Olej silnikowy jest kluczowy dla pracy jednostki napędowej. Smaruje on poszczególne podzespoły, dzięki czemu zmniejsza się ich zużycie. Poza tym chłodzi on pracujące elementy, odbierając z nich ciepło. Problemem jest niedobór tej cieczy, ale i nadmiar oleju w silniku to spory kłopot dla właściciela pojazdu. Czym grozi taka sytuacja?
Funkcja oleju silnikowego
Nadmiar oleju w silniku to wynik nieprawidłowej okresowej wymiany, ale i tzw. dolewek, kiedy do jednostki napędowej można wlać za dużo oleju. Co więcej, za nadmiar odpowiadają problemy z filtrem cząstek stałych. Okazuje się, że nie tylko niedobór oleju, ale i jego nadmiar mogą doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej.
Przede wszystkim należy jednak odnieść się do roli oleju silnikowego. Smaruje on elementy silnika, zmniejszając ich zużycie. Poza tym chłodzi takie elementy, a przy tym oczyszcza silnik z popiołu, szlamu, nagaru czy drobin metalu, które powstają wskutek tarcia metalowych powierzchni.
Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować olej co najmniej raz w miesiącu. Wprawdzie w nowoczesnych autach to elektronika dba o kontrolę poziomu oleju, to nawet w takich samochodach warto osobiście weryfikować jego stan. Szczególnie że jak informują producenci, silnik spala nawet do 1 l na 1000 pokonanych kilometrów.
Jak groźny jest nadmiar oleju w silniku?
Musisz pamiętać, że zbyt wysoki poziom środka smarującego prowadzi do rozszczelnienia jednostki napędowej, a co za tym idzie również i wycieków. Olej rozgrzany wskutek pracy silnika zwiększa objętość i podnosi ciśnienie w układzie korbowym.
Jeśli to silnik Diesla z filtrem cząstek stałych, nadmiar oleju w silniku może powodować, że do miski olejowej przedostanie się niespalone paliwo zaangażowane w proces regeneracji filtra. Wówczas olej jest zbyt rozcieńczony i nie utrzymuje swoich pierwotnych właściwości. Wynikiem będzie zatarcie wysokoprężnej jednostki napędowej.
W przypadku Diesla poważnym zagrożeniem jest także tzw. rozbieganie silnika wysokoprężnego, szerzej opisane w artykule pt. “Choroba szalonych diesli — czym jest i jak sobie z nią radzić?“. W praktyce oznacza to niekontrolowany wzrost obrotów, co jest spowodowane przedostawaniem się nadmiaru oleju do komór spalania. Nie tylko prowadzi to do zniszczenia silnika, ale może się nawet skończyć pożarem.
Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego?
Prawidłowa kontrola środka smarującego nie jest trudna. Przede wszystkim ustaw pojazd na równej powierzchni i odczekaj kilka minut od unieruchomienia jednostki napędowej. Kilka minut wystarczy, aby olej spłynął do miski olejowej.
Jego poziom zmierzysz za pomocą bagnetu. Ten pod maską zlokalizujesz przez kolorowy uchwyt. Ewentualnie może to być tzw. patyk olejowy, który jest zespolony z korkiem wlewu oleju do silnika.
Minimalną wartość oleju w silniku wskazuje znak “MIN”. Jeśli poziom jest zbyt niski, przed dalszą jazdą należy go uzupełnić, a w dłuższej perspektywie zweryfikować, co jest przyczyną ubywania oleju, pamiętając, że silnik spala go również podczas normalnej eksploatacji. Olej dolewaj niewielkimi partiami, jego poziom sprawdzając po około 2 minutach po dolewce. Optymalna wartość to 2/3 miarki między znacznikami “MIN“ oraz “MAX“.
Co natomiast, kiedy problemem jest nadmiar oleju w silniku? Jeśli to wynik przelania oleju, usuniesz go za pomocą wężyka i strzykawki. Co innego, kiedy to systematyczna zwyżka oleju, na przykład w silniku Diesla. Wówczas trzeba go całkowicie wymienić i znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. Wielokrotnie pomaga zmiana stylu jazdy.