Czym jest poduszka silnika?
Poduszka silnika to niewielki element, który ma kilka zadań, tj.:
- połączenie silnika z nadwoziem;
- amortyzacja jednostki napędowej (tłumienie drgań i wibracji silnika).
W każdym aucie z silnikiem spalinowym najczęściej znajdują się trzy poduszki poprawiające komfort podróżowania:
- Dwie poduszki silnika – mocowane w komorze silnika, najczęściej pod jednostką napędową, ale mogą być też zamontowane nad silnikiem. Jedna znajduje się po stronie kierowcy, druga – po stronie pasażera.
- Jedna poduszka skrzyni biegów – najczęściej mocowana pod przekładnią, zapewniająca podparcie dla skrzyni biegów i jednostki napędowej.
Przeczytaj też: “Płukanka do silnika – czym jest, do czego służy, jak stosować?”
Rodzaje poduszek silnikowych
Wyróżnia się kilka rodzajów poduszek silnika, różnych budową oraz sposobem działania. Poszczególne poduszki różnią się też ze względu na miejsce mocowania oraz model samochodu.
- Poduszka metalowo-gumowa – klasyczna poduszka, zbudowana z metalowej obudowy, z trzonem z mieszanki gumy i kauczuku tłumiącym hałas i amortyzującym drgania.
- Poduszka hydrauliczna – lepsza wersja poduszek charakteryzująca się lepszym tłumieniem drgań. Jest zbudowana z metalowej puszki z membranami i olejem w środku.
- Poduszka elektryczno-hydrauliczna – najlepsza wersja poduszek, ponieważ są sterowane elektrycznie, z parametrami dostosowanymi do bieżącej pracy jednostki napędowej. Jest zbudowana z puszki z komorą olejową i membranami, a dodatkowo wyposażona w siłownik.
Uszkodzona poduszka pod silnikiem – objawy awarii
Jak każdy element, również poduszka silnika z czasem ulega uszkodzeniu. Do najpopularniejszych objawów zużycia poduszki pod silnikiem należą m.in.:
- szarpanie i dudnienie podczas uruchamiania i gaszenia jednostki napędowej;
- mocniejsze wibracje silnika na tzw. luzie (bieg jałowy);
- pogorszenie kultury pracy silnika;
- mocne drgania karoserii podczas pracy jednostki napędowej;
- podwyższone wibracje karoserii zimą (zwłaszcza podczas mrozów);
- silniejsze drgania i wibracje podczas ruszania na nierównościach.
Dla porównania, uszkodzenie poduszki skrzyni biegów, daje następujące objawy:
- silne drgania drążka zmiany biegów;
- problem z płynną zmianą przełożeń;
- szarpanie jednostki napędowej w trakcie ruszania lub przyśpieszania;
- stuki podczas zmiany przełożeń.
Przeczytaj też: “Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w aucie?”
Do przyczyn uszkodzenia poduszek pod silnikiem i skrzyni biegów należą m.in.:
- naturalne zużycie;
- wymiana tylko jednego elementu (poduszki jednostki napędowej należy wymieniać parami);
- wpływ czynników atmosferycznych;
- korozja i pękanie elementów;
- zanieczyszczenie elementów olejem silnikowym i innymi płynami eksploatacyjnymi;
- agresywny styl jazdy;
- nieprawidłowe korzystanie ze sprzęgła;
- błędy w mocowaniu.
Jak wymienić poduszkę silnika?
Mimo iż zużyte lub uszkodzone poduszki silnika nie mają niekorzystnego wpływu na bezpieczeństwa jazdy, jest to element wart szybkiej wymiany. Na pewno zużyte poduszki mają niekorzystny wpływ na komfort podróży. Dotyczy to zwłaszcza egzemplarzy wyposażonych w silniki wysokoprężne drgające znacznie mocniej niż jednostki benzynowe. Jednak uszkodzenie poduszek ma też negatywny wpływ na inne podzespoły auta – zwłaszcza sztywność nadwozia i elementy jednostki napędowej.
Podczas wymiany poduszek należy stosować części renomowanych producentów, ewentualnie dobre zamienniki, zawsze dobrane względem modelu. Na szczęście ich wymiana nie naraża na wysokie koszty. Poduszki hydrauliczne to wydatek ok. 300 złotych za sztukę. Jednak te najtańsze – metalowo-gumowe – są nawet dwukrotnie tańsze. Ich wymiana to wydatek rzędu 100-150 złotych.
Przeczytaj też: “Check engine – co oznacza kontrolka silnika?”
FAQ – najczęściej zadawane pytania o poduszki silnika
Co to jest poduszka silnika?
Poduszka pod silnikiem to element łączący jednostkę napędową z nadwoziem. Oprócz tego poduszka jest amortyzatorem, dlatego tłumi drgania i wibrację jednostki napędowej. W każdym aucie znajdują się dwie poduszki umocowane pod lub nad motorem – po stronie kierowcy i pasażera.
Jakie są rodzaje poduszek silnika?
Najtańsze są poduszki metalowo-gumowe, zbudowane z metalowej obudowy oraz z trzonu z mieszanki gumy i kauczuku. Lepsze są poduszki hydrauliczne, a najbardziej zaawansowane – poduszki elektryczno-hydrauliczne.
Ile kosztują poduszki jednostki napędowej?
Cena poduszek jest różna w zależności od rodzaju elementu. Najtańsze, ale dobre poduszki kosztują ok. 300 złotych za zestaw dwóch elementów, poduszki hydrauliczne – ok. 600 złotych.
wideo: kanał Miłośnicy czterech kółek – zrób to sam w serwisie YouTube