Jakie wgniecenia można usunąć metodą nieinwazyjną?
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania (PDR, ang. Paintless Dent Repair) jest możliwe pod warunkiem, że nie została uszkodzona powłoka lakiernicza. Dlatego warto rozważyć małoinwazyjną metodę usuwania wgniotek, jeżeli wgniecenie jest stosunkowo niewielkie, np. będące skutkiem:
- gradobicia;
- uderzenia przedmiotów o karoserię (np. kamyki, szyszki);
- aktów wandalizmu;
- drobnych stłuczek parkingowych.
Dużą zaletą usuwania wgnieceń bez lakierowania jest oszczędność finansowa. Cena usługi jest niższa, ponieważ nie wymaga demontażu elementów karoserii, szpachlowania i lakierowania. Auto zachowuje też oryginalną powłokę lakierniczą, dlatego nie traci na wartości.
Przeczytaj też: “Samochód po gradobiciu. Jak usunąć wgniotki?”
Wyciąganie wgnieceń metodą PDR – dostępne metody
Do nieinwazyjnych sposobów usuwania wgniotek zalicza się metodę klejową, młoteczkowanie i masowanie blachy:
- Metoda klejowa – mocowanie zaczepów (tzw. grzybki) do nadwozia za pomocą klejenia na gorąco. Do zaczepów mocuje się specjalne siłowniki lub dźwignie i wyciąga wgniecenie w karoserii. Rzadziej zamiast kleju zaczepy mocuje się w procesie spawania, ponieważ wymaga to późniejszego lakierowania elementu.
- Masowanie blachy – wypychanie wgniecenia od wewnętrznej strony karoserii, co może wymagać demontażu elementu lub wybranych części. Potrzebny jest również specjalistyczny sprzęt. Wykorzystuje on sprężystość blachy i działa jak dźwignia, co pozwala na powrót blachy do pierwotnego kształtu.
- Młoteczkowanie – opukiwanie metalowego elementu od wewnętrznej strony. Metodę stosuje się przede wszystkim przy pojedynczych wgnieceniach.
Dobór odpowiedniej metody zależy od skali i liczby uszkodzeń. Zdarza się, że specjalista tylko zredukuje wgniecenia. Natomiast na pewno warto zlecić to fachowcom. Nie zaleca się stosowania domowych metod, w tym usuwania wgnieceń gorącą wodą. W tej metodzie najpierw element polewa się wrzącą wodą, a następnie przyczepia do niego przyssawkę i wyciąga wgniecenie. Niestety, może to skutkować uszkodzeniem lakieru, zwłaszcza jeżeli na zewnątrz jest chłodno.
Ile kosztuje usuwanie wgnieceń bez lakierowania?
Nie można jednoznacznie określić, jaki koszt przyniesie usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Dla ceny naprawy karoserii znaczenie ma wielkość oraz ilość wgnieceń. Można szacować, że średnie koszty są następujące:
- jedna wgniotka – od 50 do 100 złotych;
- kilka wgnieceń – od 100 do 300 złotych;
- wgniecenia po gradobiciu – od 600 do kilku tysięcy złotych.
Można uniknąć kosztów, jeżeli likwidacja wgniecenia odbywa się w ramach polisy ubezpieczeniowej – OC sprawcy (stłuczka parkingowa) lub własnego ubezpieczenia AC (gradobicie, wandalizm, kolizja z własnej winy).
Przeczytaj też: “Jak napisać oświadczenie sprawcy kolizji?”
Nie ulega wątpliwości, że właściciel dbający o estetykę swojego auta powinien rozważyć usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Niezależnie od metody wybranej przez specjalistę koszty będą niższe niż szpachlowanie i lakierowanie. Brak ingerencji w powłokę lakierniczą to również mniejszy spadek wartości pojazdu.
FAQ
Jakie wgniotki można usuwać metodą bezinwazyjną?
Dotyczy to mniejszych uszkodzeń karoserii. Bez ingerencji w fabryczną powłokę lakierniczą usuwać można uszkodzenia powstałe w wyniku gradobicia, uderzenia twardych przedmiotów, drobnych stłuczek parkingowych czy aktów wandalizmu.
Jakie są metody małoinwazyjnego usuwania wgnieceń?
Dobór odpowiedniej metody wynika z liczby i wielkości wgnieceń. Do metod PDR zalicza się metodę klejową, masowanie blachy oraz młoteczkowanie.
Ile kosztuje usuwanie wgnieceń bez lakierowania?
Cena usunięcia wgniotek jest różna w zależności od skali problemu i zastosowanej metody, a więc i czasu poświęconego na przywrócenie pierwotnego stanu karoserii. W przypadku pojedynczego wgniecenia trzeba liczyć się z wydatkiem około 100 złotych. Kilkaset złotych może kosztować usunięcie kilku wgnieceń, a nawet kilka tysięcy złotych licznych wgniotek powstałych po gradobiciu.