Czym grozi nadmiar oleju w silniku?

W artykule przeczytasz

Olej silnikowy jest kluczowy dla pracy jednostki napędowej. Smaruje on poszczególne podzespoły, dzięki czemu zmniejsza się ich zużycie. Poza tym chłodzi on pracujące elementy, odbierając z nich ciepło. Problemem jest niedobór tej cieczy, ale i nadmiar oleju w silniku to spory kłopot dla właściciela pojazdu. Czym grozi taka sytuacja?

Funkcja oleju silnikowego

Nadmiar oleju w silniku to wynik nieprawidłowej okresowej wymiany, ale i tzw. dolewek, kiedy do jednostki napędowej można wlać za dużo oleju. Co więcej, za nadmiar odpowiadają problemy z filtrem cząstek stałych. Okazuje się, że nie tylko niedobór oleju, ale i jego nadmiar mogą doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej.

Przede wszystkim należy jednak odnieść się do roli oleju silnikowego. Smaruje on elementy silnika, zmniejszając ich zużycie. Poza tym chłodzi takie elementy, a przy tym oczyszcza silnik z popiołu, szlamu, nagaru czy drobin metalu, które powstają wskutek tarcia metalowych powierzchni.

Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować olej co najmniej raz w miesiącu. Wprawdzie w nowoczesnych autach to elektronika dba o kontrolę poziomu oleju, to nawet w takich samochodach warto osobiście weryfikować jego stan. Szczególnie że jak informują producenci, silnik spala nawet do 1 l na 1000 pokonanych kilometrów.

Jak groźny jest nadmiar oleju w silniku?

Musisz pamiętać, że zbyt wysoki poziom środka smarującego prowadzi do rozszczelnienia jednostki napędowej, a co za tym idzie również i wycieków. Olej rozgrzany wskutek pracy silnika zwiększa objętość i podnosi ciśnienie w układzie korbowym.

Jeśli to silnik Diesla z filtrem cząstek stałych, nadmiar oleju w silniku może powodować, że do miski olejowej przedostanie się niespalone paliwo zaangażowane w proces regeneracji filtra. Wówczas olej jest zbyt rozcieńczony i nie utrzymuje swoich pierwotnych właściwości. Wynikiem będzie zatarcie wysokoprężnej jednostki napędowej.

W przypadku Diesla poważnym zagrożeniem jest także tzw. rozbieganie silnika wysokoprężnego, szerzej opisane w artykule pt. Choroba szalonych diesli — czym jest i jak sobie z nią radzić?“. W praktyce oznacza to niekontrolowany wzrost obrotów, co jest spowodowane przedostawaniem się nadmiaru oleju do komór spalania. Nie tylko prowadzi to do zniszczenia silnika, ale może się nawet skończyć pożarem.

Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego?

Prawidłowa kontrola środka smarującego nie jest trudna. Przede wszystkim ustaw pojazd na równej powierzchni i odczekaj kilka minut od unieruchomienia jednostki napędowej. Kilka minut wystarczy, aby olej spłynął do miski olejowej.

Jego poziom zmierzysz za pomocą bagnetu. Ten pod maską zlokalizujesz przez kolorowy uchwyt. Ewentualnie może to być tzw. patyk olejowy, który jest zespolony z korkiem wlewu oleju do silnika.

Minimalną wartość oleju w silniku wskazuje znak MIN”. Jeśli poziom jest zbyt niski, przed dalszą jazdą należy go uzupełnić, a w dłuższej perspektywie zweryfikować, co jest przyczyną ubywania oleju, pamiętając, że silnik spala go również podczas normalnej eksploatacji. Olej dolewaj niewielkimi partiami, jego poziom sprawdzając po około 2 minutach po dolewce. Optymalna wartość to 2/3 miarki między znacznikami MIN oraz MAX“.

Co natomiast, kiedy problemem jest nadmiar oleju w silniku? Jeśli to wynik przelania oleju, usuniesz go za pomocą wężyka i strzykawki. Co innego, kiedy to systematyczna zwyżka oleju, na przykład w silniku Diesla. Wówczas trzeba go całkowicie wymienić i znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy. Wielokrotnie pomaga zmiana stylu jazdy.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 8 Średnio: 3.3]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silnik mild hybrid suzuki swift

16V

Definicja silnika 16V W motoryzacji jako 16V oznacza się silnik spalinowy 4-cylindrowy, który posiada po

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.