Sprawne zawieszenie działa płynnie i gładko, a jego pracy nie towarzyszą żadne niepokojące hałasy. Jeżeli w trakcie jazdy z zawieszenia wydobywa się stukający hałas, to najprawdopodobniej jakieś podzespoły zawieszenia uległy zużyciu lub uszkodzeniu. Jakie są najczęstsze źródła stuków w zawieszeniu?

W artykule przeczytasz

Jeżeli zawieszenie stuka, to konieczna może być wymiana niektórych podzespołów

Stuki w zawieszeniu przeważnie pojawiają się stopniowo. Na początku są sporadyczne i słyszalne w określonych sytuacjach – np. podczas jazdy po mocno zniszczonej nawierzchni lub w trakcie wjazdu na krawężnik. Z czasem hałas może pojawiać się coraz częściej i stawać się głośniejszy, co świadczy o narastającym stopniu zużycia podzespołu. W takiej sytuacji konieczny będzie zakup nowych części – można je zdobyć wygodnie np. w sprawdzonych sklepach motoryzacyjnych, takich jak Deler.pl. Wcześniej należy jednak przeprowadzić diagnostykę, która wskaże, jakie podzespoły zawieszenia uległy zużyciu.

Serwis stukającego zawieszenia warto wykonać możliwie szybko. Oprócz hałasu awariom zawieszenia towarzyszy zwykle pogorszenie właściwości jezdnych, co obniża bezpieczeństwo jazdy. Ponadto zużyty podzespół nie spełnia swojej funkcji należycie, co wywołuje dodatkowe obciążenie innych elementów zawieszenia. W konsekwencji odkładanie naprawy w czasie może spowodować konieczność wymiany większej ilości części – a to wygeneruje dodatkowe koszty.

Stukanie w zawieszeniu

Co stuka w zawieszeniu?

Aby określić, co wywołuje stuki w zawieszeniu, najlepiej wybrać się na stację diagnostyczną lub do serwisu samochodowego. Wcześniej warto jednak poznać możliwe przyczyny stuków w zawieszeniu – sprawdzając cenę poszczególnych części do naszego auta, można wstępnie oszacować koszty naprawy.

Gumy i łączniki stabilizatora

Stosunkowo powszechnym powodem stuków są gumy stabilizatora. O ich zużyciu może świadczyć stukot przypominający nieco wibracje, który da się odczuć podczas jazdy na nierównej drodze. Stukanie podczas jazdy po dziurach wywołują także inne elementy związane ze stabilizatorem – łączniki stabilizatora. Gdy dojdzie do zużycia przegubów kulowych na łącznikach, wywołują one dosyć głośny stukot.

Usterki związane ze stabilizatorem przekładają się także na pogorszenie prowadzenia odczuwalne w trakcie jazdy po łuku. Ponadto do zużycia łączników stabilizatora może przyczynić się wymiana kół na większy rozmiar, co powoduje przyrost masy nieresorowanej i zwiększa obciążenie łączników. Dlatego warto wymienić je profilaktycznie na nowe, jeżeli zdecydujemy się na większe koła – na Deler.pl można dobrać nowe łączniki stabilizatorów.

Sworznie i tuleje wahaczy

Stuki w zawieszeniu mogą być także spowodowane zużyciem wahaczy – dotyczy to przede wszystkim jego sworzni oraz tulei. Tuleje wahacza, nazywane także silentblockami, są bardziej narażone na zużycie w przednim zawieszeniu – konieczność skręcania kół stanowi dla nich dodatkowe obciążenie, a ponadto muszą znosić ciężar silnika. Szczególnie niebezpieczną awarią jest zużyty sworzeń wahacza. W skrajnej sytuacji przegub kulowy tego podzespołu może się rozłączyć, co powoduje utratę panowania nad samochodem. O problemach z wahaczami może świadczyć także wrażenie, że samochód „pływa” na nierównościach.

Sprężyny i amortyzatory

Uszkodzone sprężyny zawieszenia wywołują stukot, który jest słyszalny nie tylko na nierównościach, ale również w trakcie kręcenia kierownicą. Awaria tego podzespołu może również powodować znoszenie samochodu – podobne wrażenie wywołują mocne podmuchy wiatru wiejącego z boku samochodu. Ponadto nadkole ze zniszczoną sprężyną może obniżyć się i zacząć ocierać o oponę.

Zużyty amortyzator powoduje hałas, który przypomina nie tylko stukot, ale również skrzypienie. Dodatkowe objawy to wydłużona droga hamowania oraz podskakiwanie koła z niesprawnym amortyzatorem na nierównościach – w efekcie opona odrywa się od nawierzchni. W przypadku uszkodzenia górnych łożysk amortyzatora trzeszczenie i stuki w przednim zawieszeniu będą słyszalne podczas kręcenia kierownicą.

Końcówki drążków kierowniczych

Ostatni i stosunkowo powszechny powód to zużyte końcówki drążków kierowniczych. Ich awaria powoduje głuche stuki w przednim zawieszeniu w trakcie skręcania kół. Gdy dojdzie do ich całkowitego zużycia, to sworzeń drążka odepnie się, a koło przestanie reagować na ruch kierownicy.

Materiał zewnętrzny

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.