Ioniq 5 z systemem Hyundai e-Corner
System Hyundai e-Corner został zaprezentowany na targach CES w Las Vegas w 2023 roku. Przypomnijmy, że to największe na świecie targi elektroniki użytkowej, które rokrocznie odbywają się na początku roku właśnie w mieście uznawanym za światową stolicę rozrywki i hazardu w stanie Nevada w USA. Wydaje się, że innowacyjny system Hyundaia może zrewolucjonizować parkowanie.
Nie jest tajemnicą, że dla wielu zmotoryzowanych parkowanie, zwłaszcza równoległe, jest dość wymagające i stresujące. Trzeba też zauważyć, że w infrastrukturze miejskiej miejsc parkingowych przybywa dość wolno. Samochody stają się też coraz bardziej komfortowe, ale przy tym przestronniejsze, co nie ułatwia parkowania. Wprawdzie pomagają kamery, czujniki czy same systemy parkowania, jednak Hyundai pokazuje, że w tym obszarze wciąż wiele można poprawić. Widać to po koncepcyjnym modelu Ioniq 5 z systemem Hyundai e-Corner.
Przeczytaj też: “Asystent parkowania. Co to jest i jak działa system Park Assist?”
Hyundai e-Corner – idealne parkowanie w każdym miejscu
Jak informuje producent z Korei Południowej, system Hyundai e-Corner przede wszystkim ma ułatwić parkowanie równoległe czy zawracanie. System sprawdzi się także podczas parkowania prostopadłego oraz wyprzedzania.
Hyundai e-Corner to systemem obrotu wszystkich czterech kół. Kierowca może sterować wszystkimi kołami lub tylko wybranej osi. Pozwalają na to wbudowane w koła silniki elektryczne. Dzięki temu istnieje możliwość skręcania kół przednich i tylnych o 90 stopni. Hyundai nazwał to jazdą w stylu kraba (ang. crab driving). Dzięki silnikom elektrycznym w kołach i możliwości ich skrętu o 90 stopni samochód z systemem Hyundai e-Corner może w miejscu wykonać obrót o 180 stopni.
Korzyści z zastosowania systemu Hyundai e-Corner:
- proste parkowanie równoległe – po zatrzymaniu auta równolegle do miejsca parkingowego samochód skręci koła o 90 stopni i zaparkuje;
- brak miejsca do zawracania – koła przednie i tylne obracają się w przeciwnych kierunkach, a auto obraca się w miejscu, czyli jest możliwy obrót o 360 stopni;
- wyprzedzanie po drogach wielopasmowych – jazda po przekątnej jest możliwa dzięki odchyleniu kół o 45 stopni;
- łatwe parkowanie prostopadłe – po ustawieniu auta przed miejscem parkingowym samochód obróci tylne koła i zajmie pozycję na wprost do wolnego miejsca.
Przeczytaj też: “Parkowanie równoległe tyłem – jak robić to dobrze?”
System Hyundai e-Corner pozwala więc wykonywać wiele manewrów wymagających ustawienia kół pod nietypowym kątem. Parkowanie równoległe Ioniqa 5 z systemem Hyundai e-Corner dobrze obrazuje film opublikowany przez producenta.
Z całą pewnością innowacyjny system Hyundaia będzie budził duże zainteresowanie. Takie rozwiązanie ułatwia bowiem parkowanie prostopadłe, a zwłaszcza równoległe. Umożliwia to wszędzie tam, gdzie nie można zaparkować przy wykorzystaniu konwencjonalnych rozwiązań. Poza tym ułatwia wyprzedzanie i omijanie przeszkód.
Nie jest wykluczone, że taki system już niebawem będzie dostępny w seryjnie produkowanych samochodach południowokoreańskiego producenta. Hyundai informuje, że system e-Corner w kompaktowych elektrykach i SUV-ach być może uda się wprowadzić już w 2025 roku. Na początek system Hyundai e-Corner ma zadebiutować w serii Ioniq. Oczywiście wyposażenie auta w taki system wiązać się będzie z podwyższeniem ceny pojazdu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o system Hyundai e-Corner
Czym jest system e-Corner?
Hyundai e-Corner to systemem obrotu wszystkich czterech kół samochodu. Każde koło ma wbudowany silnik elektryczny, który pozwala skręcać je nawet o 90 stopni. Zachodzi możliwość zmiany położenia wszystkich kół auta lub tylko umieszczonych na jednej osi.
W jakich sytuacjach system Hyundai e-Corner pomoże kierowcy?
Innowacyjny system Hyundaia sprawdza się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej. Jest bezcenny podczas parkowania – prostopadłego, a zwłaszcza równoległego. Pomaga też przy braku miejsca do zawracania. Z kolei na drogach wielopasmowych ułatwia wyprzedzanie innych pojazdów.
Kiedy system e-Corner zadebiutuje w seryjnie produkowanych samochodach?
Hyundai ma ambitne plany i uważa, że jest to możliwe już w 2025 roku. System ma zadebiutować w seryjnie produkowanych autach z serii Ioniq – elektrycznych samochodach kompaktowych i SUV-ach.
zdjęcie: hyundaimotorgroup.com
wideo: kanał Hyundai Motor Group w serwisie YouTube