Hamulcowe tarcze nawiercane – zalety
Tarcze nawiercane i nacinane są efektywniejsze niż klasyczne tarcze gładkie. Do największych zalet takich elementów układu hamulcowego poddanych obróbce mechanicznej należą m.in.:
- Lepsza sprawność układu hamulcowego – tarcze nawiercane oraz nacinane poprawiają współczynnik tarcia i zwiększają skuteczność hamowania.
- Usuwanie pyłu – podczas hamowania dochodzi do ścierania się klocków hamulcowych. W tarczach nawiercanych osad nie zbiera się na tarczy, ale jest stale usuwany. Dlatego podczas hamowania z tarczą styka się wyłącznie nowy materiał ścierny.
- Usuwanie wody i gazów – tarcze perforowane skracają drogę hamowania również na mokrej nawierzchni, ponieważ skuteczniej usuwają gromadzącą się wodę. Oprócz tego usuwają gazy wytwarzane między klockiem a tarczą w wysokiej temperaturze roboczej.
- Lepszy efekt wizualny – tarcze ozdobione otworami perforowanymi mają dzięki temu charakterystyczny i agresywny wygląd. Dlatego dodają sportowego charakteru, będąc wybieranymi zwłaszcza przez miłośników dynamicznej jazdy.
Przeczytaj też: “Droga hamowania samochodu w praktyce”
Tarcze nacinane a nawiercane – różnice
W wielu obszarach tarcze nawiercane są bardzo zbliżone do nacinanych. Jednak są też między nimi pewne różnice, tj.:
- Tarcze hamulcowe nacinane: lepsza efektywność hamowania, usuwanie starego materiału ciernego z klocków, usuwanie wody i gazów, prosta kontrola zużycia, odporność na korozję.
- Tarcze hamulcowe nawiercane: lepsza efektywność hamowania, usuwanie starego materiału ciernego z klocków, usuwanie wody i gazów, lepsze chłodzenie tarczy, odporność na korozję.
Obie tarcze – nacinane i nawiercane – sprawdzą się w autach sportowych, aczkolwiek większą odporność wykazują elementy z nacięciami. Sami producenci zauważają, że podczas pracy w ekstremalnych warunkach i pod maksymalnym obciążeniem, na przykład podczas jazdy po torze wyścigowym, lepiej wypadają tarcze nacinane. Tarcze perforowane z otworami wykazują większą podatność na pękanie.
Jak wybrać tarcze nawiercane?
Decyzję o wyborze tarcz nawiercanych trzeba dobrze przemyśleć. Koniecznie musi to być produkt homologowany i z oferty cenionego producenta w branży. Należy mieć na uwadze, że tarcze perforowane są od siebie różne, na przykład przewiercone krzyżowo na wylot lub dodatkowo z nawierceniami na powierzchni hamującej. Różne są też liczba, rozmiar i położenie otworów.
Homologowany produkt to tarcza bezpieczna – przetestowana i dopasowana do modelu. Pod uwagę brane są bowiem różne parametry techniczne auta (m.in. masa samochodu, moc jednostki napędowej, prędkość maksymalna, naprężenia termomechaniczne). Wszystko dla spełnienia określonych wymagań technicznych, w tym lepszego chłodzenia i większej odporności na pękanie. Testy odbywają się w środowisku badawczym oraz bezpośrednio na drogach, również w ekstremalnie ciężkich warunkach. Dlatego niedopuszczalne jest samodzielne nawiercanie tarcz.
Przeczytaj też: “Hamowanie silnikiem – czym jest, jak to się robi i czy jest bezpieczne?”
Pod wieloma względami tarcze nawiercane i nacinane to znacznie lepsza wersja tradycyjnych tarcz gładkich. Natomiast zawsze trzeba wybierać produkt homologowany, dopuszczony do sprzedaży po wykonaniu licznych testów bezpieczeństwa i dopasowany do modelu. Zastosowanie perforowanych tarcz hamulcowych poprawia wydajność układu hamulcowego, również podczas hamowania w trudnych warunkach, na przykład na śliskiej nawierzchni.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o tarcze hamulcowe nawiercane
Czym charakteryzują się tarcze perforowane?
To tarcze o specjalnej strukturze, z otworami na powierzchni. Tarcze mogą mieć różne nawiercenia, natomiast najczęściej są przewiercone krzyżowo.
Jakie zalety mają hamulcowe tarcze nawiercane?
Tarcze nawiercane zapewniają lepszą skuteczność hamowania. Szybciej usuwają pył, wodę i gazy, dlatego podnoszą sprawność układu hamulcowego. Oprócz tego dodają pojazdowi sportowego charakteru.
Jak wybrać tarcze hamulcowe z otworami?
Zawsze należy wybierać tarcze homologowane, z atestem i przetestowane w środowisku badawczym oraz w warunkach drogowych. Należy wybierać tarcze z oferty cenionych producentów, zawsze dobierając elementy do modelu auta.