W artykule przeczytasz

Planujesz wymianę akumulatora w samochodzie i nie wiesz, jak dobrać idealny model? Podpowiadamy, na które parametry zwrócić uwagę, aby inwestycja okazała się trafiona, a z montażem nie było żadnych problemów.

Jaki typ akumulatora?

Przed laty najpopularniejsze były akumulatory obsługowe. Taki akumulator posiada korek, który pozwala na uzupełnianie poziomu elektrolitu. Tego typu baterie można znaleźć w starszych typach pojazdów. Obecnie producenci montują akumulatory bezobsługowe – w bateriach nie uzupełnia się poziomu elektrolitów (komór kwasowych nie da się w ogóle otworzyć). Stan naładowania najczęściej sprawdza się za pomocą specjalnego wziernika w baterii.

Producenci proponują również akumulatory żelowe. Żel (mieszanka kwasu i krzemionki) zastępuje tutaj klasyczny elektrolit. Akumulatory żelowe są bardzo wydajne oraz odporne na niskie temperatury czy uszkodzenia mechaniczne (np. wstrząsy podczas jazdy).

Jaka pojemność i prąd rozruchowy?

Pojemność akumulatora można znaleźć w książce serwisowej auta. Parametr ten wyraża się w amperogodzinach (symbol Ah). Pojemność pozwala określić magazynowanie energii w baterii. Warto jednak pamiętać, że większy akumulator nie zawsze jest lepszy. Pojemność musi zostać dobrana do elektryki zamontowanej w konkretnym samochodzie oraz do pojemności silnika.

Kolejnym istotnym parametrem akumulatora samochodowego jest prąd rozruchowy, który pozwala ocenić wydatek prądu generowanego przez baterię w krótkim czasie (wartość tę wyraża się w amperach). Zimą rozrusznik pobiera bardzo dużo prądu, aby móc uruchomić silnik. Wysoka liczba amperów pozwoli na swobodne uruchamianie auta.

Warto wiedzieć, że akumulatory samochodowe mają biegunowość na różne strony (plusy i minusy). Podczas doboru odpowiedniej baterii, należy zwrócić na to szczególną uwagę.

Co sprawdzić, aby akumulator pasował?

W każdy aucie konstruktorzy przewidują odpowiednią ilość miejsca na akumulator. W praktyce oznacza to, że należy wybrać model, który będzie pasował kształtem do baterii zamontowanej fabrycznie. Musi on mieć odpowiednią długość, wysokość oraz szerokość. Bieguny muszą zostać dopasowane do rodzaju elektryki samochodowej.

Kolejną kwestią są „klemy”. W wielu modelach mają one kształt okrągły. Ford stosuje jednak klemy prostokątne, a większość pojazdów amerykańskich została wyposażona w klemy przykręcone na boku akumulatora.

Zanim zamontujesz nowy akumulator, warto dokładnie sprawdzić elektrykę samochodu (m.in. alternator). To pozwoli uniknąć sytuacji, gdy nowa bateria bardzo szybko się rozładuje (producenci nie obejmują gwarancją uszkodzeń, które zostały spowodowane przez awarię elektryki auta).

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Podstawowa zasada, której nauczyło mnie doświadczenie – nie przepłacać bezsensownie. Lepiej kupić tańszy, np. polski i dać zarobić swojemu, niż lecieć na zachodnią renomę, za którą już dawno nie idzie większa wytrzymałość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.