KERS, z ang. Kinetic Energy Recovery System to system odzyskiwania energii podczas manewru hamowania. Energię kinetyczną zamienia on na elektryczną zamiast cieplnej, która jest bezużyteczna. Tym samym poprawiona zostaje sprawność energetyczna pojazdu, a jego elektryczne silniki działają jak prądnice.
Proces działania KERS w Formule 1
Sposoby wykorzystania prądu wytworzonego przez system KERS:
- akumulacja energii bezpośrednio w samochodzie i wykorzystanie jej przy następnym rozruchu
- przekazanie energii przez sieć trakcyjną i wykorzystanie jej przez inne pojazdy trakcyjne
System KERS w samochodach osobowych i bolidach F1
Po raz pierwszy system odzyskiwania energii podczas hamowania w samochodach osobowych został wykorzystany w modelu Audi A4 E. Odzyskaną energię wykorzystuje się w nim do doładowania akumulatora i zasilania odbiorników energii elektrycznej. Dzięki temu obciążenie silnika przez alternator jest mniejsze, co w konsekwencji pozwala na oszczędność paliwa.
Ponadto od roku 2009 z przerwą na rok 2010 system ten stosowany jest w bolidach Formuły 1. Jego rozbudowaną formą jest system ERS (Energy Eecovery System), składający się z:
- MGU-K – generatora do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania
- MGU-H – generatora do odzyskiwania energii z ciepła gazów wydechowych
- ogniw akumulatorów stanowiących magazyn energii
- układu sterowania