Serwis klimatyzacji samochodowej
Nie ulega wątpliwości, że klimatyzacja samochodowa to duża korzyść, która jest bezcenna zwłaszcza latem. Jednak dla właściwej pracy układ ten wymaga corocznego przeglądu i serwisowania. Sprawdź, jak wygląda serwis klimatyzacji, jakie czynności wykonuje specjalista oraz ile to kosztuje.

W artykule przeczytasz

Przegląd czy serwis klimatyzacji – co wybrać?

Przede wszystkim należy mieć na uwadze, że serwis klimatyzacji w samochodzie nie jest tożsamy z przeglądem układu. Jeśli brać pod uwagę przegląd, sprowadza się on do sprawdzenia, czy klimatyzacja działa prawidłowo, a w układzie jest właściwe ciśnienie. Jeżeli wszystko działa, jak należy, wystarczy wymienić filtr kabinowy i odgrzybić wnętrze, bez konieczności wymiany czynnika roboczego. Kontrolę klimatyzacji zaleca się rokrocznie.

Zupełnie inaczej wygląda serwis klimatyzacji. W tym przypadku specjalista wymienia czynnik, filtr kabinowy, ale też inne elementy. Jest to bardziej czasochłonne, kompletne, a więc również i droższe. To wszystko daje pewność, że cały układ działa prawidłowo. Oczywiście serwis klimatyzacji samochodowej jest przeprowadzany rzadziej niż przegląd.

Warto w tym miejscu dodać, że w nowych samochodach układy klimatyzacji są mocno zaawansowane i skomplikowane. Dlatego osobnej diagnostyki wymagają również sterowniki do obsługi systemu. Mowa tutaj między innymi o automatycznej klimatyzacji A/C. Konieczne jest m.in. podłączenie testera do gniazda diagnostycznego, dzięki czemu serwisant odczyta błędy sterownika klimatyzacji (np. o spadku ciśnienia w układzie).

Czynności serwisowe podczas serwisu klimatyzacji

Wymiana czynnika roboczego

Serwis klimatyzacji to m.in. wymiana czynnika roboczego. Należy pamiętać, że ubywa go w ilości ok. 10 proc. rocznie, co jest procesem całkowicie normalnym. Czynnik jest odsysany z układu i ważony. Dzięki temu, po wywiadzie z kierowcą lub przejrzeniu książki serwisowej, specjalista może ocenić, czy czynnik ulatnia się w sposób naturalny, czy może układ jest nieszczelny.

Oprócz tego odsysanie czynnika ma jeszcze jedną zaletę. Służąca temu maszyna dodatkowo osusza układ z wilgoci. Jednocześnie jest ona w stanie ocenić nieszczelność, mierząc czas utrzymania próżni. Jeśli próżnia w układzie utrzymuje się zbyt krótko, świadczy to o nieszczelności.

Sam stan próżni w układzie klimatyzacji samochodowej jest kluczowy dla jego właściwego działania. Ważne, aby wszystkim zajął się doświadczony specjalista, który wystarczająco długo utrzyma czas tworzenia próżni. Wiele maszyn wytwarza ją w kilka minut, aczkolwiek stan ten powinien utrzymywać się przynajmniej 20 (dwa gniazda serwisowe) lub 30-40 minut (jedno gniazdo serwisowe). Daje to gwarancję, że wnętrze układu jest faktycznie suche.

Później klimatyzację napełnia się nowym czynnikiem roboczym, dodając do niego olej do smarowania kompresora. Ważne, aby był to olej właściwy dla danej sprężarki klimatyzacji.

Jaki czynnik do klimatyzacji w samochodzie?

Dawniej w samochodach stosowano czynnik r134a. Dla zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko od 2017 roku stosuje się czynniki o liczbie GWP (ang. Global Warming Potential) nieprzekraczającej 150. Tymczasem czynnik r134a miał ją na poziomie 1430. Zastąpiono go czynnikiem HFO-1234yf o liczbie GWP na poziomie 4. Oznacza to, że jest on o wiele bardziej ekologiczny.

Niestety, czynnik ten ma też swoje wady. W przypadku pożaru pojazdu, w połączeniu z substancjami gaśniczymi wytwarza się groźny dla organizmu kwas fluorowodorowy, który może spowodować poparzenia. Oprócz tego nowy czynnik rozkłada aluminium, cynk i magnez. Ma on też niższą temperaturę zapłonu na poziomie 405 st. C (stary czynnik r134a – 770 st. C).

W końcu jest on nawet ponad 10-krotnie droższy od czynnika r134a, co przekłada się na znacznie wyższe ceny serwisu klimatyzacji. Jako że serwisy musiały też zmienić wyposażenie, w autoryzowanym warsztacie nabijanie klimatyzacji tym czynnikiem kosztuje kilkaset złotych.

Warto w tym miejscu dodać, że dalej istnieje nielegalny obrót starym czynnikiem do klimatyzacji. Szczególnie że wiele aut nie jest przystosowanych do czynnika HFO-1234yf. Należy jednak pamiętać, że często jest on pozbawiony atestów i certyfikatów.

Przeczytaj też: “Czynnik chłodzący w klimatyzacji z Chin. Czy jest bezpieczny?

Ciekawą alternatywą jest substancja o oznaczeniu R774, a więc dwutlenek węgla. To tani i ekologiczny czynnik, aczkolwiek nie każdy warsztat ma urządzenie do nabijania klimatyzacji CO2. Kosztów wymaga też zaadaptowanie układu do R774, ale to jednorazowy wydatek rzędu do 500 zł.

Innym gazem wykorzystywanym do klimatyzacji jest propan. Również jest to gaz ekologiczny, dodatkowo układ nie wymaga żadnych przeróbek. Propan jest jednak gazem łatwopalnym, choć nietoksycznym.

Sprawdzenie wydajności klimatyzacji

Inną czynnością wykonywaną w ramach usługi serwisu klimatyzacji jest sprawdzenie jej wydajności. Trzeba pamiętać, że zależy ona od kilku czynników, w tym rodzaju auta. Najprościej wydajność klimatyzacji sprawdzić poprzez pomiar temperatury, porównując wynik z danymi serwisowymi. Służy temu specjalny termometr umieszczany na kratce wentylacyjnej, mierzący temperaturę po nastawieniu klimatyzacji na maksymalne chłodzenie i zamknięciu kabiny samochodu. Następnie mierzony jest czas potrzebny do osiągnięcia określonej temperatury i jej wartość.

Odgrzybianie wnętrza i wymiana filtra kabinowego

Serwis klimatyzacji samochodowej to również odgrzybianie wnętrza i wymiana filtra kabinowego. Jest to niezbędne z uwagi na grzyby zbierające się w układzie. Filtry kabinowe najlepiej wymieniać rokrocznie.

Samo odgrzybianie można przeprowadzić przez ozonowanie lub wykorzystując do tego specjalne środki chemiczne. Szczególnie skuteczna jest ta druga metoda. Jest ona skuteczniejsza, ponieważ ozon zabija wszystkie żywe organizmy. Jest także bezpieczniejsza dla ludzkiego zdrowia. Ozonowanie polega na umieszczeniu w kabinie i włączeniu ozonatora. Po ozonowaniu wnętrze auta należy dokładnie wywietrzyć.

Wymiana osuszacza

Osuszacz to ten element układu, który odpowiada za zbieranie wilgoci z czynnika roboczego. Niestety, jest to element o określonej chłonności i pojemności, który musi być okresowo wymieniany, zwykle co 2-3 lata.

Również tutaj ważne jest doświadczenie serwisanta. Nowy osuszacz należy bowiem zamontować w ciągu pół godziny od rozpakowania, po czym wytworzyć w nim próżnię. Osuszacz jest higroskopijny, a więc ma zdolność do szybkiego wchłaniania wilgoci.

Inne czynności przy serwisie klimatyzacji

Oprócz powyższych prac serwis klimatyzacji może wymagać dodatkowych czynności, np.:

  • Odszukanie nieszczelności w układzie – najczęściej służy do tego czujnik wykrywający gaz. Jest to metoda prosta i bezpieczna. Inną opcją jest napompowanie układu azotem i pokrycie podejrzanych miejsc pianą, dzięki czemu w nieszczelnych miejscach pojawią się pęcherzyki powietrza. W końcu do układu można wtłoczyć gaz z barwnikiem. Ulatniający się przez nieszczelności jest widoczny w świetle lampy ultrafioletowej. Niestety, mimo swojej skuteczności jest to metoda szkodliwa dla kompresora klimatyzacji.
  • Płukanie lub przedmuchanie układu z brudu – wydłuża to żywotność układu. Do czyszczenia układu można użyć azotu wtłaczanego pod wysokim ciśnieniem ok. 12 bar. Inną metodą jest przepłukanie układu czynnikiem chłodzącym. Najlepiej jednak układ przepłukać specjalnym roztworem czyszczącym, a następnie przedmuchać go azotem.
  • Kontrola odpływu wody z parownika – jeśli parownik ma zapchany odpływ wody, zaczyna się na nim skraplać ciecz, która pojawi się w kabinie auta. Drożność odpływu wymaga weryfikacji, kiedy pomimo jazdy z włączoną klimatyzacją pod autem nie ma wycieków wody.

 

Przeczytaj też: “Woda z klimatyzacji pod samochodem. Co zrobić?

Gdzie wykonać serwis klimatyzacji?

Serwis klimatyzacji można przeprowadzić w niezależnym warsztacie, aczkolwiek należy mieć pewność, że będzie to usługa wysokiej jakości, a serwisant jest specjalistą z doświadczeniem. W innym wypadku pominięte mogą zostać pewne czynności kontrolne i serwisowe, na co nie pozwolą sobie profesjonalne serwisy. Same ceny serwisu klimatyzacji są różne, zależne też od zakresu prac i czynnika wykorzystywanego w układzie, aczkolwiek zawsze jest to wydatek rzędu minimum kilkuset złotych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?