Samochód ściąga w prawo lub w lewo
Jeżeli samochód ściąga na prawo czy lewo, nie musi to być objawem awarii. Nie ma powodów do obaw, jeżeli jest to jednorazowa sytuacja, na przykład przy poruszaniu się po pochylonej lub nierównej drodze, czy podczas jazdy w warunkach silnego bocznego wiatru. Bardzo często problemem są opony, ale ściąganie auta na bok podczas jazdy na wprost może mieć poważniejsze przyczyny. Sprawdzam, na co zwrócić uwagę przy ściąganiu samochodu w lewo lub prawo i ile kosztować może wyeliminowanie usterki.

W artykule przeczytasz

Ściąganie auta na bok – problem z oponami

Jeżeli samochód ściąga na prawo czy lewo i nie jest to jednorazowy przypadek, w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się oponom. Często przyczyną ściągania auta na bok jest nieprawidłowe ciśnienie. Może wydawać się to trywialne, ale ściąganie samochodu może odbywać się już przy niewielkiej różnicy w ciśnieniu nawet rzędu 0,5 bar.

Jeżeli napompowanie opon nie rozwiązało problemu, warto obejrzeć ogumienie i obręcze pod kątem uszkodzeń. Problem rozwiązać może również zamiana opon. Nie jest to skomplikowane i czasochłonne, natomiast trzeba mieć pod ręką klucz do kół i lewarek.

Przeczytaj też: “Podnośnik do auta – rodzaje, parametry, jaki wybrać?

Zmienić można koła jednej osi i po określonej stronie auta:

  • Zamiana miejscami przednich kół – po zamianie kół należy wybrać się na krótką przejażdżkę. Jeżeli problem nie został rozwiązany, oznacza to, że winne mogą być koła tylnej osi. Natomiast przy wyeliminowaniu lub zmniejszeniu ściągania winowajcy należy szukać w przednich kołach.
  • Zamiana miejscami tylnych kół – jeżeli zamiana kół przedniej osi nie przyniosła rezultatu, należy to powtórzyć z tylnymi kołami. Warto pamiętać, że najprawdopodobniej auto ma opony kierunkowe, a więc przy zamianie ogumienia i przejażdżce nie należy przesadzać z prędkością i unikać gwałtowanych manewrów.
  • Zamiana miejscami kół z jednej strony – w zależności od tego, w jaką stronę ściąga samochód – w prawo czy w lewo – należy zamienić miejscami koła odpowiednio prawej lub lewej strony. Jeżeli zmniejszy to ściąganie auta, winna jest opona przełożona z przedniej na tylną oś. W sytuacji, kiedy problem się nasilił, problem leży w oponie przełożonej z tyłu na przód.

 

Natomiast jest mało prawdopodobne, że ściąganie to wynik źle wyważonych kół. Oczywiście to możliwe, jednak w takiej sytuacji bardziej dokuczliwym objawem są drgania na kierownicy i hałas generowany przez opony.

Przeczytaj też: “Mandat za opony. Grzywna nawet do 3000 złotych!

Samochód ściąga w prawo lub w lewo – pozostałe przyczyny

Niestety, zdarza się, że samochód ściąga w prawo lub w lewo z powodu uszkodzeń bądź wad konstrukcyjnych. W takiej sytuacji należy sprawdzić układ jezdny wraz z zawieszeniem. Przyczyn nieprawidłowego toru jazdy należy szukać w następujących problemach:

  • niewłaściwa geometria kół;
  • luzy na przegubach, końcówkach drążków kierowniczych lub przekładni kierowniczej;
  • defekty tulei wahaczy, sprężyn zawieszenia, zwrotnicy, amortyzatora, a nawet całej kolumny McPhersona czy belki skrętnej;
  • zapieczony zacisk hamulcowy;
  • zużyte poduszki silnika lub skrzyni biegów.

 

Przeczytaj też: “Poduszka silnika – objawy awarii, przyczyny, naprawa

Przyczyn ściągania auta może być więc bardzo wiele. Przy problemie technicznym wymagającym diagnostyki i usunięcia usterki mechanicznej, należy liczyć się z wydatkiem od kilkuset nawet do 1000 złotych, jeżeli wina leży po stronie sprężyn zawieszenia, kolumny McPhersona czy zwrotnicy. Niezależnie od przyczyny problemu, na pewno nie warto odkładać wizyty u mechanika, ponieważ awaria będzie negatywnie oddziaływać na pozostałe podzespoły auta.

Ściąganie na bok w samochodzie powypadkowym

Trzeba pamiętać, że ściąganie samochodu w bok może być także wynikiem wypadku, a w konsekwencji rozregulowania geometrii nadwozia. Żeby potwierdzić krzywe nadwozie, należy wykonać badanie rozmieszczenia punktów bazowych samochodu na ramie pomiarowej.

Oczywiście zakup samochodu powypadkowego to również wiele innych możliwych problemów. Dlatego przy zakupie samochodu z rynku wtórnego zawsze warto zweryfikować, czy auto nie ma wypadkowej przeszłości, a jeżeli miało to miejsce, to w jakim stopniu zostało uszkodzone. Szczególnie że jest to bardzo proste, ponieważ nie trzeba nawet wspomagać się wsparciem doświadczonego mechanika. Wiele informacji o przeszłości samochodu, w tym wypadkową przeszłość, ukaże raport VIN pojazdu.

Przeczytaj też: “Co sprawdzić przed kupnem samochodu – lista, błędy, podpowiedzi

zdjęcie: pixabay.com (https://pixabay.com/photos/automobile-trip-ride-to-steer-4368663/)

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

FAQ

Jakie mogą być przyczyny ściągania auta na bok?

Często problem jest banalny i tkwi w nieprawidłowym ciśnieniu w oponach. Ściąganie może też wynikać z problemów z geometrią zawieszenia, jego zużyciem, zapieczonym zaciskiem hamulcowym lub innym uszkodzeniem układu hamulcowego.

Ile kosztuje wyeliminowanie usterki skutkującej ściąganiem samochodu na bok?

Jeżeli jest to problem techniczny, w zależności od stopnia skomplikowania i czasu naprawy zwykle należy liczyć się z kosztem od kilkuset do 1000 złotych.

Czy ściąganie samochodu w prawo lub lewo może być wynikiem wypadku?

Tak, to bardzo prawdopodobne, wynikające z rozregulowania geometrii nadwozia. Wypadkową przeszłość samochodu sprawdzić można poprzez Raport Historii Pojazdu.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

3 Responses

  1. Zauważyłem, że moje auto też ściąga w lewo. Zastanawiam się, czy pierwszym krokiem po sprawdzeniu ciśnienia w oponach powinno być ich zamienienie, czy od razu sprawdzanie geometrii? W artykule wspomniano o różnych problemach, ale co jeśli po zamianie opon problem nie ustąpi? Jakie są kolejne kroki? Może ktoś miał podobny problem i mógłby podzielić się doświadczeniem?

  2. Ciekawie opisane przyczyny ściągania auta w bok. Rzeczywiście, często problem tkwi w oponach i ich ciśnieniu. Sama kiedyś miałem podobny kłopot, okazało się, że jedna opona miała po prostu zbyt niskie ciśnienie. A co do pomiaru geometrii, warto to zrobić, jak już wszystko inne zawiedzie. KarolM, jeśli zamiana opon nie pomoże, od razu sprawdzaj geometrię – nie ma co czekać! Może to być coś poważniejszego.

  3. Nie zaszkodzi sprawdzić ciśnienia w oponach, to często opóźnia inne problemy. Jak już opony są w porządku, to geometrię trzeba mieć na oku. Jak ktoś już ma wielokrotnie ustawiane, to może mieć zginane wahacze. MariuszK, masz rację, ja też kiedyś na ciśnienie się złapałem. Dobrze, że o tym przypominają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.