Pierścienie centrujące do felg. Po co się je stosuje?
Jak wspomnieliśmy na początku, dystansowy pierścień centrujący do felg wypełnia pustą przestrzeń między otworem centrującym obręczy a piastą. Stosuje się je w przypadku występowania różnicy, kiedy średnica otworu centralnego felgi jest większa niż piasta koła auta.
Występowanie między nimi różnicy to często spotykana sytuacja, kiedy korzystamy z uniwersalnych i tańszych felg. Producenci obręczy chcą przygotować jak najwszechstronniejszy produkt, z którego można korzystać w wielu różnych pojazdach. W przypadku występowania różnicy zniwelujemy ją właśnie z wykorzystaniem pierścieni centrujących. Te są zbędne, jeśli korzystamy z oryginalnych obręczy przeznaczonych do konkretnej marki i modelu auta.
Uzupełnijmy, że pierścienie centrujące dystansowe zazwyczaj są stosowane do felg aluminiowych, rzadziej do obręczy stalowych. Dlatego głównie powinniśmy o nich pamiętać, kiedy zmieniamy opony z zimowych na letnie i korzystamy z felg aluminiowych. Materiałem wykonania tych akcesoriów jest z reguły wytrzymałe tworzywo sztuczne lub aluminium.
Czy warto używać pierścieni centrujących dystansowych?
Po felgi uniwersalne sięgamy głównie z powodu ceny, gdyż są one tańsze niż obręcze od producentów dedykowane konkretnym markom i modelom. Ich największym mankamentem jest niedokładne dopasowanie otworu centralnego felgi do średnicy piasty samochodu, z różnicą na poziomie nawet kilku milimetrów. Jako że maksymalny luz na piaście powinien wynosić do 0,1 mm, pomocne są właśnie pierścienie centrujące, które wypełniają przestrzeń między otworem centrującym a piastą. Służą one prawidłowemu osadzeniu koła. Jego trzymanie zapewniają śruby do kół.
Niestety, nie zawsze korzystamy z pierścieni centrujących przy nieoryginalnych alufelgach. To duży błąd, ponieważ źle wycentrowana obręcz w stosunku do średnicy piasty powoduje drgania kierownicy, co przyspiesza zużycie opon i elementów zawieszenia.
Nakładki na piastę. Jak dobrać pierścień centrujący do felg?
Jak dobrać pierścień centrujący dystansowy? Przy wyborze pierścieni centrujących musimy zwrócić uwagę na ich rozmiar. Oznaczony jest on dwoma parametrami, z których pierwszy to średnica piasty, drugi – średnica wewnętrznego otworu centralnego felgi. Oba rozmiary są podawane w milimetrach (np. 56,6/72,5).
Do pomiaru powinniśmy wykorzystać suwmiarkę. Jeśli jednak nie wiemy, jak właściwie wykonać pomiar, możemy poprosić o pomoc mechanika lub wulkanizatora. Średnicę otworu centralnego odczytamy też z oznaczenia obręczy, o czym szerzej piszemy w artykule “Oznaczenia felg – gdzie są oznaczenia na felgach i jak je czytać?“.
Materiał wykonania pierścienia centrującego dystansowego
Najtańsze i najczęściej spotykane pierścienie centrujące dystansowe są wykonane z plastiku. Jednak często odrzucamy ten materiał wykonania nakładki, uznając, że jest zbyt słaby. Jednak od materiału ważniejsza jest dokładność wykonania. Żeby prawidłowo zamontować felgę, wcale nie potrzebujemy metalowych, aluminiowych czy pełnych pierścieni. Najważniejsze, aby były one starannie wykonane.
Dlatego plastikowe pierścienie centrujące są dobrym wyborem. Przemawia za nimi również cena, gdyż kupimy je po kilka złotych za sztukę. Metalowe pierścienie centrujące są już znacznie droższe i często dostępne tylko na zamówienie. Poza tym istnieje ryzyko ich zapiekania na piaście, a w konsekwencji trudniejszy demontaż podczas wymiany kół.
Tymczasem nawet najtańsze dystansowe pierścienie centrujące posłużą nam przez kilka sezonów. Oczywiście pod warunkiem, że dobierzemy je prawidłowo względem rozmiaru, a później właściwie zamontujemy. Jeśli nawet taki pierścień ulegnie uszkodzeniu, stracimy zaledwie kilka złotych.
Podsumowując, bez wątpienia zwłaszcza przy uniwersalnych felgach aluminiowych dystansowe pierścienie centrujące są potrzebne. Dzięki tym niedużym nakładkom na piastę, podczas dokręcania śrub mocujących koła wejdą dokładnie w środek otworu centralnego felgi. Doskonale niwelują one różnicę między średnicą otworu centralnego felgi a piastą.