Filtr oleju w samochodzie – do czego służy, kiedy wymienić, ile kosztuje wymiana oleju i filtrów?

Udostępnij
Wasza ocena
Filtr oleju w samochodzie
Filtr oleju to ważny element auta, który dba o prawidłowe działanie jednostki napędowej. Dlatego filtr oleju w samochodzie trzeba wymieniać regularnie. Jak wskazuje nazwa, zadaniem elementu jest oczyszczanie oleju z zanieczyszczeń znajdujących się w środku smarnym. Zatkanie filtra skutkuje obniżeniem ciśnienia w układzie, a w następnej kolejności – problemami ze smarowaniem elementów jednostki napędowej.

W artykule przeczytasz

Filtr oleju silnikowego w samochodzie – czym jest i do czego służy?

W pojazdach z napędem spalinowym filtr oleju to ważny element układu smarowania. Zwykle ma formę niewielkiej metalowej puszki z wkładem. Położenie filtra oleju zależy od marki i modelu auta. Najczęściej puszka znajduje się w okolicach dolnej części silnika. W związku z tym często dostęp do filtra oleju silnikowego jest możliwy wyłącznie od spodu samochodu. Inaczej może to wyglądać w nowych autach, kiedy filtr w specjalnej obudowie znajduje się od górnej części silnika, co znacząco ułatwia jego wymianę.

Dzięki swoim właściwościom filtr oleju w samochodzie pozwala zatrzymać drobne cząstki i zanieczyszczenia krążące w środku smarnym. Podczas przepływania najpierw olej silnikowy jest oczyszczany przez tzw. smok usuwający największe zanieczyszczenia. W następnie kolejności ciecz jest dokładniej filtrowana właśnie przez filtr. Element skutecznie wyłapuje cząsteczki metalu, sadzy, pyły, tlenki metali, koks olejowy czy niespalone paliwo, które podczas pracy wraz z olejem mogłyby przedostać się do elementów silnika. Dzięki temu olej może spełniać swoje zadanie, co jest kluczowe dla zapewnienia optymalnych osiągów, a przede wszystkim wydłużenia żywotności silnika.

Przeczytaj też: “Filtr paliwa w samochodzie – czemu służy i ile kosztuje?

Rodzaje filtrów chroniących silnik przed zanieczyszczeniami

Dla wydajności filtracji środka smarnego znaczenie ma także rodzaj filtra. Zwykle to filtr puszkowy. Zaleca się, żeby urządzenie filtrujące wyłapywało zanieczyszczenia już o wielkości 5 mikrometrów. Wyróżnia się m.in. filtry papierowe, z włókniny i metalowe.

  • Filtry papierowe – powszechne stosowane filtry do aut z silnikami benzynowymi i diesli, składające się z warstwy papieru złożonego w harmonijkę. To wydajne i tanie filtry oleju, ale wymagające regularnej wymiany.
  • Filtry z włókniny – droższe od modeli papierowych, ale w zamian trwalsze, ponieważ mogą być oczyszczone z zanieczyszczeń i ponownie montowane.
  • Filtry metalowe – o największej wytrzymałości, dlatego są stosowane w silnikach o wysokiej wydajności lub pracujących w warunkach ekstremalnych. Wyższa cena zakupu zwraca się poprzez możliwość wielokrotnego użytku.

 

Inny podział uwzględnia zasadę działania, wydajność filtracji oraz lokalizację w układzie smarowania:

  • Podział ze względu na zasadę działania – przegrodowe objętościowe i powierzchniowe, energetyczne oraz złożone.
  • Podział ze względu na wydajność filtracji – zgrubne, pomocnicze i dokładnego oczyszczania.
  • Podział ze względu na miejsce w układzie smarowania –  bocznikowe, szeregowo-bocznikowe oraz pełnoprzepływowe.

 

Przeczytaj też: “Płukanka do silnika – czym jest, do czego służy, jak stosować?

Objawy zatkanego filtra oleju silnikowego

Zatkany filtr oleju w samochodzie zaburza pracę układu smarowania. To samo dotyczy nieprawidłowo dobranego elementu. Na problemy z filtrem oleju wskazywać mogą następujące objawy:

  • Lampka ostrzegawcza – zapalenie się kontrolki związanej z olejem może wskazywać na zaburzony przepływ smaru w związku ze zbyt niskim ciśnieniem w układzie.
  • Głośna praca – wynik słabego smarowania, co niekorzystnie wpływa na działanie elementów ruchomych silnika. Można to rozpoznać po odgłosach stukania i metalicznych dźwiękach.
  • Gaśnięcie silnika – przez blokowanie przepływu oleju jednostka spalinowa nie pracuje równo. W efekcie mogą pojawić się problemy z uruchomieniem samochodu.
  • Spadek mocy – utrudniony przepływ oleju przez filtr może prowadzić do zbyt niskiego ciśnienia, co objawia się spadkiem osiągów.
  • Wyższe zużycie oleju – w wyniku nieprawidłowego obiegu środka smarującego olej zużywa się szybciej.

 

Przeczytaj też: “Odma olejowa – co to jest, jak działa, usterki

Zużyty filtr oleju w samochodzie – konsekwencje

Bagatelizowanie objawów zużytego lub zatkanego filtra oleju może nieść w sobie przykre konsekwencje:

  • Przyspieszone zużycie silnika – elementy jednostki napędowej nie są właściwie smarowane, co może wpływać na szybsze zużycie tłoków, wału korbowego czy panewki.
  • Gorsze osiągi – nieprawidłowe smarowanie skutkuje wzrostem tarcia pomiędzy elementami jednostki napędowej. Przekłada się to na spadek wydajności i mocy silnika.
  • Przegrzanie silnika – większe tarcie i brak wystarczającego chłodzenia środkiem smarnym prowadzi do poważnych uszkodzeń, a w konsekwencji konieczności naprawy lub wymiany jednostki napędowej.
  • Wzrost emisji spalin i zużycie paliwa – nieodpowiednie smarowanie skutkuje nieprawidłowym spalaniem. Większe zużycie paliwa to wyższe koszty eksploatacji. Rośnie także ilość szkodliwych związków emitowanych do atmosfery.

Jak często wymieniać filtr oleju w swoim samochodzie?

Informacja o częstotliwości wymiany filtra oleju w samochodzie znajduje się w instrukcji. Zaleca się, żeby filtr wymieniać nie rzadziej niż raz w roku lub co 15 000, a nawet 10 000 kilometrów, jeżeli przebiegi są wyższe.

Krótsze interwały warto rozważyć również wówczas, kiedy samochód jest eksploatowany głównie w warunkach miejskich lub kierowca lubi dynamiczną jazdę. Sprawdzenie filtra zaleca się też po zauważeniu problemów z ciśnieniem oleju i wydajnością jednostki napędowej.

Przeczytaj też: “Co ile wymiana oleju w silniku?

Jaki filtr oleju wybrać – rodzaj, wydajność, producent filtra

Przy wyborze filtra zawsze należy zwrócić uwagę na jakość wykonania elementu filtrującego. Im lepszy filtr skuteczniej zatrzymujący zanieczyszczenia, tym większa wydajność, lepsza ochrona oraz dłuższa żywotność silnika. Zakup taniego filtra słabej jakości może przynieść tylko pozorne korzyści, jeżeli w skrajnym przypadku doprowadzi to do zatarcia jednostki napędowej.

W samodzielnym znalezieniu odpowiedniego modelu filtra pomoże producent. W instrukcji obsługi pojazdu powinna znaleźć się informacja, jaki typ filtra wybrać. Filtry różnią się wydajnością, ale również wymiarami. Pod uwagę trzeba wziąć długość, wymiar gwintu oraz średnicę zewnętrzną i wewnętrzną. Następnie trzeba skupić się na efektywności materiałów filtracyjnych oraz marce.

Samodzielny zakup filtra do konkretnego modelu i wersji silnikowej upraszczają także same sklepy. Nie jest to normą, ale w wielu punktach sprzedaży można znaleźć część na podstawie numeru VIN samochodu. To gwarancja, że element będzie kompatybilny z autem.

Ile kosztuje filtr oleju do silnika?

Cena filtrów oleju jest różna w zależności od rodzaju, zastosowanego materiału filtrowania i marki. Koszt zakupu może być bardzo różny, ponieważ za filtr oleju trzeba zapłacić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Oczywiście można wybrać tańszy zamiennik, jednak żeby uniknąć poważniejszych konsekwencji, lepiej postawić na wydajny filtr od renomowanego producenta. Słabsze materiały filtrujące i nieszczelności mogą skutkować nieprawidłowym filtrowaniem oleju, czego konsekwencją będzie nawet uszkodzenie silnika.

Jak wymienić filtr oleju w samochodzie – instrukcja krok po kroku

Filtr oleju najlepiej zamienić na nowy lub wyczyścić podczas wymiany środka smarnego. Żeby to zrobić, trzeba postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Przygotowanie narzędzi – przydatne będą między innymi specjalny klucz do filtra oraz korka spustu oleju od miski olejowej. Narzędzia muszą mieć rozmiar dopasowany do modelu. Przyda się także spory pojemnik. Oczywiście należy mieć także właściwy olej silnikowy.
  2. Ustawienie samochodu – auto trzeba ustawić na płaskiej powierzchni i zabezpieczyć przed stoczeniem. Najlepiej pracować na ciepłym silniku.
  3. Spuszczenie starego oleju – w większości aut wymiana filtra wymaga użycia podnośnika. Następnie trzeba znaleźć korek spustowy, który zazwyczaj znajduje się na spodzie miski olejowej. Stary smar należy spuścić do przygotowanego pojemnika. W tym celu wystarczy użyć odpowiedniego klucza i odkręcić korek spustowy.
  4. Demontaż starego filtra – element filtrujący najczęściej znajduje się w okolicach miski olejowej. Filtr można poluzować przy użyciu odpowiedniego klucza ze specjalnym uchwytem zakończonym łańcuchem lub paskiem. Wraz z nim należy usunąć uszczelkę, ale w sposób ostrożny, żeby nie uszkodzić tego elementu.
  5. Montaż nowego filtra – najpierw smaruje się uszczelkę odrobiną nowego oleju, co sprzyja lepszemu uszczelnieniu. Następnie wystarczy przykręcić filtr. Trzeba zrobić to ręcznie do momentu poczucia oporu.
  6. Zalanie nowego oleju – olej trzeba dolewać po wcześniejszym sprawdzeniu, czy korek spustowy jest dobrze dokręcony.
    Uruchomienie silnika – podczas przynajmniej kilkuminutowej pracy silnika olej zostanie rozprowadzony po układzie. Następnie warto sprawdzić okolice filtra i zaworu spustowego pod kątem wycieków. Po krótkim czasie ponownej weryfikacji wymaga także poziom oleju. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, należy dolać środka smarującego.

Ile kosztuje i trwa wymiana oleju i filtrów przez warsztat?

Samodzielna wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem zajmie około godziny. Oczywiście dużo wygodniej całą usługę zlecić profesjonalnemu warsztatowi. Szczególnie że zachodzi obowiązek właściwej utylizacji starego smaru. Ten oddać można do lokalnych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), ewentualnie do warsztatów samochodowych czy stacji benzynowych.

Przeczytaj też: “Zużyty olej silnikowy – co z nim zrobić, gdzieś oddać?

Za zleceniem wymiany oleju wraz z filtrem mechanikowi przemawiają także względy ekonomiczne. Najczęściej koszt robocizny mieści się w zakresie pomiędzy 100 a 200 złotych. Oczywiście należy doliczyć cenę nowego oleju i filtra. Wymiana w warsztacie zajmuje zazwyczaj około 30 minut.

Filtr oleju pełni więc kluczową rolę w układzie smarowania. Właściwie dobrany pozwala oczyścić olej, co pozytywnie wpływa na osiągi i żywotność jednostki napędowej. W związku z tym warto regularnie wymieniać filtr oleju w samochodzie. Oczywiście powinien to być produkt o wysokiej wydajności i koniecznie od renomowanego producenta.

zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/illustrations/mechanic-garage-work-repair-5384089/)

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Ile kosztuje filtr oleju do auta?

Koszt jest różny w zależności od typu, materiału filtrowania i marki. Koszt zakupu mieści się w zakresie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Jak często wymieniać filtr oleju w samochodzie?

Wymiany filtra oleju należy dokonać przy zmianie środka smarnego. Interwały określa producent w instrukcji pojazdu. Zaleca się, żeby w samochodach eksploatowanych w normalnych warunkach olej wraz z filtrem wymieniać co 10 000 kilometrów, ale nie rzadziej niż raz w roku.

Ile kosztuje wymiana filtra oleju?

W warsztacie koszty robocizny wymiany oleju z filtrem nie przekraczają 200 złotych, do których trzeba doliczyć cenę samego elementu i oleju.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

4 Responses

  1. Zdecydowanie trzeba pamiętać o tym filtrze oleju! Też zauważyłam, że czasami samochód głośniej chodzi i chyba nadszedł czas na jego wymianę. Te objawy, które opisujecie, są bardzo trafne. Czasami aż strach pomyśleć, co może się stać, jeśli zlekceważymy te sygnały. Regularna wymiana to podstawa, żeby nasz silnik działał jak najlepiej! Marek, dobrze zrobiłeś, że zabrałeś się za to, bo lepiej zapobiegać niż leczyć!

  2. W artykule bardzo dobrze ukazano, jak istotny jest filtr oleju w kontekście funkcjonowania silnika. To nie tylko element, który można wymieniać, gdy przyjdzie pora, ale wręcz serce układu smarowania, na którym opiera się cała kultura pracy napędu motoryzacyjnego. Zastanawiając się nad cytatem Platona, który mówił, że "nic nie jest łatwiejsze niż gubienie się w codzienności", myślę, że tak łatwo możemy zapomnieć o prostych rzeczach, jak regularna wymiana filtra. Żyjąc w zgiełku, traktujemy auto często jako narzędzie, które ma jedynie spełniać nasze potrzeby transportowe, a przecież nasza odpowiedzialność wobec jego sprawności jest kluczowa. To nic innego jak związek, który na nas wymaga dbałości, aby odpowiednio funkcjonować. Kiedy ostatnio pomyśleliście o filtrze oleju w swoim samochodzie? Może to dobry moment na refleksję i odrobinę więcej uwagi dla naszych maszyn?

  3. Filtr oleju to kluczowy element, o którym nie można zapominać. Regularna wymiana to podstawa, a objawy zatykanego filtra potrafią być uciążliwe. Zgadzam się, że warto sprawdzać, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe. Ostatnio zauważyłem, że silnik chodził głośniej, więc chyba czas na wymianę!

  4. Zawsze zastanawiałem się, jak często powinno się wymieniać filtr oleju i czy naprawdę jest to tak ważne, jak mówią. Krytyczne objawy, które opisujecie, są dla mnie bardzo pomocne, bo faktycznie zauważyłem, że mój silnik czasami głośno pracuje. Z tego, co piszecie, to może być znak, że filtr oleju jest już zużyty. Zastanawiam się, czy są jacyś producenci filtrów, których szczególnie polecacie? Jakie macie doświadczenia z filtrowaniem oleju w trudniejszych warunkach?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.