Nie ulega wątpliwości, że silnik to najważniejszy element samochodu, który określić można jego sercem. MAP Sensor to jeden z czujników, który jest ściśle powiązany z jednostką napędową, odpowiadając za jej pracę. Tak więc, czym jest i właściwie, do czego służy MAP Sensor?
Czym jest MAP Sensor?
MAP Sensor, a w zasadzie Manifold Absolute Pressure sensor, bo tak brzmi jego pełna nazwa, to czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze. Mowa tu oczywiście o kolektorze dolotowym i panującym w nim ciśnieniu bezwzględnym.
Tak więc, do czego służy MAP Sensor? Czujniki MAP zostały wprowadzone około 20 lat temu, zastępując sensory podciśnienia i nadciśnienia, dzięki czemu o wiele prościej i dokładniej określić jest ciśnienie w kolektorze, niezależnie od ciśnienia na zewnątrz. Sensor ten porównuje referencyjną wartość ciśnienia z tą znajdującą się wewnątrz komory czujnika.
Idąc dalej, zadaniem tego czujnika jest przekazywanie niezbędnych danych do sterownika silnika, odpowiadając jednocześnie za dawkę paliwa, która dozowana jest względem ciśnienia powietrza w samym kolektorze i obciążenia pracującego motoru. Dlatego też w momencie, kiedy układ paliwowy lub zapłonowy nie działają prawidłowo, element ten jest często obwiniany za nieprawidłową pracę silnika.
Co sprawia, że czujnik jest tak poszukiwany?
Skoro wiemy już, do czego służy MAP Sensor, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego jest on tak często poszukiwany. Wszystko dlatego, że wielu mechaników nie potrafi sprawdzić poprawności jego działania. Zdarza się również, że jest to nieopłacalne, ponieważ czujnik ten nie jest najdroższy. Przynajmniej na tle innych elementów układu wtryskowego. Za MAP Sensor zapłacić trzeba od 150 do 300 zł, choć bardziej oszczędni poszukać mogą też jego zamienników.
Poza klasycznymi awariami czujnik ten jest też wrażliwy na działanie czynników zewnętrznych, a w tym zanieczyszczenia powietrza w kolektorze, co może być spowodowane przez nieszczelność lub podawany do niego olej. Na ten problem narażone są zwłaszcza starsze i mocniej wyeksploatowane auta.
Jak sprawdzić MAP Sensor?
Skuteczna diagnostyka tego elementu jest możliwa z wykorzystaniem do tego multimetru lub oscyloskopu, ale taka czynność wymaga czasu. Oto instrukcja tego, jak zdiagnozować prawidłowe działanie tego czujnika:
* sprawdzić wtyczkę lub wtyczki i je zbadać, oczyścić bądź wymienić, co zapewni nieprzerwane połączenie
* sprawdzić napięcie zasilania, podłączyć akumulator, wyciągnąć wtyczkę z czujnika, włączyć zapłon i zmierzyć napięcie między zaciskiem zasilania a biegunem ujemnym akumulatora, które wynosić musi 5 V
* sprawdzić stan połączenia ze sterownikiem silnika, wyłączając zapłon oraz wyciągając wtyczkę z MAP Sensora i sterownika silnika, po czym zmierzyć rezystencję między zaciskami czujnika i właściwymi zaciskami we wtyczce sterowania jednostki napędowej, która musi być mniejsza niż 1 om
* przyłączyć oscyloskop bądź miernik napięcia do masy i przewodu sygnałowego sterownika silnika
* zdemontować rurę podciśnieniową i przyłączyć pompę podciśnieniową, włączając zapłon i doprowadzając różne ciśnienia, porównując je z sygnałem referencyjnym
Takie czynności powinien wykonać każdy warsztat, ale jako że wymaga to czasu, a przy tym także wiedzy i odpowiednich narzędzi, znalezienie mechanika, który się tego podejmie, nie jest łatwe. O wiele prościej jest wymienić czujnik, sprawdzając przy tym, czy rzeczywiście zawinił MAP Sensor.
Diagnostyka czy wymiana?
Wyjaśniliśmy, do czego służy MAP Sensor i widać wyraźnie, że jest to mały, ale ważny element samochodu, którego działanie przekłada się na pracę silnika. Wydawać by się mogło, że w przypadku wszelkich problemów lepiej poddać go diagnostyce. W praktyce jego sprawdzenie jest jednak znacznie droższe od zakupu nowego czujnika wraz z kosztem robocizny związanym z jego wymianą. Tym bardziej, że nierzadko nie jest to rozwiązanie skuteczne, gdyż nie czujnik jest winny. Wymiana sensora nie daje więc żadnej gwarancji, że usterka zostanie usunięta. Z kolei poddając auto diagnostyce, można poznać prawdziwą przyczynę nieprawidłowej pracy jednostki napędowej.
Oczywiście o silnik swojego samochodu dbać trzeba regularnie i nie tylko w kontekście tego czujnika. O tym, jak pielęgnować motor pojazdu, pisaliśmy w artykule pt. “Jak przedłużyć żywotność silnika w samochodzie?“.
Jedna odpowiedź
Mój map sensor był tak oblepiony ze,zachodzę w głowę jak mógł prawidłowo działać…
I nasuwa mi się taka myśl.Otóż skoro był oblepiony to nie czytał parametrów (ciśnienia).A wówczas silnik dostawał info ze jest za mało powietrza.A skoro tak to,powinien zwiększyć ilość dostarczanego powietrza.Plus większa dawka paliwa…
I stąd tez przypuszczenie ze za zwiększonymi osiągami saaba stoi (oblepiony) map sensor…