co zrobić z uszkodzonym numerem VIN

W artykule przeczytasz

Numer VIN jest numerem identyfikacyjnym samochodu. Zdarza się, że zostaje on w jakiś sposób uszkodzony, co może wynikać z działań umyślnych bądź nieumyślnych. Co zrobić z uszkodzonym numerem VIN?

Czym jest numer VIN?

Numer VIN to numer służący identyfikacji samochodu. W Polsce musi mieć go niemal każdy samochód dopuszczony do ruchu. Poza numerem VIN może być to numer nadwozia, podwozia lub ramy. Poza tym prawo nakazuje umieszczanie w sposób trwały tabliczki znamionowej. Ta musi znajdować się na ramie, nadwoziu lub też innym elemencie konstrukcyjnym.

Kiedy numer VIN nie jest wymagany?

Wyjątek stanowią pojazdy, które po raz pierwszy zarejestrowane zostały przed dniem 1 stycznia 1995 roku lub przed 1 stycznia 2003 roku w przypadku motocykli, pojazdów wolnobieżnych, ciągników rolniczych czy przyczep. Tak mówi rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku.

Co zrobić z nieczytelnym numerem VIN?

Numer VIN powinien znajdować się w miejscu łatwo dostępnym. Dodatkowo musi on być czytelny. Warto tu zauważyć, że od jego weryfikacji badanie techniczne rozpoczyna diagnosta. Co zrobić z uszkodzonym numerem VIN?

Na szczęście takie sytuacje zdarzają się rzadko. Przynajmniej jeśli mówimy tutaj o uszkodzeniu nieumyślnym. Jego uszkodzenie może mieć miejsce na przykład przy nieumiejętnej naprawie pojazdu. Innym problemem może być rdza, która pochłaniając pojazd uszkadza też numer VIN. Są jednak procedury, które jasno mówią, co w takiej sytuacji zrobić. Niestety wyrobienie nowego numeru VIN nie jest tanie.

Jak wyrobić nowy numer VIN?

Jazda z uszkodzonym numerem VIN może być mało opłacalna. Jest bowiem niezgodna z prawem, a policja na ingerencje w ten numer jest bardzo uczulona, gdyż często postępują tak przestępcy, którzy sprzedają kradzione pojazdy lub rozbierają je na części. O tym procederze więcej pisaliśmy w artykule pt. Pojazdy zatrzymane na granicy warte 17 mln zł“. Między innymi właśnie dlatego numer VIN samochodu warto znać też przed jego nabyciem na rynku wtórnym. Znajomość tego numeru pozwala zamówić raport VIN, który daje odpowiedź czy interesujący nas pojazd nie figuruje w bazach kradzieżowych w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo jest to encyklopedia wiedzy o samym pojeździe. Raport Historii Pojazdu VIN-INFO zawiera w sobie dane techniczne, wyposażenie oraz informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych, ułożoną chronologicznie historię pojazdu, a nawet pochodzące z wcześniejszych ogłoszeń zdjęcia.

Tak więc, co zrobić z uszkodzonym numerem VIN? Osobistych prac nad poprawieniem widoczności numeru należy zaniechać. Zgłosić się z tym można do warsztatu, wcześniej wykonując dokumentację fotograficzną. Warto też uzyskać zaświadczenie o zakresie planowanych prac.

* opinia rzeczoznawcy

Przy ubieganiu się o nowy numer o pomoc należy poprosić rzeczoznawcę samochodowego. Ogląda on numer VIN i ocenia czy nie pochodzi on z innego pojazdu lub prace nad nim nie mają charakteru fałszerstwa. Jeśli rzeczoznawca uzna, że wszystko jest w porządku, wystawi stosowną opinię. Niestety taki dokument właściciela pojazdu kosztować może nawet 400 zł.

* Wydział Komunikacji

Z opinią wydaną przez rzeczoznawcę samochodowego udać się należy do Wydziału Komunikacji, wypełniając wniosek o nadanie i wybicie nowego numeru VIN. To koszty zdecydowanie niższe. Złożenie wniosku niekiedy jest bezpłatne. Jeśli nawet będzie to wniosek płatny, jego koszt nie przekroczy 50 zł. Na wydanie decyzji urzędnik ma około tygodnia.

* wizyta u diagnosty

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji od Wydziału Komunikacji z dokumentem takim należy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta naniesie na element konstrukcyjny nowy numer. Będzie to 12-cyfrowy numer skrócony. To również koszta. Z portfela właściciela takiego pojazdu ubędzie kolejne 100 zł.

* powrót do Wydziału Komunikacji

Na koniec należy raz jeszcze udać się do Wydziału Komunikacji i wyrobić nowy dowód rejestracyjny. To natomiast wydatek rzędu 100 zł.

Podsumowanie

Wiecie już, co zrobić z uszkodzonym numerem VIN. Na pewno nie jest to procedura przyjemna i tania. Przy odrobinie szczęścia nowy numer VIN wyrobić można w ok. tydzień. Związane z tym koszta sięgnąć mogą 500-700 zł, na których poczet zaliczają się opłaty administracyjne i ekspertyza rzeczoznawcy.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 20 Średnio: 2.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

7 Responses

  1. Problem dopiero się zaczyna bo masę osób nie wie że nie ma czytelnych lub że wogole nie ma numerów VIN. A co najlepsze jeśli trafiło się na blacharza deb..a to mógł wyciąć nr VIN bezwiednie. Jeśli nie da się odzyskać starego elementu to mamy po samochodzie i to pomimo naklejki na podszybiu i tabliczki znamionowej. Dlatego dziwi mnie to że numer VIN nie jest wybijany w kilku miejscach. Powinna być możliwa jeszcze szansa weryfikacji czy samochód nie jest kradziony pomimo braku numerów VIN, ale na to nasz rząd nie wpadnie bo po co ludziom ułatwiać życie.

  2. Edwardzie
    a co rząd nadaje nr VIN? Produkuje samochody?
    Na co rząd ma wpaść? Wymusić na producentach pojazdów (zazwyczaj zagranicznych) nabijanie nr VIN w innych miejscach?
    Najlepiej rzucić oskarżenie.

  3. Głupie przepisy!!! W wielu przypadkach pole numerowe znajduje się w strefach zgniotu i przy kolizji jest uszkodzone. W praktyce wygląda to tak, że ASO starają się naprawić uszkodzony element za wszelką cenę, co wielu przypadkach nie jest zgodne z technologią naprawy. Jeszcze jakiś czas temu w np. w Volkswagenie można było kupić nowy element z nabitym nr VIN i servisy go wstawiały do karoserii. Teraz takiej możliwości nie ma. Wielu klientów zmuszona jest do tej głupiej, archaicznej procedury.
    W Niemczech nawet jak samochód był zezłomowany, to zawsze przywraca się oryginalny fabryczny nr VIN.

  4. Mam 40 letni ciągnik 9Władimirec) z tabliczką znamionową jak nową z numerem podwozia. Numeru na ramie chyba nie było. Czy tabliczka wystarczy przy przegladzie rejestracyjnym? Czy mają prawo diagności wymuszać występowanie o numer Vin , nową tabliczkę i nabijanie numeru na podwoziu?

  5. mam terenówkę zgniła w miejscu nr. rzeczoznawca stwierdził że nie ma. Wypisał stosowne oświadczenie. Poszedłem do starostwa o wydanie zaświadczenia o nabicie nowych nr. lecz dyrektor starostwa stwierdził że to jet nie możliwe że od ubiegłego przeglądu nr przerdzewiał i oddał sprawę na prokuraturę. Policja wałkuję sprawę już pół roku biegli sledczy itp aż do pierwszego właściciela terenówka z 93 roku więc ludzie pomyślcie co wyrabiają za nasze pieniądze. mija już dużo czasu auto stoi bez przeglądu więc trzeba się zastanowić z tymi nr.nie jetem kryminalistą ale nasze prawo i służby porządku pchają na siłę ludzi aby łamali prawo i kombinowali.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.