Za co odpowiada akumulator?
Zanim podpowiemy, jakie problemy wskazuje zapalona kontrolka akumulatora, w pierwszej kolejności należy przypomnieć, za co jest on odpowiedzialny. Tak więc akumulator jest niezbędny do uruchomienia pojazdu. Natomiast podczas jazdy zasila światła, elementy układu sterowania silnikiem, klimatyzację oraz wiele innych podzespołów. Pojemność akumulatora jest ograniczona, a zgromadzona energia elektryczna zużywana, dlatego akumulator musi być uzupełniany energią. Jeżeli cały układ jest sprawny, akumulator jest ładowany podczas jazdy przez alternator.
Współczesne samochody mają duże zapotrzebowanie na prąd, dlatego problemy z akumulatorem mogą być bardzo uciążliwe. Najczęściej wina leży po stronie alternatora, a więc prądnicy prądu przemiennego, która przekształca energię mechaniczną w elektryczną. Zapalona kontrolka akumulatora może sygnalizować awarię uniemożliwiającą skuteczne ładowanie. W takiej sytuacji uruchomienie pojazdu po pokonaniu kilkudziesięciu kilometrów i zgaszeniu silnika może być niemożliwe.
Przeczytaj też: “Rozładowany akumulator – co robić?”
Dlaczego świeci się czerwona kontrolka akumulatora?
Zapalona kontrolka akumulatora może wskazywać kilka różnych problemów, tj.:
- Rozładowany akumulator – rozładowaniu akumulatora sprzyja jazda na krótkich dystansach, szczególnie jeżeli ma to miejsce w sezonie zimowym. Problem powinien zniknąć po naładowaniu akumulatora z wykorzystaniem prostownika lub doładowaniu alternatorem podczas dłuższej przejażdżki. Jeżeli jednak akumulator jest zużyty, problem może powracać.
- Awaria alternatora – uszkodzeniu alternatora sprzyja ładowanie akumulatora kwalifikującego się do wymiany. Wymaga to intensywnej pracy alternatora, co przyspiesza zużycie podzespołu (np. wirnika, stojana, łożyska czy koła pasowego).
- Uszkodzony regulator napięcia – regulator napięcia odpowiada za dostarczanie do akumulatora prądu o stałym napięciu. Awaria regulatora napięcia może wynikać ze zużycia lub zalania – wodą bądź płynem eksploatacyjnym z jednego z układów auta.
- Uszkodzony pasek wielorowkowy – pasek przekazuje napęd do alternatora, dlatego jego zerwanie lub zsunięcie skutkuje zapaleniem się kontrolki akumulatora. Może to być wynik zużycia paska. Warto pamiętać, że w nowszych autach pasek napędza też pompę wspomagania czy pompę płynu chłodniczego, co skutkuje nieprawidłowym działaniem układów.
- Uszkodzone przewody układu ładowania – uszkodzenie przewodów skutkuje zakłóceniem w obwodzie ładowania. Taki sam efekt dają zaśniedziałe klemy.
Przeczytaj też: “Jak sprawdzić akumulator w aucie?”
Zapalenie kontrolki akumulatora – co zrobić?
Jeżeli kontrolka zapaliła się jednorazowo, najprawdopodobniej jest to wynik spadku napięcia. Nie ma wówczas powodów do obaw. Natomiast wizyta u mechanika jest konieczna, kiedy problem się powtarza. Jeżeli problem został zauważony przed wyruszeniem w trasę, należy zaniechać podróży.
Jednak kontrolka akumulatora może zapalić się również podczas jazdy. Wówczas najlepiej zatrzymać auto w bezpiecznym miejscu oraz spróbować zlokalizować źródło problemu. Uwagę należy zwrócić między innymi na klemy akumulatora. Może okazać się, że klemy są poluzowane lub zaśniedziałe. Może to być też wynik urwania paska napędzającego alternator. Jeżeli na wyposażeniu auta jest miernik napięcia, po zatrzymaniu samochodu można zmierzyć napięcie akumulatora. Prawidłowy wynik to około 14,5 V. Jeżeli urządzenie wskazuje około 12 V, najprawdopodobniej problemem leży po stronie ładowania akumulatora.
Przeczytaj też: “Wymiana akumulatora – jak wymienić akumulator szybko i bezpiecznie?”
Natomiast należy pamiętać, że po zgaszeniu silnika ponowne uruchomienie auta może być niemożliwe. Jeżeli więc odległość od miejsca docelowego jest niewielka, można kontynuować jazdę, jednak koniecznie monitorując temperaturę silnika. W wyniku urwania paska może bowiem dojść do przegrzania jednostki napędowej. Należy też wyłączyć zbędne urządzenia elektryczne (np. radio, klimatyzacja, podgrzewanie foteli, ładowarki wpięte w złącza USB lub gniazdo zapalniczki).
FAQ
Za co odpowiada akumulator w aucie?
Akumulator jest niezbędny do uruchomienia auta. Natomiast w trakcie jazdy zasila on liczne podzespoły (m.in. światła, elementy układu sterowania silnikiem, klimatyzacja).
Na jakie problemy wskazuje zapalona kontrolka akumulatora?
Zapalona czerwona kontrolka akumulatora może wskazywać jego rozładowanie. Jednak zapali się też przy innych problemach z układem ładowania (m.in. awaria alternatora, uszkodzenie regulatora napięcia, zaśniedziałe klemy, uszkodzone przewody ładowania, uszkodzony pasek wielorowkowy).
Co zrobić po zapaleniu się kontrolki akumulatora?
Jeżeli w trakcie jazdy dojdzie do zapalenia się kontrolki akumulatora, najlepiej zatrzymać pojazd i spróbować odnaleźć źródło problemu, zwłaszcza zwracając uwagę na klemy i pasek napędzający alternator. O ile jest to możliwe, warto też skorzystać z miernika i zmierzyć napięcie akumulatora. Natomiast po zgaszeniu jednostki napędowej ponowne uruchomienie silnika może być niemożliwe, dlatego warunkowo można kontynuować jazdę. Jednak tylko wówczas, kiedy auto od miejsca docelowego dzieli niewielka odległość i koniecznie przy kontrolowaniu temperatury silnika.