Czysty silnik typu diesel na HVO
To, że na rynku pojawi się czysty diesel, jest sporym zaskoczeniem, zwłaszcza jeżeli takie deklaracje padają ze strony Volkswagena. Niemcy dużą wagę przywiązują bowiem do elektryfikacji swojej gamy pojazdów. Plan na ocalenie tradycyjnych jednostek napędowych mają natomiast Japończycy, którzy założyli konsorcjum Team Japan. Szerzej ich pomysły opisujemy w artykule “Team Japan chce ocalić silniki spalinowe“.
Tymczasem VW ogłasza, że najnowsza generacja 4-cylindrowych diesli będzie dopuszczona do stosowania z paliwami parafinowanymi, a więc olejem napędowym zawierającym dodatki do paliwa, w tym przypadku biokomponenty. Oczywiście diesel nowej generacji powstał, żeby zmniejszyć emisję CO2 do środowiska. Jak zapewnia producent, zastosowanie paliw parafinowanych w ekologicznych silnikach Diesla pozwoli zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet do 95 proc.
Tak oto już od czerwca 2022 roku diesel nowej generacji pojawi się we wszystkich modelach Volkswagena z silnikami TDI. W takich samochodach będzie można korzystać z parafinowanych olejów napędowych zgodnie z europejską normą EN 15940. Mowa m.in. o modelach Tiguan TDI oraz Golf VIII w wariancie GTD.
Czym są paliwa parafinowane?
Osobny akapit należy poświęcić dodatkom do paliw. Otóż paliwa parafinowane wytwarza się z biologicznych pozostałości i odpadów, np. hydrorafinowany olej roślinny (HVO). W reakcji z wodorem przekształca się je w węglowodany, a następnie dodaje w dowolnych ilościach do zwykłego oleju napędowego (np. Shell V-Power Diesel, OMV MaxxMotion Diesel, Aral Ultimate Diesel). Swój własny zakład produkcji HVO chce uruchomić również Orlen. Co więcej, takich paliw można używać nawet w czystej postaci.
Niektóre biopaliwa są już dostępne na rynku, w tym wspomniany olej HVO, ale też C.A.R.E. diesel czy NEXTBT. Jednak wzrost ich popularności dopiero przed nami. Według specjalistów w ciągu najbliższej dekady ich udział w rynku energetycznym w Europie może wzrosnąć nawet do 30 proc.
Przynajmniej na razie sporym problemem takich paliw jest cena. Litr takiego oleju jest nawet złotówkę droższy od zwykłego oleju napędowego. Mimo wszystko wydaje się, że czysty silnik typu diesel może zostać dobrze przyjęty przez branżę, mając duży udział zwłaszcza w transporcie.