Dekra, a więc niemiecki instytut badający stan pojazdów przygotował coroczny raport dotyczący bezawaryjności aut w różnych segmentach motoryzacyjnego rynku. W wielu rankingach najlepsze okazały się używane samochody Audi, które zgarnęły tytuł w ponad połowie kategorii.
DFI, czyli DEKRA Fault Index
Zacznijmy od tego, że Dekra raport taki przygotowuje dla dziewięciu klas pojazdów oraz trzech zakresów przebiegów, przy czym maksymalny wynosi 150 tysięcy kilometrów. Na tej podstawie wyliczono tak zwany DFI, a więc DEKRA Fault Index. Na dziewięć kategorii w aż pięciu wygrały używane samochody Audi. Poza tym w kategoriach, gdzie nie triumfował pojazd koncernu z Ingolstadt, zwyciężały Mercedesy oraz Volkswagen.
Skoro tak, powstaje pytanie, czy ranking Dekra jest wiarygodny. Nie da się tu odciąć od tego, że jest to przecież instytut niemiecki. Rzecznicy firmy twierdzą jednak, że jak najbardziej. Tutaj pod najpoważniejszy argument stawia się fakt, że w ciągu ostatnich dwóch lat Dekra przeprowadziła ponad 15 milionów przeglądów. To właśnie na ich podstawie badana jest awaryjność pojazdów.
Pamiętać jednak trzeba, że przy określaniu DFI pod uwagę nie brano usterek, które były spowodowane zaniedbaniem ze strony kierowców. Tu wymienia się choćby opony ze zbyt małym bieżnikiem czy niewymieniane okleiny hamulców. Mimo wszystko wielu specjalistów sądzi, że raportowi można wierzyć. Choćby z tego powodu, że ostatnio najlepsze okazały się w nim auta japońskie, co ma być dowodem, że inżynierów z Dekra nie można posądzać o stronniczość.
Przy okazji zwróćmy uwagę, że ciekawą akcję przeglądową w Polsce mającą na celu sprawdzenie stanu pojazdów poruszających się po polskich drogach przeprowadziła firma ProfiAuto. Niestety nie ma powodów do zadowolenia, ponieważ stwierdzono poważniejsze usterki w blisko 40 proc. samochodów, o czym więcej pisaliśmy w artykule “Poważne usterki samochodowe w blisko połowie polskich aut“.
Dominacja Audi
Jak wspomnieliśmy, używane samochody Audi zwyciężyły w pięciu kategoriach. Najlepszym, a w zasadzie najmniej awaryjnym pojazdem uznano Audi A6 generacji C7 (klasa wyższa). Ten pojazd segmentu D, który swój debiut miał w roku 2011, okazał się najlepszym wśród najlepszych. Model ten uzyskał największy wskaźnik DFI wśród wszystkich pojazdów, które wygrały poszczególne kategorie. Wyniósł on tutaj 94,6 DFI. Za Audi A6 znalazł się Mercedes klasy M W166 (92,4 DFI — auta terenowe). Trzecie miejsce zajął Mercedes klasy B W246 (91,4 DFI — minivany).
Poza modelem A6, który zwyciężył w całym zestawieniu inne używane samochody Audi, które wyróżniono to Audi A1 w segmencie pojazdów małych, Audi A3 8V wśród aut kompaktowych, Audi A4 B8 w klasie średniej i Audi TT II w segmencie coupe. W rankingu wśród zwycięzców znalazło się też jeszcze miejsce dla jednego Mercedesa. Uhonorowany został model Sprinter (62,5 DFI — auta dostawcze) oraz Volkswagen Amarok (71,0 – małe dostawcze).
Podsumowanie
Ranking zdaje się potwierdzać, że niemieccy inżynierowie tworzą dziś najlepsze, a na pewno jedne z najlepszych samochodów dostępnych na rynku. Niemniej jednak nie oznacza to, że takich samochodów przed zakupem nie trzeba weryfikować. Jak najbardziej, w czym pomaga raport VIN do zamówienia w serwisie autobaza.pl. Znajdziemy w nim dane techniczne oraz wyposażenie pojazdu, jego historię serwisową czy archiwalne zdjęcia. Poza tym pojazd sprawdzany jest też w bazach kradzieżowych.
Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach:
* Mini: Audi A1 (82,6 DFI)
* Kompakty: Audi A3 (91,0)
* Klasa średnia: Audi A4 (87,7)
* Klasa wyższa średnia/wyższa: Audi A6 (94,6)
* Auta sportowe/kabriolety: Audi TT (81,0)
* Auta terenowe/SUV-y: Mercedes Klasa M/GLE (92,4)
* Minivany: Mercedes Klasa B (91,4)
* Małe dostawcze: Volkswagen Amarok (71,0)
* Dostawcze: Mercedes Sprinter (62,5)