Co to jest młot wodny silnika?
W pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć na pytanie, czym jest młot wodny silnika. Tak więc w najprostszym tłumaczeniu młot wodny to sytuacja, do której dochodzi w momencie, kiedy oprócz mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra silnika dostaje się również woda. Przedostawanie się wody do jednostki napędowej przez kolektor dolotowy jest możliwe w dwóch przypadkach, tj.:
- wjechanie samochodem z dużą prędkością w głęboką kałużę,
- zaparkowanie samochodu w terenie zalewowym lub parkingu podziemnym, gdzie jest wysoki poziom wody.
Czym grozi uderzenie wodne?
Niestety, młot wodny potrafi być zabójczy dla silnika. Należy pamiętać, że układ dolotowy, który wtłacza powietrze do komory spalania, przede wszystkim zasysa je spod zderzaka. Problem pojawia się w momencie, kiedy do komory spalania wraz z powietrzem trafia woda, która ma mniejszą zdolność do sprężania.
Ze względu na właściwości wody tłok nie jest w stanie zakończyć suwu sprężania. Jednocześnie wał korbowy nadal się obraca, a płyn w komorze spalania wciąż jest dociskany. Przy zamkniętych zaworach woda nie ma drogi ujścia. Siła jest na tyle duża, że nie wytrzymują jej nawet elementy wykonane ze stali czy aluminium. Kończy się to uszkodzeniem części silnika. W zależności od tego, jaki element okaże się słabszy, może dojść do pęknięcia wału korbowego, bloku silnika, tłoków czy zaworów.
Oczywiście skutki są różne w zależności od ilości wody, która dostanie się do jednostki napędowej. Ważny jest też rodzaj silnika, dlatego nawet przy niewielkiej ilości wody konsekwencje mogą być katastrofalne dla diesli, które działają z ekstremalną kompresją powietrza. Liczy się też prędkość. Na przykład przy wjechaniu w głęboką kałużę z wysoką prędkością, jest bardzo prawdopodobne, że zniszczeniu ulegną pierścienie i pękną korbowody. Jeżeli nawet jednostka nie zgaśnie, uszkodzona część może przebić blok lub zablokować silnik.
Koszty naprawy silnika po uderzeniu wodnym są bardzo wysokie. W najlepszym wypadku konieczny jest generalny remont jednostki napędowej. Niestety, jeżeli dopuścisz do takiej sytuacji, musisz przygotować się na wydatek rzędu przynajmniej kilku tysięcy złotych. W nowszych autach są to nawet kwoty pięciocyfrowe. Dlatego zdarza się, że konieczna jest wymiana silnika.
Młot wodny silnika – objawy
Jak zauważyliśmy wcześniej, z młotem wodnym silnika mamy do czynienia przy wysokim poziomie wody. Nie bez powodu wiele aut terenowych jest wyposażony w tzw. snorkel, a więc zewnętrzny i podwyższony wlot powietrza do silnika. Oprócz tego, że chroni on przed zalaniem wodą to również zasypaniem piaskiem i kurzem.
Jest kilka objawów, które powinny wzbudzić niepokój kierowcy, szczególnie po wjechaniu w głęboką kałużę lub uruchamianiu pojazdu, który był zaparkowany w miejscu, gdzie doszło do zalania. Młot wodny objawia się m.in. nierównomierną pracą silnika, zgaśnięciem jednostki napędowej i braki możliwości jej ponownego rozruchu. Jednak silnik nie zawsze zgaśnie. Niekiedy działa nadal i powoduje coraz więcej uszkodzeń. Niepokojące są więc również przerwy w prędkości i silne wibracje jednostki napędowej.
Przeczytaj też: “Check engine – co oznacza kontrolka silnika?”
Jak zachować się po uderzeniu wodnym w czasie jazdy?
Jeżeli poruszasz się pojazdem w czasie ulewy lub po niej i przejedziesz po głębokiej kałuży, a woda niemal dotarła do górnej krawędzi chłodnicy, zwróć uwagę na filtr powietrza. Przy nierównej pracy silnika postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- Zatrzymaj samochód i wyłącz silnik.
- Podnieś maskę i sprawdź, czy w filtrze powietrza nie ma wody. Pamiętaj, że o uderzeniu wodnym świadczyć może zdeformowany filtr i to nawet wówczas, kiedy jest on suchy.
- Wyjmij filtr powietrza i sprawdź komorę kanału. Jeżeli widoczne są krople, jest bardzo prawdopodobne, że doszło do uderzenia wodnego.
- Jeżeli występuje wilgoć, usuń ją z wykorzystaniem chłonnego materiału (m.in. bawełniana szmatka).
- Odkręć świece i spróbuj uruchomić silnik. Jeżeli rozrusznik właściwie obraca wałem korbowym, oznacza to, że nie pojawił się klin silnika.
- Wezwij lawetę lub odholuj samochód do warsztatu.
W warsztacie należy zdemontować i osuszyć kanał dolotowy. Jeżeli tego nie dopilnujesz, przy kolejnym rozruchu silnika krople wody zostaną wciągnięte do cylindra i dojdzie do uszkodzenia jednostki napędowej.
Młot wodny silnika – jak go uniknąć?
Często nie ma sposobu, żeby przeczekać złą pogodę i trzeba pokonywać drogi po ulewnych deszczach, w tym przejeżdżać przez duże kałuże. W takiej sytuacji najlepiej je omijać. Oprócz tego przed kałużą należy obowiązkowo zwolnić.
Przeczytaj też: “Czym grozi szybki przejazd przez duże kałuże?”
Dzięki temu nie uszkodzisz elementów podwozia auta. Co jest istotne w obszarze uderzenia wodnego, im niższa prędkość, tym mniejsza fala wywołana wzburzeniem wody. Pamiętaj, że nigdy nie wiadomo, jak głęboka jest kałuża. Zapobiegawczo po jej pokonaniu możesz zatrzymać auto i sprawdzić stan filtra powietrza.
FAQ – najczęstsze pytania o młot wodny silnika
Czym jest młot wodny silnika?
Młot wodny silnika to sytuacja, w której oprócz paliwa i powietrza przez kolektor dolotowy do cylindra silnika dostaje się także woda.
Jakie konsekwencje niesie w sobie uderzenie wodne?
W najlepszym przypadku często skończy się to generalnym remontem silnika. Zdarza się, że koszty są na tyle wysokie, iż jednostka napędowa nadaje się do wymiany.
Czym objawia się młot wodny silnika?
Uderzenie wodne objawia się na wiele sposobów. Może dojść do unieruchomienia silnika, ale nie zawsze ma to miejsce. Inne objawy to m.in. mokry lub zdeformowany filtr powietrza, przerwy w pracy jednostki napędowej czy wibracje. Oczywiście dotyczy to sytuacji po przejechaniu autem przez głęboką wodę.
Jak uniknąć uderzenia wodnego?
Najlepiej unikać jazdy w czasie i po ulewnych deszczach. Jeżeli nie jest to możliwe, należy omijać kałuże lub pokonywać je z niską prędkością.