Rozładowany akumulator – przyczyny
Zanim odpowiemy na pytanie, jak się zachować i co zrobić, kiedy akumulator jest rozładowany, najpierw musimy odnieść się do przyczyn takiego stanu. Tak więc do rozładowania baterii może dojść z wielu powodów, tj.:
- Temperatura – w akumulatorach znajduje się elektrolit. W niskich temperaturach obniża się sprawność elektryczna i zdolność rozruchowa akumulatora. Jednak warto zauważyć, że kondycji akumulatorów nie sprzyjają również letnie upały, kiedy dochodzi do zjawiska samorozładowania.
- Wysoka upływność prądu – podczas gaszenia pojazdu należy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu, w tym światła. Pozostawienie ich włączonych prowadzi do rozładowania akumulatora. Oczywiście do jego rozładowania może dojść nawet wówczas, kiedy wszystkie odbiorniki są wyłączone. Należy bowiem pamiętać, że pojazd pobiera prąd nawet po zgaszeniu i zamknięciu (np. na podtrzymanie alarmu). Szybszemu rozładowaniu sprzyja także uszkodzenie odbiorników (np. radia). Jeżeli akumulator rozładowuje się zaskakująco szybko, warto wykonać pomiar upływności prądu.
- Akumulator niedopasowany do potrzeb energetycznych pojazdu – przy wyborze akumulatora należy sugerować się zaleceniami producenta. Trzeba wybierać baterie o pojemności (Ah), która nie może być mniejsza niż zalecana. Jednak wybór baterii o większej pojemności również jest złym pomysłem. Maksymalnie może to być akumulator pojemniejszy o 10% od wskazanej przez producenta. W innym wypadku akumulator będzie nieustannie niedoładowany. Znaczenie ma także prąd znamionowy (rozruchowy) akumulatora. Przy tym parametrze zasada jest prosta: im jest on wyższy, tym lepiej.
- Niewłaściwa eksploatacja pojazdu – akumulatorom szkodzi jazda na krótkich dystansach. Żeby w pełni naładować baterię, alternator potrzebuje ok. 20 minut jazdy drogą szybkiego ruchu. Dlatego dla utrzymania odpowiedniego stanu naładowania trzeba regularnie odbywać dłuższe podróże, ewentualnie doładowywać akumulator prostownikiem.
- Zły stan akumulatora – standardowo właściwie użytkowany akumulator wytrzymuje ok. 6 lat. Dlatego warto sprawdzać, czy na akumulatorze nie gromadzą się zanieczyszczenia, które przyspieszają samorozładowanie (np. olej, kurz, wilgoć). Sprawdzać należy także klemy, które mogą być zaśniedziałe i utrudniać przepływ prądu.
Przeczytaj też: “Rozładowany akumulator – objawy, przyczyny, ładowanie”
Rozładowany akumulator – objawy
Oczywistym objawem, który wskazuje na rozładowanie akumulatora, jest brak możliwości uruchomienia samochodu. Zdarza się, że kierowca ma problem już z otwarciem centralnego zamka pilotem. Innym razem wejdzie do auta, ale po przekręceniu kluczyka nie dzieje się nic, ewentualnie kontrolki mogą się na krótko zapalić i po chwili zgasnąć.
Dlatego przy niepokojących objawach warto sprawdzić, czy akumulator nie rozładowuje się zbyt szybko. Wskazać tutaj trzeba na przykład na zbyt wolne opuszczanie szyb, przerywaną pracę radia itp.
Jak sprawdzić stan naładowania akumulatora?
Jeżeli kierowca podejrzewa, że jego akumulator rozładowuje się zbyt szybko lub jest niedoładowany, powinien sprawdzić stan naładowania baterii samochodowej. Służy do tego miernik. Poniżej instrukcja, jak krok po kroku sprawdzić poziom naładowania akumulatora:
- Wyłączyć silnik.
- Włączyć miernik.
- Ustawić napięcie prądu stałego (DVC) w zakresie pracy do wartości 20 lub 200.
- Przyłożyć końcówki przewodów pomiarowych do odpowiednich biegunów w akumulatorze (czerwona elektroda – do bieguna plusa, czarna – do minusa).
Przy wyłączonym silniku napięcie w sprawnym akumulatorze mieści się w granicach 12,4 – 12,8 V. Jeżeli jest znacząco niższe, to objaw częściowo rozładowanego akumulatora.
Co zrobić, kiedy akumulator jest rozładowany – ładowanie prostownikiem
Prostownik to urządzenie, które zamienia prąd przemienny na prąd stały i pozwala naładować rozładowany akumulator. W sprzedaży są dostępne prostowniki standardowe i mikroprocesorowe, tj.:
- Prostownik standardowy – tani i w pełni wystarczający do ładowania auta samochodu osobowego. Należy jednak zwrócić uwagę, czy prostownik ma zabezpieczenia, które nie pozwolą doprowadzić do przeładowania i zniszczenia baterii.
- Prostownik mikroprocesorowy – droższy w zakupie, jednak bardziej uniwersalny i z wieloma funkcjami, które zabezpieczają baterię. Z użyciem prostownika mikroprocesorowego można ładować akumulator bez potrzeby wyjmowania baterii z pojazdu.
Ładowanie akumulatora prostownikiem – o czym pamiętać?
Podczas ładowania akumulatora z wykorzystaniem prostownika trzeba zachować środki ostrożności. Należy też pamiętać o kilku kluczowych zasadach, tj.:
- Obowiązkowo najpierw należy odłączyć od akumulatora biegun ujemny (minus), a później biegun dodatni (b). Odłączanie biegunów w innej kolejności skutkuje pojawieniem się iskier, co może doprowadzić do wybuchu akumulatora.
- Jeżeli akumulator jest naładowany, trzeba go odłączyć od prostownika. Dalsze ładowanie skutkuje spadkiem poziomu elektrolitu i żywotności akumulatora. Dlatego warto wybierać prostowniki z funkcją zabezpieczenia przed przeładowaniem. Czas ładowania akumulatora do pełna zależy od kilku czynników (m.in. poziom rozładowania, wartość napięcia prostownika, napięcie i pojemność akumulatora). Przy odpowiednim prądzie ładowania trwa to do kilku godzin. Napięcie naładowanego akumulatora powinno wynosić od 12,4 V do 12,8 V.
- Akumulator trzeba ładować prądem o natężeniu równym wartości 1/10 pojemności baterii (np. prądem o natężeniu 4 A przy akumulatorze o pojemności 45 Ah).
- Napięcie prostownika powinno wynosić 230 V (prąd stały). Z kolei wartość napięcia wyjściowego musi odpowiadać wartości napięcia akumulatora (np. 12 V dla akumulatorów samochodowych, 6 V dla akumulatorów motocyklowych, 24 V dla akumulatorów maszyn rolniczych).
- Jeżeli w akumulatorze nie ma specjalnych odpowietrzników, baterię należy ładować przy uchylonych korkach. Jeżeli korki są zakręcone, a akumulator nie ma odpowietrzników, może to doprowadzić do rozsadzenia baterii.
- Ładowanie akumulatora musi odbywać się w miejscu, gdzie nie ma ryzyka zetknięcia z ogniem. Akumulator wydziela bowiem łatwopalny gaz i nawet kontakt z iskrą może doprowadzić do wybuchu i rozlania kwaśnego elektrolitu.
Ładowanie rozładowanego akumulatora prostownikiem krok po kroku:
- Wyłączyć silnik samochodu – należy odczekać ok. 15 minut, aby akumulator ostygł. Sprawdzić należy także, czy wyłączone są wszystkie odbiorniki (np. radio, światła), aby nie zostać porażonym prądem.
- Wyłączyć zapłon.
- Wyjąć akumulator – najpierw należy odłączyć biegun ujemny (minus), później – dodatni (plus).
- Podłączyć prostownik do akumulatora – najpierw należy użyć klemy dodatniej i zacisnąć ją na biegunie z plusem, później – ujemnej (zacisnąć na biegunie z minusem).
- Ustawić na urządzeniu natężenie prądu i napięcie ładowania akumulatora.
- Rozpocząć ładowanie.
- Obserwować wskaźnik naładowania.
- Wyłączyć prostownik po naładowaniu akumulatora.
- Odczekać ok. 30 minut i odłączyć akumulator.
- Podpiąć akumulator do samochodu – najpierw biegun dodatni (plus), później – ujemny (minus).
Przeczytaj też: “Odłączanie akumulatora. Jak zrobić to bezpiecznie?”
Co zrobić, kiedy akumulator jest rozładowany – ładowanie za pomocą kabli
Silnik uruchomić można także z wykorzystaniem kabli rozruchowych. Oczywiście jest to możliwe tylko wówczas, kiedy uda się znaleźć osobę, która udzieli pomocy i ma sprawny pojazd. Warto pamiętać, że w wielu współczesnych autach akumulator nie jest umieszczony bezpośrednio pod maską. Jednak w komorze silnika znajdują się specjalne punkty do podłączania kabli rozruchowych. W takiej sytuacji należy podpiąć kable pod takie punkty, a nie bezpośrednio do akumulatora.
Ładowanie akumulatora za pomocą kabli rozruchowych krok po kroku:
- Zaparkowanie obu pojazdów na równym podłożu.
- Wyłączenie silnika sprawnego samochodu.
- Otwarcie maski w obu samochodach.
- Połączenie biegunów dodatnich czerwonym kablem (najpierw do rozładowanego akumulatora, następnie do naładowanej baterii).
- Podpięcie czarnego kabla do bieguna ujemnego naładowanego akumulatora i masy rozładowanego pojazdu (dowolny element metalowy w komorze – np. blok silnika, krawędź blachy; nie należy zaczepiać żabki o karoserię auta, co może skończyć się uszkodzeniem lakieru).
- Upewnienie się, że połączenia są wykonane prawidłowo.
- Uruchomienie silnika sprawnego samochodu.
- Próba uruchomienia pojazdu z rozładowanym akumulatorem (po kilku chwilach).
- Odpięcie kabli w odwrotnej kolejności do ich przypinania (1. czarny kabel od masy auta, 2. czarny kabel od sprawnego pojazdu, 3. czerwony kabel od sprawnego auta, 4. czerwony kabel od samochodu z rozładowanym akumulatorem).
Ważne, aby po uruchomieniu auta poprzez kable nie wyłączać silnika. Wręcz przeciwnie, należy udać się na dłuższą przejażdżkę trwającą kilkadziesiąt minut, podczas której akumulator zostanie doładowany.
Inny sposób na uruchomienie samochodu z rozładowanym akumulatorem to użycie przenośnego urządzenia rozruchowego. Ceny takich boosterów są różne, ale należy być przygotowanym na wydatek rzędu minimum ok. 150 zł. Oczywiście te lepsze kosztują przynajmniej kilkukrotnie więcej.
Wyjaśniliśmy, co zrobić, kiedy akumulator jest rozładowany. Jest kilka możliwości, aby uruchomić pojazd z rozładowaną baterią. Jeżeli do rozładowania baterii dochodzi dość często, warto sprawdzić, co jest tego powodem. W tym celu najlepiej udać się do warsztatu, aby mechanik ustalił, co rozładowuje akumulator. Może to być bowiem również wina mocno zużytej baterii, którą trzeba wymienić na nową.
Przeczytaj też: “Jaki akumulator do auta? Wybieramy najlepszy akumulator samochodowy”
FAQ – najczęstsze pytania o to, co zrobić, kiedy akumulator jest rozładowany
Czym naładować rozładowany akumulator?
Rozładowany akumulator można naładować prostownikiem. Rozróżnia się prostowniki standardowe oraz mikroprocesorowe.
Jak awaryjnie uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem?
Można to zrobić z wykorzystaniem kabli rozruchowych, oczywiście przy użyciu innego pojazdu. Pomagają także tzw. boostery, a więc przenośne urządzenia rozruchowe.
Jak zmierzyć napięcie akumulatora?
Wystarczy w tym celu użyć miernika. Napięcie naładowanego akumulatora powinno wynosić przynajmniej od 12,4 V do 12,8 V.