Czym różnią się auta hybrydowe i elektryczne?
Zanim wymienimy rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych, w pierwszej kolejności musimy wskazać zachodzące między nimi różnice. Jak się okazuje, wielu Polaków nie potrafi rozróżnić pełnego elektryka od auta hybrydowego. Potwierdza to badanie z 2020 r. przeprowadzone przez InsightOut Lab wspólnie z Volkswagenem. Przeszło połowa pośród ankietowanych (51 proc.) jeżdżących hybrydą uznało ją za auto elektryczne.
W najprostszym tłumaczeniu za samochód elektryczny możemy uznać auto napędzane w pełni silnikiem na prąd. W przypadku hybryd jest to połączenie dwóch rodzajów napędu – elektrycznego oraz spalinowego, kiedy pojazd korzysta z nich jednocześnie lub na przemian.
Oczywiście pośród samych aut elektrycznych i hybryd występują ich różne odmiany. Na przykład hybrydy możemy podzielić na pełne, łagodne czy mikrohybrydy. Inny podział dotyczy sposobów połączenia ze sobą silnika spalinowego i elektrycznego (napęd hybrydowy szeregowy, napęd równoległy, szeregowo-równoległy). Z kolei w przypadku aut elektrycznych mogą one różnić się ilością silników na prąd i napędzanych przez nie kół, jak również rodzajem lub brakiem przekładni mechanicznej.
W tym artykule sprawdzamy, czym różnią się od siebie najpopularniejsze samochody elektryczne i hybrydowe, a nawet wodorowe. Rozróżniamy auta elektryczne i hybrydowe typu BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV i FCEV.
Jakie są rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych?
BEV (ang. Battery Electric Vehicle)
BEV to auta napędzane wyłącznie energią elektryczną. Dlatego są to pojazdy w pełni bezemisyjne, które napędza silnik elektryczny zasilany energią z baterii – zwykle litowo-jonowych. Akumulatory aut elektrycznych montuje się tuż pod podłogą. Dzięki temu mają one niższy środek ciężkości, co ma znaczenie dla ich lepszego prowadzenia.
Obecnie zasięgi aut elektrycznych to nawet ponad 400 przejechanych kilometrów na jednym ładowaniu. Baterie ładuje się prądem ze specjalnych ładowarek lub nawet domowego gniazdka. Najefektywniejsze są stacje szybkiego ładowania.
HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle)
Najpopularniejszy, ponieważ klasyczny napęd hybrydowy. Samochody HEV są wyposażone w dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Ten ostatni służy do ruszania i jazdy z prędkością do ok. 50 km/h, stąd jest to ciekawy wybór na auto miejskie. Zwłaszcza że takim pojazdem możemy wjechać do zielonych stref miasta. Jeżeli obciążenie jest większe, wówczas dołącza się silnik spalinowy.
Hybrydy tego rodzaju nie mają zewnętrznych gniazd do ładowania silnika elektrycznego. Akumulatory ładowane są energią podczas toczenia oraz hamowania.
PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Inny rodzaj hybrydy, już z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła energii przez specjalne gniazdo. W porównaniu z hybrydami HEV mają one pojemniejsze akumulatory, ale niestety wiele aut typu PHEV nie da się naładować na stacjach szybkiego ładowania wykorzystujących prąd stały. Hybrydy typu plug-in nadają się do pokonywania przestrzeni miejskiej, ale z powodzeniem można nimi wyruszyć też w dłuższe trasy.
MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle)
Tak zwane miękkie hybrydy. Mimo iż są one zbudowane tak samo, jak klasyczne auta hybrydowe HEV, występuje między nimi duża różnica w zakresie zastosowanego silnika elektrycznego. W hybrydach mild jednostki elektryczne są zdecydowanie słabsze. Silnik taki służy rozruchowi i przejmuje funkcję alternatora. Mimo to spalanie można obniżyć nawet o 15 proc.
EREV (ang. Extended Range Electric Vehicle)
Hybryda o zwiększonym zasięgu, która jest odwrotnością auta typu MHEV. Silnik elektryczny jest tutaj główną siłą napędową samochodu, podczas kiedy jednostka spalinowa tylko go wspomaga.
FCEV (ang. Fuel Cell Electric Vehicle)
Pojazd, w którym generowanie energii elektrycznej do baterii odbywa się dzięki reakcji wodoru z tlenem. Zamiast dostarczać energii, należy uzupełnić ogniwa paliwowe wodorem.
Jak kupić samochód elektryczny lub hybrydę?
Jak widzimy, rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych są bardzo różne. Z pewnością będą to również auta szybko zyskujące na popularności, także wskutek działań rządów, które w ten sposób chcą ograniczyć emisję CO2. Oprócz tego to oszczędność paliwa i minimalny hałas.
Przeczytaj też: “Koniec samochodów spalinowych w Norwegii coraz bliższy”
Niestety, z uwagi na wysokie ceny większość nie może pozwolić sobie na zakup takiego auta prosto z salonu. Na szczęście coraz większa podaż jest na rynku wtórnym, również na polskim. Sęk w tym, aby przed finalizacją zakupu dokładnie je zweryfikować. W autach elektrycznych należy ocenić stan baterii i skontrolować gniazdo ładowania (rodzaje wtyczek typu Type 1, Type 2 lub CHAdeMO). Specjaliści powinni też przyjrzeć się układowi hamulcowemu pod kątem zużycia i skorodowania poszczególnych elementów.
Podobnie jest w przypadku hybryd. Baterie, które w tym przypadku zwykle znajdują się pod tylną kanapą lub podłogą bagażnika, nie powinny mieć przebarwień, nie może też z nich wyciekać elektrolit. Niepokojące są też ślady wilgoci, a bardzo ważny sprawny system wentylacji baterii. Weryfikacji wymagają także wskaźniki ładowania, obciążenia silnika elektrycznego oraz naładowania zespołu napędowego. W końcu sprawdzić należy przełączanie trybów.
Oczywiście takie typy samochodów powinien obejrzeć specjalista. Zwykłe warsztaty pomogą tylko w zakresie podstawowych czynności eksploatacyjnych. Przy naprawach instalacji elektrycznej potrzebny jest już certyfikat do pracy przy wysokich napięciach 1 kV, a ten mają warsztaty specjalizujące się w autach hybrydowych. Tam sprawdzimy też stan baterii i wykryjemy błędy z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego. Samochód należy też podnieść i sprawdzić stan przewodów wysokiego napięcia w peszlach.
Tak więc weryfikacja stanu auta elektrycznego lub hybrydy wymaga specjalistycznej wiedzy. Zwykły mechanik to może być odrobinę za mało, żeby zweryfikować, jak działa taki samochód i czy jest sprawny. Natomiast pewne czynności weryfikacyjne możemy przeprowadzić osobiście i to nawet sprzed komputera. Jeszcze przed umówieniem wizyty u sprzedawcy warto zainwestować kilkadziesiąt złotych w Raport Historii Pojazdu. W ten sposób możemy zweryfikować m.in. dane techniczne pojazdu, jego fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i kolizjach, rzeczywisty przebieg, a nawet sprawdzić, czy nie widnieje on w bazach pojazdów kradzionych i czy były dla niego ogłoszone jakieś akcje serwisowe.