jak wybrać światła do jazdy dziennej

W artykule przeczytasz

Automatyczne światła do jazdy dziennej (DRL) są dziś obowiązkiem, biorąc pod uwagę samochody, które są produkowane i sprzedawane na terenie Unii Europejskiej. Stan taki trwa od roku 2011. Mimo wszystko właściciele samochodów starszych nie muszą się martwić ani tym bardziej narażać na koszta ich zakupu i montażu. Nie mają takiego obowiązku, co nie oznacza, że w takie światła zainwestować nie warto. Nie da się ukryć, że niosą one w sobie wiele korzyści. Zastanówmy się więc, jak wybrać światła do jazdy dziennej?

Zalety DRL-ów

DRL-y (daytime running lights), a więc w wolnym tłumaczeniu światła do jazdy dziennej montowane są we wszystkich fabrycznie nowych samochodach, które zostały wprowadzone na europejski rynek po 7 lutego 2011 roku. Za ich wprowadzeniem stoi szukanie rozwiązań wyeliminowania defektów świateł mijania, które budziły sporo kontrowersji.

Nie inaczej było i w Polsce. Nakaz poruszania się samochodem z włączonymi światłami mijania przez cały rok nad Wisłą został wprowadzony w roku 2007 i od początku miał wielu przeciwników. Duża część kierowców zauważała, że w rzeczywistości nie przyczynia się to w żaden sposób do poprawienia bezpieczeństwa na drodze. Inni z kolei wskazywali na wyższe koszty eksploatacji samochodu, co miało swoje przełożenie w większym zużyciu paliwa oraz dodatkowym obciążeniu akumulatora.

Rzeczywiście światła do jazdy dziennej mają wiele zalet, pośród których najważniejsze są poprawa widoczności, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze oraz niewielkie zużycia prądu w porównaniu ze standardowymi światłami. Dodając do tego mniejsze zużycie paliwa czy ich odpowiednią barwę, która nie rozprasza kierowców, rzeczywiście możemy stwierdzić, że DRL-y montować warto.

Tym bardziej że na tym ich zalety się nie kończą. Dodatkowo warto wspomnieć, że przy odpowiednim ich podłączeniu światła te włączają się automatycznie po uruchomieniu zapłonu, dzięki czemu nie sposób o nich zapomnieć. Poza tym to także spora korzyść wizualna. Pojazdy w takie światła wyposażone wyglądają po prostu znacznie bardziej nowocześnie.

Jeśli dodamy do tego sporą oszczędność, bo diody LED są trwalsze i przepalają się rzadziej od żarówek standardowych, nic w związku z tym dziwnego, że na DRL-y decydują się również coraz częściej właściciel samochodów, które fabrycznie nie zostały w takie światła wyposażone.

Dwie kategorie

Światła do jazdy dziennej podzielić możemy na dwie kategorie. Pierwszą z nich stanowią standardowe lampy LED, które są do niej przeznaczone. Ich cechą charakterystyczną jest niskie zużycie energii oraz nieskomplikowany montaż. Poza tym dostępne są one w wielu kształtach, bo wyróżniamy tu światła do jazdy dziennej prostokątne, okrągłe oraz rzadziej stosowane oczka LED.

Drugą kategorię stanowią natomiast lampy dwufunkcyjne. Te montuje się w miejsce lamp przeciwmgłowych. Jak nie trudno się domyślić są to światła dwufunkcyjne. Z jednej strony pełnia one rolę świateł do jazdy dziennej, z drugiej z kolei są to światła przeciwmgłowe.

Na co zwrócić uwagę wybierając DRL-y?

Szukając reflektorów do jazdy dziennej, uwagę zwrócić trzeba na kilka ważnych czynników. Jednym z nich jest homologacja. Oznacza to tylko tyle, że każda część takiego zestawu świetlnego powinna posiadać oznaczenie homologacji E oraz numer identyfikacyjny danego państwa w Europie. Ponadto niezbędny jest również symbol certyfikatu RL z numerem. Jest to o tyle ważne, że jeśli będą to światła bez homologacji, w przypadku kontroli drogowej kierowcy zabrany zostanie dowód rejestracyjny takiego pojazdu, a on sam ukarany będzie mandatem karnym.

Kolejny ważny czynnik to lumen, a więc miernik strumienia świetlnego. Im jest on wyższy, tym światło jest mocniejsze. Najbardziej wymagającym polecamy zestawy mające około 800 lumenów.

Montowane reflektory do jazdy dziennej powinny być również odporne na działanie wody, co określa współczynnik wodoszczelności. Najlepiej wypadają tutaj światła ze współczynnikiem IP 67. Reflektor taki jest wówczas odporny na działanie płynu, co potwierdza cyfra 6 oraz zalanie wodą (cyfra 7).

Sama lampa znajdować się natomiast powinna w metalowej i hermetycznej obudowie, która wyposażona jest w radiator. Wówczas nie tylko będzie ona odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale również odprowadzi nadmiar wytwarzanego ciepła.

Ważny jest też stabilizator napięcia. Ogranicza on przepalenie żarówki LED w momencie wahań napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Wprawdzie nie wszystkie zestawy świetlne przeznaczone do jazdy dziennej są w takie stabilizatory wyposażone, ale nie jest to wielki problem, bo można je dokupić oddzielnie.

Montaż reflektorów do jazdy dziennej

Montaż DRL-ów zlecić można specjalistom, ale również wykonać to osobiście. Pamiętać trzeba jednak o kilku istotnych zasadach. Tak więc lampy muszą być umieszczone na wysokości 25-130 cm od ziemi, licząc od dolnej krawędzi lampy. Ponadto powinny one być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu i co oczywiste na tej samej wysokości. Dodatkowo nie można ich umieszczać dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu oraz przynajmniej 60 cm od siebie. Pamiętajmy również, że ważne jest ich podłączenie. Światła do jazdy dziennej powinny włączać się po przekręceniu kluczyków w stacyjce.

Cena

Na koniec odnieśmy się jeszcze do ceny takich zestawów. Najlepsze zestawy kosztują nawet około 500 zł. Na rynku nie brak jednak również i tych, które są kilka, a nawet kilkanaście razy tańsze. Szczególna oszczędność nie ma tu jednak większego sensu, ponieważ światła takie są słabej jakości.

Nie ulega natomiast żadnej wątpliwości, że z dobrych DRL-ów możemy mieć spore korzyści. Nie dość, że samochód taki będzie wyglądał na bardziej nowoczesny, to dodatkowo zwiększymy bezpieczeństwo na drodze. Skoro wiecie już, jak wybrać światła do jazdy dziennej głęboko wierzymy, że przyjrzycie się im nieco bliżej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 4.1]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

black mercedes benz coupe on gray asphalt road

4Matic

4Matic to nic innego jak napęd na wszystkie koła, który znajdziemy w samochodach osobowych marki

używana Toyota RAV4

AWD

Skrót AWD (ang. All Wheel Drive lub 4WD, 4Wheel Drive) oznacza jeden z dostępnych napędów

Skrzynia biegów sekwencyjna

Skrzynia biegów sekwencyjna, a więc manualna zautomatyzowana czy też półautomatyczna jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy skrzyniami

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.