Korektor siły hamowania jest urządzeniem, które umożliwia zmianę działania hamulców w zależności od obciążenia tylnej osi samochodu. W sytuacji, kiedy tylna oś ma większe obciążenie, siła hamowania przez korektor się zwiększa, przez co wzrasta też skuteczność hamowania. Z kolei przy niskim obciążeniu korektor zapobiega blokowaniu kół i zarzucania pojazdem przy gwałtownym hamowaniu. Obecnie w samochodach, które są wyposażone w układ ABS, od takich rozwiązań się już odchodzi, choć nadal można je spotkać w starszych pojazdach, które mają korektor siły hamowania i ABS jednocześnie.
Rodzaje korektorów
Korektory siły hamowania podzielić można na trzy grupy, a mianowicie:
- sterowane ciśnieniem w przewodach hamulcowych, które zapobiegają nadmiernemu wzrostowi ciśnienia w niektórych przewodach hamulcowych bądź zmieniają stosunek ciśnienia w przewodach przedniej i tylnej osi
- bezwładnościowe, w których zmiana ciśnienia w przewodach hamulcowych jest ciągła i sterowana intensywnością hamowania
- sterowane obciążeniem osi uwzględniające zmiany statycznych nacisków na osie samochodu
Korektor siły hamowania — budowa
Klasyczny korektor to w zasadzie zwykły zawór, który ogranicza ciśnienie. Te bardziej zaawansowane pod uwagę biorą statyczne obciążenie tylnej osi i wyposażone są w dodatkowe dźwigienki sprzęgnięte z tą osią za pomocą sprężynki. Przemieszczenie pionowe tylnej osi powoduje naprężenie sprężyny i ruchy dźwigienki, która odpowiada za sterowanie przesuwem tłoczka w korektorze.