Planujesz wymianę akumulatora w samochodzie i nie wiesz, jak dobrać idealny model? Podpowiadamy, na które parametry zwrócić uwagę, aby inwestycja okazała się trafiona, a z montażem nie było żadnych problemów.
Jaki typ akumulatora?
Przed laty najpopularniejsze były akumulatory obsługowe. Taki akumulator posiada korek, który pozwala na uzupełnianie poziomu elektrolitu. Tego typu baterie można znaleźć w starszych typach pojazdów. Obecnie producenci montują akumulatory bezobsługowe – w bateriach nie uzupełnia się poziomu elektrolitów (komór kwasowych nie da się w ogóle otworzyć). Stan naładowania najczęściej sprawdza się za pomocą specjalnego wziernika w baterii.
Producenci proponują również akumulatory żelowe. Żel (mieszanka kwasu i krzemionki) zastępuje tutaj klasyczny elektrolit. Akumulatory żelowe są bardzo wydajne oraz odporne na niskie temperatury czy uszkodzenia mechaniczne (np. wstrząsy podczas jazdy).
Jaka pojemność i prąd rozruchowy?
Pojemność akumulatora można znaleźć w książce serwisowej auta. Parametr ten wyraża się w amperogodzinach (symbol Ah). Pojemność pozwala określić magazynowanie energii w baterii. Warto jednak pamiętać, że większy akumulator nie zawsze jest lepszy. Pojemność musi zostać dobrana do elektryki zamontowanej w konkretnym samochodzie oraz do pojemności silnika.
Kolejnym istotnym parametrem akumulatora samochodowego jest prąd rozruchowy, który pozwala ocenić wydatek prądu generowanego przez baterię w krótkim czasie (wartość tę wyraża się w amperach). Zimą rozrusznik pobiera bardzo dużo prądu, aby móc uruchomić silnik. Wysoka liczba amperów pozwoli na swobodne uruchamianie auta.
Warto wiedzieć, że akumulatory samochodowe mają biegunowość na różne strony (plusy i minusy). Podczas doboru odpowiedniej baterii, należy zwrócić na to szczególną uwagę.
Co sprawdzić, aby akumulator pasował?
W każdy aucie konstruktorzy przewidują odpowiednią ilość miejsca na akumulator. W praktyce oznacza to, że należy wybrać model, który będzie pasował kształtem do baterii zamontowanej fabrycznie. Musi on mieć odpowiednią długość, wysokość oraz szerokość. Bieguny muszą zostać dopasowane do rodzaju elektryki samochodowej.
Kolejną kwestią są „klemy”. W wielu modelach mają one kształt okrągły. Ford stosuje jednak klemy prostokątne, a większość pojazdów amerykańskich została wyposażona w klemy przykręcone na boku akumulatora.
Zanim zamontujesz nowy akumulator, warto dokładnie sprawdzić elektrykę samochodu (m.in. alternator). To pozwoli uniknąć sytuacji, gdy nowa bateria bardzo szybko się rozładuje (producenci nie obejmują gwarancją uszkodzeń, które zostały spowodowane przez awarię elektryki auta).
Jedna odpowiedź
Podstawowa zasada, której nauczyło mnie doświadczenie – nie przepłacać bezsensownie. Lepiej kupić tańszy, np. polski i dać zarobić swojemu, niż lecieć na zachodnią renomę, za którą już dawno nie idzie większa wytrzymałość.