Import aut do Polski – dane za marzec 2021
Mamy rekordowy import aut za marzec 2021, ale komisy świecą pustkami…?
Niedawno SAMAR podał do informacji publicznej, iż w marcu br. pomimo trwającego lockdownu sprowadzono do Polski rekordową ilość aut. Blisko 91 tys. sztuk.
Wg przytaczanych danych, stanowi to wzrost aż o 73,6% na przestrzeni roku. To bardzo duży wzrost sugerujący, iż rynek wtórny wraca do stanu sprzed pandemii w 2019 roku. W tamtym czasie import aut za marzec 2019 wyniósł 89 405 sztuk.
Jednocześnie tzw. mainstreamowe media opublikowały informacje o brakach aut w komisach, o tym że popyt przerasta podaż i że liczba ogłoszeń sprzedaży aut używanych spadła nawet o połowę. Gdzie się więc podziało te 91 000 aut z importu?
Błędna interpretacja danych
Niestety również niektóre firmy i portale z branży motoryzacyjnej powielały te dane bez ich prawidłowej interpretacji. Wywołało to wątpliwości u myślących użytkowników internetu.
Trzeba wiedzieć, iż SAMAR podaje dane na podstawie pierwszych rejestracji aut z importu w Polsce. Wystarczyło wczytać się dokładnie w dane opublikowane przez SAMAR:
W tym przypadku tak wysoki wynik rejestracji z marca 2021 roku wcale nie oznacza, iż rzeczywiście mamy więcej aut używanych na rynku, bo niestety kto poszukiwał już auta w tym roku, ten wie, że nie ma za bardzo w czym wybierać, a ceny aut wzrosły.
Rynek aut w Niemczech
I nie ma się co dziwić, skoro w samych Niemczech, z których to importujemy ponad połowę wszystkich aut wjeżdżających do Polski, sytuacja na rynku wtórnym wygląda bardzo podobnie. Niemcy wcale nie chcą się wyzbywać swoich aut, pomimo aktywnych zachęt lobby ekologiczno-niskoemisyjnego i realnej pomocy Państwa w tym obszarze.
Przytoczone przez SAMAR dane obrazują efekt 180 dni na rejestrację pojazdu sprowadzonego do Polski w 2020 roku. Dane te, to naszym zdaniem skumulowany wynik rejestracji aut z importu, które trafiły do nas w ostatnim kwartale 2020 roku. I tak właśnie należy na nie patrzeć.
Import aut a lockdown
Dodatkowo należy wyjaśnić, iż lockdown utrudnia przekraczanie granicy osobom prywatnym. Jednak firm on nie dotyczy w takim stopniu i przepływ dóbr przez granicę, w tym import aut wcale nie jest aż tak utrudniony.
Zatem czekamy na dalsze publikacje SAMAR, jednak prawdziwy obraz importu z obecnego roku będzie widoczny dopiero w drugiej połowie br., kiedy to wyczerpie się ostatecznie termin 180 dni na rejestrację auta sprowadzonego do Polski w 2020 roku.
Auta które wjechały do nas w grudniu 2020 roku muszą być zarejestrowane najpóźniej do 29 czerwca. Więc na dobrą sprawę, dopiero za lipiec 2021 zobaczymy aktualną skalę importu aut do Polski.
Wszystkie liczby podane w pierwszym półroczu 2021 odzwierciedlają również import z 2020 roku, a dokładniej z ostatniego kwartału 2020.
Przypominamy, iż termin na rejestrację pojazdu od 1 stycznia 2021 został skrócony ponownie do 30 dni.