Za co odpowiada pasek rozrządu?
W niektórych silnikach w miejscu paska pracuje łańcuch rozrządu. Jednak częściej to właśnie paski są jednym z najważniejszych elementów jednostki napędowej. Podstawę paska rozrządu stanowi włókno szklane powleczone mieszanką gumy i kauczuku, z której formuje się także ząbki. Dla lepszej wytrzymałości całość jest dodatkowo wzmocniona nićmi, teflonem i specjalną tkaniną. Z czasem wymiana paska rozrządu jest niezbędna.
Przeczytaj też: “Płukanka do silnika – czym jest, do czego służy, jak stosować?”
Funkcje paska rozrządu:
- sterowanie pracą zaworów ssących i wydechowych znajdujących się w komorach spalania (sterowanie dostawami świeżego powietrza do komór)
- usuwanie spalin;
- zasilanie pompy wody odpowiadającej za właściwe działanie układu chłodzenia.
Każdy pasek ma precyzyjnie wyliczoną ilość zębów, co pozwala na właściwą pracę silnika i precyzyjną synchronizację rozrządu jednostki napędowej z ruchem tłoków. Poprzez zęby pasek przenosi bowiem napęd z wału korbowego na koło lub koła zębate umieszczone na wałku rozrządu. Z tego powodu podczas wymiany paska rozrządu istotne znaczenie ma ustawienie elementów rozrządu zgodne z oznaczeniami na jednostce napędowej.
Dlaczego wymieniać pasek rozrządu?
Pasek rozrządu to element o określonej trwałości i zużywający się w trakcie eksploatacji. Pasek może zostać zniszczony wskutek rozwarstwienia, wytarcia na krawędziach, a także naderwania lub oderwania zębów. Jeżeli dojdzie do całkowitego zerwania, uszkodzenie silnika może pochłonąć tysiące złotych.
Zdarza się, że koszt naprawy jednostki napędowej jest tak wysoki, że jest to nieopłacalne. Wynika to z uszkodzenia tłoków, zaworów, wałka rozrządu, panewek i wału korbowego, a nawet głowicy. Dlatego tak istotna jest terminowa wymiana paska rozrządu.
Przeczytaj też: “Poduszka silnika – objawy awarii, przyczyny, naprawa”
Jak często wymieniać pasek rozrządu?
Interwał wymiany paska rozrządu określa producent samochodu. Najczęściej pasek rozrządu należy wymienić:
- po pokonaniu od 120 000 do 200 000 km dla pierwszej wymiany paska;
- co ok. 60 000 km przy kolejnych wymianach paska;
- maksymalnie co 5 lat, jeżeli samochód nie pokona wskazanej liczby kilometrów;
- niezwłocznie w następujących sytuacjach: zanieczyszczenie paska smarem lub płynem eksploatacyjnym; nieprawidłowy montaż; przeskoczenie rozrządu; wymiana pompy oleju lub wody; zużycie paska lub napinaczy.
Co wymienić oprócz paska rozrządu?
Wymiana obejmuje pasek i pozostałe elementy układu. Dlatego producenci oferują całe zestawy paska rozrządu. Natomiast wymianą zestawu rozrządu w aucie powinien zająć się specjalista. Dla właściwego działania układu kluczowe znaczenie ma jakość komponentów oraz właściwe ustawienie elementów rozrządu. Nadmierna oszczędność może skutkować uszkodzeniem paska. To samo dotyczy wymiany wyłącznie paska, pomijając inne elementy, czyli napinacza, pompy wody i rolek prowadzących. Każdy z tych elementów pełni ważną funkcję w układzie rozrządu, tj.:
- Napinacz – niweluje luzy paska rozrządu;
- Rolki prowadzące – podtrzymują pasek rozrządu podczas pracy jednostki napędowej;
- Pompa wody – generuje obieg płynu chłodniczego w układzie chłodzenia.
Ile kosztuje wymiana zestawu rozrządu?
Koszt wymiany paska i pozostałych elementów jest różny w zależności od marki i modelu. Więcej kosztuje ta usługa w przypadku samochodów marek premium, ale także aut nowszych. Zasada jest prosta: nowszy samochód to wyższa cena usługi.
Przeczytaj też: “Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w aucie?”
Z reguły za zestaw rozrządu z pompą cieczy chłodzącej trzeba zapłacić do 600 złotych. Łączny koszt wraz z robocizną może wynieść nawet 1500 złotych. Natomiast nawet w przypadku wyższego kosztu nie warto zwlekać z wymianą paska rozrządu, ponieważ jego zerwanie może skutkować uszkodzeniem silnika, co w optymistycznym scenariusz pochłonie kilkukrotnie wyższe koszty.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wymianę paska rozrządu
Za co odpowiada pasek rozrządu?
Pasek rozrządu steruje dostawami świeżego powietrza do komór, a więc zaworów ssących i wydechowych w komorach spalania. Oprócz tego ma udział w usuwaniu spalin i zasilaniu pompy wody.
Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Interwał wymiany paska rozrządu określa producent. Pierwsza wymiana zalecana jest po pokonaniu od 120 000 do 200 000 km, a kolejne co ok. 60 000 km, ale nie rzadziej niż co 5 lat. Pasek należy też wymienić po jego zanieczyszczeniu, zużyciu, nieprawidłowym montażu i przeskoczeniu, a także przy wymianie pompy oleju i cieczy chłodzącej.
Ile kosztuje wymiana zestawu rozrządu?
Koszt wymiany paska oraz innych elementów układu – napinaczy, pompy wody i rolek prowadzących – kosztuje ok. 1500 złotych. Należy to zlecić mechanikowi, który ustawi elementy rozrządu zgodnie z oznaczeniami na silniku.