Ile jest fotoradarów w Polsce?
Fotoradary w Polsce są nieliczne, jeśli porównamy ich liczbę z tym, co oferują w zakresie tej infrastruktury inne państwa Europy. W naszym kraju to niespełna dwa urządzenia do pomiaru prędkości na 1000 km2. Najlepiej pod tym względem wypada Belgia, gdzie na 1000 km2 jest ich aż 30.
Łączna liczba fotoradarów w Polsce to 520 takich urządzeń. Oczywiście sama ilość fotoradarów jest słabym wyznacznikiem, dlatego o wiele bardziej miarodajny jest wynik w podziale na 1000 km2. Tutaj jesteśmy w końcówce całego zestawienia. Na 30. państw Polska znalazła się dopiero na 22. miejscu.
Jednak problemem w Polsce jest nie tylko stosunkowo niewielka liczba fotoradarów. Uwagę należy także zwrócić na warunki organizacyjne i prawne niezbędne do ich funkcjonowania. Jak podaje Instytut Transportu Samochodowego, nawet co piąty fotoradar (21 proc.) nie działa prawidłowo.
Niestety, polskie drogi nadal nie są bezpieczne. Z ostatniego raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków to aż 76 osób w przeliczeniu na milion mieszkańców. Dla porównania średnia w całej Unii Europejskiej to 49 ofiar śmiertelnych. Dlatego w najbliższym czasie infrastruktura ma zostać rozbudowana. Nowe fotoradary w Polsce są więc tylko kwestią czasu. Dodatkowo pojawiają się też nowe rejestratory wjazdu na czerwonym świetle.
Przeczytaj też: “Mandat z fotoradaru — co z nim zrobić?”
Fotoradary w Europie. Gdzie jest ich najwięcej?
Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę fotoradarów na polskich drogach, z 520 takimi urządzeniami jesteśmy na 12. miejscu w zestawieniu. Przed nami są Rosja (11145), Włochy (8107), Wielka Brytania (4013), Niemcy (3820), Francja (2685), Szwecja (2135), Hiszpania (1394), Austria (1180), Finlandia (1008), Belgia (919) i Białoruś (559).
Jak jednak wspominaliśmy, bardziej miarodajnym wskaźnikiem jest liczba fotoradarów na 1000 km2, gdzie zajmujemy dopiero 22. miejsce z wynikiem 1,66. Tutaj czołówka wygląda następująco:
- Belgia – 30,13 fotoradarów na 1000 km2.
- Włochy – 26,91.
- Wielka Brytania – 16,55.
- Austria – 14,06.
- Cypr – 11,40.
- Niemcy – 10,70.
- Luksemburg – 9,23.
- Szwajcaria – 6,92.
- Holandia – 6,61.
- Chorwacja – 5,46.
Nie ulega więc wątpliwości, że Polska będzie rozbudowywać infrastrukturę w nowe fotoradary, choć wątpliwe, abyśmy w najbliższych latach doścignęli pod tym względem europejską czołówkę. Z drugiej strony jesteśmy ciekawi Waszego zdania na temat tabliczek D-51, które informują o pomiarze prędkości. Czy ustawianie ich przed fotoradarami ma sens, czy może jest absurdalne? Swoim zdaniem możecie podzielić się w komentarzach.