VVL, z ang. Nissan Ecology Oriented Variable Valve Lift and Timing jest systemem sterowania rozrządem opracowanym przez Nissana. Sterowanie ma tu miejsce poprzez przełączanie krzywek znajdujących się na wałku rozrządu. System ten jest podobny do VTEC Hondy, choć w tym przypadku krzywka prawa i lewa mają ten sam profil.
Jeśli silnik pracuje na niskich obrotach, zawory są napędzane przez krzywki o krótkim czasie otwarcia i niskim wzniosie. Przy obrotach wysokich trzy dźwignie zostają tu spięte razem i napędzane przez krzywkę, która zapewnia długi czas otwarcia i wysoki wznios.
System 3-stopniowy
VVL jest systemem 3-stopniowym, w którym przy:
- 1 fazie i niskich obrotach zawory wlotowe i dolotowe pracują przy ustawieniach dla niskich obrotów. Niewielkie otwieranie zaworów sprawia, że mieszanka jest efektywniejsza. Korzystna jest moc silnika i krzywa momentu obrotowego, dzięki czemu miejsce ma też niskie zużycie paliwa.
- 2 fazie i średnich obrotach zawory wylotowe pracują na ustawieniach dla niskich obrotów, a zawory dolotowe na ustawieniach dla obrotów szybkich.
- 3 fazie i wysokich obrotach zawory dolotowe i wylotowe pracują na ustawieniach dla wysokich obrotów, mając przy tym znacznie większy skok. Czas ich otwarcia jest dłuższy, a cylindry mieszanką paliwowo-powietrzną napełniane są jeszcze dokładniej, co pozwala osiągnąć maksymalne osiągi mocy.
mutex/ocfipreoqyfb/mutex
Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 3]