koncern Volkswagen AG. System FSI dzięki wykorzystaniu techniki bezpośredniego wtrysku paliwa do komory spalania pozwala na mniejsze zużycia paliwa.
Koncepcja i rozwój
W związku z tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna w silnikach iskrowych nie może być zbyt uboga, opracowano udoskonaloną odmianę zasilania takiej jednostki napędowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindra. Kluczem systemu FSI jest tu technika wtrysku benzyny. W obszarze świecy zapłonowej jest ona bogata, a w pozostałej objętości cylindra uboga.
W silnikach takich ze względu na fakt, że wytwarzają one mało spalin, stosuje się rozwinięcie tej technologii poprzez doładowanie dwusystemowe. Przy niskiej mocy doładowanie zapewnia napędzana mechanicznie sprężarka wypornościowa, przy większej natomiast turbosprężarka. Silniki z doładowaniem dwusystemowym noszą oznaczenie TSI (ang. Turbo Stratified Injection) lub TFSI (ang. Turbo Fuel Stratified Injection).