Tesla Robotaxi Cybercab i Robovan – Elon Musk zaprezentował autonomiczne taksówki bez kierowcy, kierownicy i pedałów. Czy pojazdy autonomiczne to przyszłość branży motoryzacyjnej?

Udostępnij
Wasza ocena
Tesla Robotaxi Cybercab
Elon Musk potrafi zaskakiwać, a często jego konferencje odnoszą się do tego, co ma przynieść przyszłość. Tak samo było podczas wydarzenia "We, robot" w Los Angeles. Miliarder będący dyrektorem generalnym Tesli zaprezentował wizję niedalekiej przyszłości. Według Muska przyszłość motoryzacji należy do pojazdów autonomicznych opartych na sztucznej inteligencji, najnowszych technologiach i czujnikach bezpieczeństwa. Potwierdzić to mają dwa pojazdy – autonomiczna taksówka Tesla Robotaxi Cybercab i autobus – Tesla Robovan. To ciekawa wizja Tesli, zwłaszcza że europejscy producenci zaczynają odwracać się od aut elektrycznych.

W artykule przeczytasz

W pełni autonomiczna mobilność z FSD – przyszłość transportu w wizji Elona Muska

Tesla Robotaxi Cybercab i Robovan mają zmienić przyszłość transportu. Przynajmniej według Elona Muska, który przedstawił autonomiczne pojazdy podczas konferencji “We, Robot 2024”. Wydarzenie Tesli odbyło się w miasteczku produkcyjnym Warner Bros w Los Angeles w stanie Kalifornia.

Musk przyjechał na wydarzenie jednym z pojazdów autonomicznych, jakim był właśnie Robotaxi Cybercab. Miliarder pochwalił się, że na wydarzeniu miało być aż 50 autonomicznych samochodów, w tym 20 taksówek Cybercab i 30 Tesli Model Y. Auta były pozbawione kierownicy i pedałów, ponieważ właśnie taka ma być przyszłość transportu kołowego w ośrodkach miejskich. Samochody mają działać pod kontrolą komputera FSD w wersji piątej (HW AI5).

Przeczytaj też: “Tesla Model 3 Performance – dane techniczne, ceny

Wydarzenie miało przekonać odbiorców, że pojazdy osobiste mogą generować dochód, kiedy właściciel zajmuje się codziennymi sprawami. W ten sposób samochód miałby stanowić dodatkowe źródło dochodu dla właściciela. Statystycznie tygodniowo pojazd jest bowiem użytkowany przez około 10 godzin. W czasie, kiedy nie jest eksploatowany, teoretycznie mógłby służyć za taksówkę. Ma to sens, ponieważ taki samochód maksymalizuje użyteczność i rekompensuje koszty posiadania. Z drugiej strony, znacznie intensywniejsza eksploatacja to również ryzyko częstszych usterek i wynikających z tego napraw, które zwłaszcza w przypadku aut elektrycznych mogą być bardzo kosztowne.

Tesla Robotaxi Cybercab – autonomiczna taksówka w cenie 30 tys. USD z indukcyjnym ładowaniem

Robotaxi Cybercab to dwumiejscowy pojazd osobowy przeznaczony do transportu maksymalnie dwóch pasażerów. Funkcjonalność podnosi ogromna przestrzeń bagażowa. Auto ma futurystyczną sylwetkę oraz eleganckie drzwi otwierane do góry, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Widać też podobieństwo do Cybertrucka. Jednocześnie to kompaktowa konstrukcja, co jest z korzyścią dla poruszania się w warunkach miejskich.

Tesla Robotaxi nie ma w kabinie kierownicy oraz pedałów hamulca i gazu. We wnętrzu znajduje się jedynie duży, dotykowy i centralnie umieszczony ekran. Pojazd porusza się z wykorzystaniem zaawansowanej technologii autonomicznej, jednak nie korzysta z droższych lidarów będących radarami laserowymi. Samochód ma być wyposażony wyłącznie w kamery, co ma zapewnić równie bezpieczną jazdę, a jednocześnie obniżyć cenę. Ładowanie pojazdu będzie odbywać się bezprzewodowo, a pokonanie mili (ok. 1,6 km) ma kosztować 20 centów (ok. 0,80 zł).

Robotaxi Cybercab

Autonomiczna taksówka Tesla Cybercab ma być tzw. tanią Teslą, o której mówi się od dawna. Cena auta miałaby wynosić mniej niż 30 tys. USD. Przy obecnych cenach nowy pojazd kosztowałby około 120 tys. zł. Aktualnie za najtańszy model Tesli zapłacić trzeba blisko 190 tys. zł.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, masowa produkcja pojazdu Robotaxi ruszy w 2027 roku. Jednak Tesla planuje, że pierwsze testy mają odbyć się już w 2025 roku na drogach w Kalifornii i Teksasie.

Robovan – przyszłość autonomicznej komunikacji zbiorowej

Drugim zaprezentowanym pojazdem był autonomiczny autobus Tesla Robovan. Pojazd może przewieźć do 20 osób lub towary, na przykład materiały budowlane czy produkty gastronomiczne.

Również ten pojazd wygląda bardzo futurystycznie. Inspiracją były pociągi w stylu art déco z lat 30. ubiegłego wieku. Nie ma tutaj przedniej szyby, kierownicy i kokpitu kierowcy. Postawiono także na układ zawieszenia z wyrównywaniem obciążenia, dlatego pojazd może dostosowywać wysokość do warunków drogowych. Koszt przejazdu ma kosztować do 10 centów za milę. Tutaj jednak nie podano jeszcze daty rozpoczęcia produkcji.

Autobus Robovan

Przeczytaj też: “Wallbox – czym jest i jak działa przydomowa stacja ładowania samochodów?

Humanoidalny robot Optimus

Na wydarzeniu pokazano także humanoidalnego robota Optimus. W ten sposób Tesla chciała podkreślić swoje ambicje wychodzące poza branżę motoryzacyjną. Robot jest wyposażony w zaawansowaną sztuczną inteligencję i szereg czujników. To uniwersalne urządzenie, które może pomagać w opiece, pracować na linii montażowej, czy eksplorować niebezpieczne obszary.

Roboty pojawiły się na konferencji w Los Angeles. Jeden z nich nawet stał za barem. Podano także, że finalnie będą w cenie poniżej 30 tys. USD.

Robot Optimus

Bycze zapowiedzi i dobre wyniki Tesli wywołały euforię wśród inwestorów

Wydaje się, że szefowi Tesli udało się przekonać odbiorców. Szczególnie w połączeniu ze znakomitymi wynikami za III kwartał 2024 roku.

Zysk netto wzrósł do blisko 2,2 mld USD wobec 1,85 mld USD przed rokiem. Przychody Tesli w tym okresie wyniosły niemal 25,2 mld USD. To nieco mniej niż przewidywano, ale i tak o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Dużo wyższy był zysk na akcje – 72 centy wobec prognozowanych 58 centów.

Na początku października poinformowano także o sprzedaży pojazdów amerykańskiej marki. Od lipca do września 2024 roku Tesla sprzedała 462 890 egzemplarzy przy wyprodukowaniu 796 469 pojazdów elektrycznych. Musk zapowiedział także, że w przyszłym roku wzrost dostaw pojazdów elektrycznych powinien sięgnąć nawet 30 proc.

Giełda zareagowała pozytywnie na znakomite informacje, ponieważ po opublikowaniu wyników Tesla zamknęła dzień z 22-procentowym zyskiem. To największy wzrost w trakcie jednego notowania od połowy 2013 roku.

Tesla stawia na autonomiczne samochody elektryczne, Europa nie chce aut z napędem BEV

Plan szefa Tesli dotyczący autonomicznej jazdy jest bardzo ambitny. Wydaje się mało prawdopodobne, że już niebawem po miastach będą jeździć taksówki Tesla Robotaxi Cybercab i autobusy Robovan. Natomiast wyraźnie właściciel Tesli widzi nie tylko szansę, ale dominację aut elektrycznych w niedalekiej przyszłości.

Zupełnie inaczej wygląda to w Europie, gdzie udział elektryków wynosi około 12 proc. Wprawdzie na poszczególnych rynkach liczba pojazdów elektrycznych względem aut z silnikami spalinowymi rośnie, ale nadal Europejczycy nie są przekonani do napędów bezemisyjnych. Na największym rynku motoryzacyjnym w Europie, w Niemczech, sprzedaż samochodów elektrycznych nawet spada. W najbliższym czasie może być jeszcze gorzej, ponieważ Komisja Europejska nałożyła wysokie cła na samochody elektryczne z Chin.

Przeczytaj też: “Cło na samochody elektryczne z Chin – chińskie elektryki droższe nawet o 45 procent!

Rośnie natomiast udział napędów łączących niskie spalanie i emisję z przystępną ceną i brakiem ładowania. To samochody hybrydowe, których wzrost rok do roku sięga nawet 25 proc. Nie bez znaczenia są tutaj nowe normy emisji spalin. Napędy hybrydowe pozwalają spełnić coraz bardziej rygorystyczne normy, a zainteresowanie tymi napędami jest dużo większe, niż w przypadku elektryków. Wydaje się, że rosnący udział hybryd na rynku jest dużo prawdopodobniejszy niż autonomiczne taksówki na drogach, przynajmniej w Europie.

zdjęcia: tesla.com (https://www.tesla.com/we-robot)
wideo: kanał “Tesla” w serwisie YouTube

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Czym jest Tesla Robotaxi Cybercab?

To autonomiczna taksówka z napędem elektrycznym, która pomieści dwóch pasażerów.

Kiedy taksówki Robotaxi będą dostępne w sprzedaży?

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, produkcja autonomicznych pojazdów ruszy w 2027 roku.

Ile kosztuje autonomiczna taksówka Tesla Cybercab?

Pojazd ma zachęcać atrakcyjną ceną w okolicy 30 tys. USD.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.