Akcyza za samochód – stawki w Polsce
Zanim odpowiemy na pytanie, jak wygląda zwolnienie z akcyzy na hybrydy plug-in, najpierw musimy odnieść się do definicji tego podatku. Tak więc podatek akcyzowy należy uiścić podczas sprowadzania auta do Polski z zagranicy. Jego wysokość zależy od wartości samochodu oraz pojemności jego silnika. Obowiązują dwie podstawowe stawki akcyzy za samochód, tj.:
- 3,1% wartości pojazdu – przy imporcie samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
- 18,6% wartości pojazdu – przy imporcie samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3.
Przeczytaj też: “Zwolnienie z akcyzy na samochód – komu i kiedy przysługuje?”
Akcyza na samochody hybrydowe obniżona o połowę – 50% stawki
Obniżone stawki akcyzy w Polsce dla wybranych grup pojazdów obowiązują od 1 stycznia 2020 roku i dotyczą przede wszystkim samochodów hybrydowych, w tym hybryd z wtyczką. Dla pojazdów hybrydowych i większych aut REX wysokość akcyzy jest następująca:
- HEV (klasyczne hybrydy bez możliwości ładowania z gniazdka) i MEV (miękkie hybrydy) z silnikiem spalinowym do 2000 cm3 – 1,55% zamiast 3,10%.
- HEV (klasyczne hybrydy bez możliwości ładowania z gniazdka) i MEV (miękkie hybrydy) z silnikiem spalinowym powyżej 2000 cm3 – 9,3% zamiast 18,60%.
- PHEV (hybrydy z możliwością ładowania z gniazdka, czyli hybrydy typu plug-in) z silnikiem spalinowym powyżej 2000 cm3, ale nie większym nić 3500 cm3 – 9,30% zamiast 18,60%.
- REX (samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu) z silnikiem powyżej 2000 cm3 – 9,30% zamiast 18,60%.
BEV, REX i hybrydy plug-in – zwolnienie z akcyzy samochodów hybrydowych z wtyczką i elektrycznych (0%)
Jednocześnie akcyzą nie są objęte samochody elektryczne. Akcyzę na takie auta zniesiono w 2018 roku. Co więcej, hybryd plug-in zwolnienie z akcyzy również dotyczy. Wiele zależy natomiast od silnika takiego pojazdu. Jak wskazaliśmy wyżej, auta z silnikami powyżej 2000 cm3 muszą liczyć się z akcyzą na poziomie 9,3%. Te o mniejszych motorach (poniżej 2000 cm3) są z niej całkowicie zwolnione.
- PHEV (hybrydy z możliwością ładowania z gniazdka, czyli hybrydy typu plug-in) z silnikiem spalinowym do 2000 cm3 – 0% zamiast 1,55%.
- BEV (samochody elektryczne) – 0% zamiast 1,55%
- REX (samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu) z silnikiem do 2000 cm3 – 0% zamiast 1,55%.
Hybrydy plug-in zwolnione z akcyzy do 2030 roku?
Na mocy obowiązującego prawa hybrydy plug-in z silnikami do 2000 cm3 z akcyzy zwolnione były do 31 grudnia 2022 roku. Teraz wiemy już, że przepisy będą obowiązywać również przez cały 2023 rok, a jest bardzo prawdopodobne, że także w kolejnych latach. To wynik kolejnych zmian w ustawie o podatku akcyzowym, nad którymi pracuje ministerstwo finansów. Zwolnienie z akcyzy pojazdów hybrydowych plug-in o pojemności silnika do 2000 cm3 może utrzymywać się nawet do 2030 roku. Ulga w tej formie ma zwiększyć popularność napędów hybrydowych z możliwością ładowania z gniazdka.
Przeczytaj też: “Akcyza na auto. Opłać ją przez e-Płatności na platformie PUESC”
Warto w tym miejscu przywołać statystyki. Według resortu finansów w całym 2021 roku sprzedano w Polsce ok. 7000 hybryd typu plug-in. Zwolnienie z akcyzy ich właścicielom pozwoliło zaoszczędzić ok. 30 mln złotych. Średnio na każdym egzemplarzu zaoszczędzono ok. 4200 zł.
FAQ – najczęstsze pytania o zwolnienie z akcyzy na hybrydy plug-in
Czy w 2023 roku będzie obowiązywać zwolnienie z podatku akcyzowego dla hybryd plug-in?
Tak, dotychczasowe przepisy zostaną utrzymane w 2023 roku, a najprawdopodobniej i dłużej. Niższa lub zerowa stawka akcyzy dla hybryd typu plug-in ma obowiązywać nawet do 2030 roku.
Jakie hybrydy plug-in są zwolnione z akcyzy?
Podatku akcyzowego nie trzeba płacić w przypadku hybryd PHEV z silnikiem spalinowym do 2000 cm3. Przy imporcie auta z motorem spalinowym o pojemności od 2001 do 3500 cm3, akcyza wynosi 9,30% zamiast 18,60%.