Czym jest przegląd okresowy pojazdu?
Jeśli pod uwagę bierzemy przegląd okresowy samochodu, na wstępie musimy zauważyć, że nie jest on obowiązkowy. To tylko zalecenie producenta, które ma zagwarantować mniejszą awaryjność, a więc wydłużyć żywotność podzespołów samochodu. Częstotliwość przeglądów okresowych jest różna w zależności od modelu i silnika.
Przegląd okresowy może mieć też różny zakres. Podstawowy obejmuje wymianę oleju silnikowego oraz filtra oleju. Okresowo wymieniać trzeba również inne filtry (powietrza, kabinowy), płyny eksploatacyjne (chłodniczy, hamulcowy), rozrząd czy świece. Regularnie należy też sprawdzać układy (hamulcowy, kierowniczy, wydechowy), stan zawieszenia oraz ogumienie. Często przeprowadza się też diagnostykę komputerową.
W najnowszych samochodach o przeglądzie okresowym kierowcy przypomina komputer pokładowy. Termin wizyty w serwisie określa on na podstawie warunków eksploatacji (m.in. stylu jazdy).
W przypadku nowych aut taka obsługa jest jednym z obowiązków dla zachowania gwarancji producenta. Niestety, takie przeglądy w ASO są drogie. Pamiętajmy jednak, że dziś bez obaw o utratę gwarancji auto możemy serwisować również w niezależnych warsztatach. Najważniejsze, aby samochód był obsługiwany zgodnie z zaleceniami producenta. Wszystkie wymiany i inne czynności muszą być także udokumentowane.
Badanie techniczne pojazdu
O ile przegląd okresowy nie jest obowiązkowy, a tylko zalecany, o tyle badanie techniczne pojazdu to wymóg dla dopuszczenia go do ruchu drogowego. Przeprowadza się je w stacjach kontroli pojazdów. Przypomnijmy jednak, że jeśli są to samochody po wypadku, sprowadzone z zagranicy, po zmianach konstrukcyjnych lub przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych, należy je przeprowadzić w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów.
Samochody salonowe pierwsze badanie techniczne przechodzą dopiero po trzech latach od rejestracji. Drugi przegląd techniczny samochodu odbywa się po upływie kolejnych dwóch lat, a następne już rokrocznie.
Podczas badania technicznego w pierwszej kolejności diagnosta sprawdza zgodność numeru VIN z dowodem rejestracyjnym. Weryfikuje też specyfikację pojazdu (np. instalacja LPG). Już podczas samego badania zgodnie z wytycznymi sprawdza się wiele elementów. Zakres badania technicznego obejmuje:
- oświetlenie,
- układ hamulcowy (siła i równomierność hamowania, działanie hamulca ręcznego),
- układ kierowniczy (stopień zużycia drążków kierowniczych),
- zawieszenie (luzy elementów metalowo-gumowych),
- układ wydechowy (stan, głośność),
- silnik (wycieki płynów, pomiar emisji szkodliwych związków i zgodność z obowiązującą normą),
- nadwozie (stan szyb, ramy, progów),
- ogumienie (głębokość bieżnika, równomierność zużycia opon),
- pasy bezpieczeństwa,
- kompletność obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy, gaśnica).
Ile kosztuje przegląd techniczny samochodu?
Ważne zmiany w badaniach technicznych weszły jesienią 2017 roku. Przede wszystkim kwotę za badanie na stacji kontroli pojazdów musimy uiszczać przed jego rozpoczęciem (wcześniej dopiero po usłudze). Jeśli diagnosta wykryje jakieś usterki, wynik będzie negatywny, a my nie otrzymamy zwrotu pieniędzy.
Diagnosta wręczy nam zaświadczenie, że badanie zostało wykonane, ale pojazd nie jest w pełni sprawny. Wówczas musimy wyeliminować defekt i w ciągu 14 dni ponownie wrócić na tę stację. Diagnosta sprawdzi tylko te elementy, które wymagały naprawy. Za jeden dodatkowy element najczęściej musimy zapłacić ok. 20 złotych w zależności od usterki, ale nie więcej niż 99 zł dla samochodów osobowych. Jeśli wybierzemy inną stację, badanie jest przeprowadzane od początku, a my musimy liczyć się z jego całkowitym kosztem.
Natomiast od lat nie zmieniają się ceny badania technicznego. Najczęściej płacimy diagnoście 99 zł (przegląd techniczny samochodu osobowego) lub 162 zł (przegląd techniczny samochodu osobowego z instalacją LPG).
Różnice między przeglądem okresowym i badaniem technicznym są więc spore. Przede wszystkim obowiązkowe jest tylko badanie w SKP. Wiele wskazuje też na to, że już niebawem w badaniach technicznych nastąpią duże zmiany. Będzie ono dokumentowane w formie zdjęć. Z kolei ponad 30-dniowe spóźnienie będzie oznaczać 2-krotnie droższe badanie. Jednak wszystko o badaniu technicznym, w tym planowane zmiany i mandaty za jazdę pojazdem bez ważnego badania, szerzej opisaliśmy w artykule “Badania techniczne samochodu. Co trzeba o nich wiedzieć?“.