Jeżeli zawieszenie stuka, to konieczna może być wymiana niektórych podzespołów
Stuki w zawieszeniu przeważnie pojawiają się stopniowo. Na początku są sporadyczne i słyszalne w określonych sytuacjach – np. podczas jazdy po mocno zniszczonej nawierzchni lub w trakcie wjazdu na krawężnik. Z czasem hałas może pojawiać się coraz częściej i stawać się głośniejszy, co świadczy o narastającym stopniu zużycia podzespołu. W takiej sytuacji konieczny będzie zakup nowych części – można je zdobyć wygodnie np. w sprawdzonych sklepach motoryzacyjnych, takich jak Deler.pl. Wcześniej należy jednak przeprowadzić diagnostykę, która wskaże, jakie podzespoły zawieszenia uległy zużyciu.
Serwis stukającego zawieszenia warto wykonać możliwie szybko. Oprócz hałasu awariom zawieszenia towarzyszy zwykle pogorszenie właściwości jezdnych, co obniża bezpieczeństwo jazdy. Ponadto zużyty podzespół nie spełnia swojej funkcji należycie, co wywołuje dodatkowe obciążenie innych elementów zawieszenia. W konsekwencji odkładanie naprawy w czasie może spowodować konieczność wymiany większej ilości części – a to wygeneruje dodatkowe koszty.
Co stuka w zawieszeniu?
Aby określić, co wywołuje stuki w zawieszeniu, najlepiej wybrać się na stację diagnostyczną lub do serwisu samochodowego. Wcześniej warto jednak poznać możliwe przyczyny stuków w zawieszeniu – sprawdzając cenę poszczególnych części do naszego auta, można wstępnie oszacować koszty naprawy.
Gumy i łączniki stabilizatora
Stosunkowo powszechnym powodem stuków są gumy stabilizatora. O ich zużyciu może świadczyć stukot przypominający nieco wibracje, który da się odczuć podczas jazdy na nierównej drodze. Stukanie podczas jazdy po dziurach wywołują także inne elementy związane ze stabilizatorem – łączniki stabilizatora. Gdy dojdzie do zużycia przegubów kulowych na łącznikach, wywołują one dosyć głośny stukot.
Usterki związane ze stabilizatorem przekładają się także na pogorszenie prowadzenia odczuwalne w trakcie jazdy po łuku. Ponadto do zużycia łączników stabilizatora może przyczynić się wymiana kół na większy rozmiar, co powoduje przyrost masy nieresorowanej i zwiększa obciążenie łączników. Dlatego warto wymienić je profilaktycznie na nowe, jeżeli zdecydujemy się na większe koła – na Deler.pl można dobrać nowe łączniki stabilizatorów.
Sworznie i tuleje wahaczy
Stuki w zawieszeniu mogą być także spowodowane zużyciem wahaczy – dotyczy to przede wszystkim jego sworzni oraz tulei. Tuleje wahacza, nazywane także silentblockami, są bardziej narażone na zużycie w przednim zawieszeniu – konieczność skręcania kół stanowi dla nich dodatkowe obciążenie, a ponadto muszą znosić ciężar silnika. Szczególnie niebezpieczną awarią jest zużyty sworzeń wahacza. W skrajnej sytuacji przegub kulowy tego podzespołu może się rozłączyć, co powoduje utratę panowania nad samochodem. O problemach z wahaczami może świadczyć także wrażenie, że samochód „pływa” na nierównościach.
Sprężyny i amortyzatory
Uszkodzone sprężyny zawieszenia wywołują stukot, który jest słyszalny nie tylko na nierównościach, ale również w trakcie kręcenia kierownicą. Awaria tego podzespołu może również powodować znoszenie samochodu – podobne wrażenie wywołują mocne podmuchy wiatru wiejącego z boku samochodu. Ponadto nadkole ze zniszczoną sprężyną może obniżyć się i zacząć ocierać o oponę.
Zużyty amortyzator powoduje hałas, który przypomina nie tylko stukot, ale również skrzypienie. Dodatkowe objawy to wydłużona droga hamowania oraz podskakiwanie koła z niesprawnym amortyzatorem na nierównościach – w efekcie opona odrywa się od nawierzchni. W przypadku uszkodzenia górnych łożysk amortyzatora trzeszczenie i stuki w przednim zawieszeniu będą słyszalne podczas kręcenia kierownicą.
Końcówki drążków kierowniczych
Ostatni i stosunkowo powszechny powód to zużyte końcówki drążków kierowniczych. Ich awaria powoduje głuche stuki w przednim zawieszeniu w trakcie skręcania kół. Gdy dojdzie do ich całkowitego zużycia, to sworzeń drążka odepnie się, a koło przestanie reagować na ruch kierownicy.
Materiał zewnętrzny