Trudno znaleźć dziś jednostki napędowe, które są wolne od turbosprężarek. Silnik wyposażony w turbo zyskuje na efektywności i osiąga wyższą moc. Niestety, to jeden z elementów jednostki napędowej, który charakteryzuje się niewielką żywotnością. Czy optymalny olej silnikowy i krótsze interwały jego wymiany mają wpływ na wydłużenie żywotności turbiny?
Czym jest i jak działa turbosprężarka?
Zadaniem turbosprężarki jest dostarczanie większej ilości powietrza do kolektora dolotowego, dzięki czemu następuje wydajniejsze spalanie mieszanki w cylindrach. Dodatkowo turbinę napędza energia przepływających spalin. W konsekwencji łopatki turbiny mogą rozpędzić się do 200 tys. obrotów na minutę, dostarczając do silnika dużych ilości powietrza i podnosząc poziom ciśnienia w układzie dolotowym. Jednocześnie łożyska turbiny nagrzewają się do wysokich temperatur, dlatego kluczowe dla właściwej pracy tego elementu jest dostarczenie wysokiej klasy oleju silnikowego. Poza ograniczeniem tarcia elementów metalowych olej silnikowy odprowadza wysoką temperaturę i zabezpiecza wnętrze turbosprężarki przed korozją.
Co zużywa się w turbosprężarce?
Z uwagi na warunki pracy turbosprężarki, najczęściej zużyciu ulegają łożyska czy tuleje. Skuteczne smarowanie jest niezbędne dla turbiny, ale jak podkreślają specjaliści z dziennika Auto Świat, nadmierne zużycie elementów przyspiesza również stosowanie środka smarnego niskiej jakości.
Uważać należy zwłaszcza podczas nagłego wyłączania samochodu bez wcześniejszego spowolnienia wirnika. Skutkuje to tym, że olej silnikowy po chwili przestaje być dostarczany do turbiny, w wyniku czego nadmiernie zużywają się nie tylko łożyska, ale i sam wirnik.
Olej silnikowy w eksploatacji turbiny
Olej silnikowy niskiej jakości nie zawiera w sobie właściwych dodatków i modyfikatorów, co w końcu doprowadzi do przytkania kanalików turbiny nagarem i innymi zanieczyszczeniami. W ten sposób łatwo ograniczyć przepływ oleju silnikowego do elementów ruchomych turbiny, a w konsekwencji osłabić smarowanie i przyspieszyć zużycie podzespołów. Olej silnikowy z modyfikatorem czyszczącym zagwarantuje czyste i wolne od nagaru wnętrze turbosprężarki.
Kluczem dla wydłużenia żywotności turbiny jest również regularna wymiana oleju. Jak zalecają eksperci www.czesciauto24.pl, olej w silniku wymieniać trzeba nie rzadziej niż raz do roku. Co warto podkreślić, wielu producentów i komputery pokładowe sugerują wymianę środka smarnego co 30 000 km. Interwał ten, jeżeli rocznie auto pokonuje dłuższe dystanse, optymalnie skrócić jest do 15 000 km. Dłuższe interwały prowadzą do osadzania się nagaru i innych zanieczyszczeń w kanalikach dolotowych. To z kolei prowadzi do szybszego zużycia łożysk czy tulei.
Ponadto samochody z turbinami wymagają dodatkowej troski w trakcie eksploatacji, zwłaszcza wyłączania silnika po dłuższej i bardziej dynamicznej jeździe. Dlatego po zaparkowaniu samochodu warto pozostawić go na ok. 2-3 minuty przy włączonym silniku, co pozwoli schłodzić turbinę. Oczywiście można to również zrobić podczas jazdy, poruszając się z wartościami obrotów poniżej 1,5 tys. na minutę.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem czesciauto24.pl
Jedna odpowiedź
Bardzo przydatny wpis, polecam serdecznie.