Cechy charakterystyczne opon XL
Jak zauważyliśmy we wstępie, opony XL (Extra Load) są dodatkowo wzmocnione. Nie oznacza to jednak, że ten rodzaj ogumienia nadaje się wyłącznie do samochodów ciężarowych i dostawczych. Wręcz przeciwnie, bardzo często opony z oznaczeniem XL stosuje się w samochodach sportowych.
Wszystko dlatego, że opony XL pozwalają zastosować wyższe ciśnienie bez spadku wytrzymałości ogumienia. Oczywiście jest to korzystne przy transporcie cięższego ładunku autem użytkowym. Jednak przede wszystkim sprawdzają się one w autach sportowych. Przypomnijmy, że podczas dynamicznej jazdy ciśnienie w oponach wzrasta i musi być na tyle wysokie, aby ogumienie było wystarczająco sztywne. Jako że opony XL mają dodatkowe wzmocnienia, zyskują na sztywności.
Przeczytaj też: “Jakie opony zimowe wybrać? Wybieramy ogumienie na zimę”
W związku z tym, że opony wzmacniane XL mają większy indeks nośności, wzrasta też ich wytrzymałość, podobnie jak w przypadku opon typu Run Flat. Jeżeli ogumienie ma oznaczenie właściwe dla wzmacnianych opon typu XL, wykazuje większą odporność na obciążenie, duże prędkości i dynamiczną jazdę sprzyjającą powstawaniu wysokiej temperatury.
Wady i zalety opon typu XL
Jak każdy rodzaj opon również wzmocnione ogumienie typu XL ma swoje wady i zalety.
Zalety wzmacnianych opon:
- większa wytrzymałość,
- większa trwałość w ekstremalnych warunkach użytkowania,
- lepsza odporność na uszkodzenia mechaniczne,
- lepsze właściwości trakcyjne,
- większa stabilność,
- lepsze zachowanie w zakrętach,
- szybsza reakcja na skręty,
- lepsze przenoszenie mocy na nawierzchnię,
- większa odporność na przeciążenia.
Wady wzmacnianych opon:
- wyższy poziom hałasu,
- większe zużycie paliwa,
- większy ciężar opony,
- wyższa cena,
- gorszy komfort jazdy.
Kto i kiedy powinien stosować wzmocnione opony typu XL?
Opony Extra Load służą zwłaszcza samochodom o wysokich osiągach. Informacje o tym, czy dany pojazd powinien być wyposażony w opony XL, znajdziemy w instrukcji pojazdu. Jeżeli producent rekomenduje stosowanie wzmocnionych opon, nie należy tego ignorować, ale korzystać z zalecanego ogumienia.
Oczywiście możemy postawić na opony XL nawet wówczas, kiedy producent nie homologuje do naszego pojazdu wzmacnianego ogumienia. Ten rodzaj opon zalecany jest zwłaszcza samochodom sportowym, hot hatchom, SUV-om (kompaktowym eksploatowanym w terenie; klasy średniej lub wyższej niezależnie od terenu eksploatacji), dużym samochodom z nadwoziem typu kombi, dużym vanom i minivanom, czy sedanom o wysokiej mocy (przynajmniej 200 KM).
Podsumowując, opony XL są ogumieniem lepszym od standardowego. To opony wzmocnione o podwyższonej nośności, które służą szczególnie autom o wysokich osiągach. Stosowane w takich pojazdach zapewniają odpowiednią wytrzymałość i poprawiają właściwości jezdne.
Oczywiście nie wystarczy wiedzieć, czym różnią się takie opony od zwykłego ogumienia. Muszą to być opony w odpowiednim rozmiarze właściwym dla naszego pojazdu. Warto też postawić na ogumienie od renomowanych producentów (np. opony Nokian, Pirelli itp.).