Import aut w kwietniu 2021
Kwiecień to kolejny miesiąc z dużą ilością rejestracji. Jednak, zgodnie z tym co pisaliśmy w artykule pt. “Gdzie się podziały auta z importu?“., nie jest to rzeczywista liczba aut, które wjechały do nas w kwietniu 2021 roku.
W razie powstałych wątpliwości, zapraszamy do zapoznania się z powyższym wpisem. Niemniej jednak podana przez SAMAR liczba sprowadzonych do Polski aut budzi nadzieję, że rynek wtórny zmierza ku ożywieniu.
Import aut w kwietniu 2021 wyniósł bowiem 83 413 aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony, ale niestety nadal średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12 lat.
Rejestracje aut z importu – kwiecień 2021
Wg SAMAR liczba ta oznacza wzrost na przestrzeni roku o 152,4%. Naszym zdaniem, ostrożnie należy podchodzić do porównywania tych dwóch okresów.
Z dużym prawdopodobieństwem wśród podanych przez SAMAR danych z importu za kwiecień 2021 znajdują się jeszcze auta importowane do kraju w końcówce 2020 roku. Oczywiście ma to związek z wydłużonym z powodu pandemii do 180 dni okresem na rejestrację pojazdu. Natomiast dane z kwietnia 2020 roku obrazują rzeczywistą zapaść na rynku spowodowaną pandemią i wprowadzonym przez rząd lockdownem. Wtedy też czas na rejestrację pojazdu wynosił 30 dni.
To dlatego również dane dotyczące porównania liczby rejestracji importowanych aut w okresie styczeń – kwiecień 2021 do tego samego okresu z 2020 roku, są równie optymistyczne i wskazują na 24,4% wzrost.
Łącznie, w ciągu 4 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 308 947 sztuk i jest o 24,4% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku.
Patrząc na strukturę aut z importu w okresie za styczeń – kwiecień 2021, dominuje benzyna z 52,58% udziałem. Natomiast zainteresowanie autami z silnikiem diesla wynosi 47,22% wszystkich sprowadzonych aut.
Nie jest to najgorszy wynik. Tym bardziej, że w przytoczonych przez SAMAR danych aż 89,56% aut jest osobowych, a dostawcze, minibusy i inne do 3,5 t stanowią tylko 10,44%. A to one zazwyczaj mają silniki wysokoprężne. Oznacza to więc, że Polacy nic sobie nie robią z europejskich trendów i diesel na rynku wtórnym w Polsce ma się na razie całkiem dobrze.
Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi to 10 lat i 10 miesięcy. Natomiast wiek aut benzynowych to 12 lat i 1 miesiąc.
Podział na województwa
Najwięcej aut w kwietniu zarejestrowano w woj. wielkopolskim (41 276 szt.), natomiast największy wzrost rejestracji sprowadzonych aut odnotowało woj. łódzkie (28,2%).
Źródło: SAMAR
Pochodzenie aut z importu
Lista TOP10 krajów:
1. Niemcy – 179 895 szt. (+29,4%)
2. Francja – 32 870 szt. (+27,4%)
3. Belgia – 20 285 szt. (+16,8%)
4. Holandia – 13 191 szt. (+24,4%)
5. Stany Zjednoczone – 10 672 szt. (+9,0%)
6. Włochy – 10 464 szt. (+16,2%)
7. Szwajcaria – 8 259 szt. (+24,1%)
8. Austria – 7 683 szt. (+25,5%)
9. Dania – 6 441 szt. (+2,2%)
10. Szwecja – 5 904 szt. (+7,6%)
Najpopularniejszym kierunkiem importu aut do Polski pozostają od lat Niemcy z udziałem blisko 60%. Również pozostałe miejsca nie są zaskoczeniem. Francja i Belgia czy Holandia stanowią także popularne kierunki. Na uwagę zasługują Stany Zjednoczone, które nieznacznie prześcignęły Włochy.
Najczęściej sprowadzane marki – import aut w kwietniu 2021
Lista TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Trzy pierwsze pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:
1. Volkswagen – 31 856 szt.
2. Opel – 31 045 szt.
3. Ford – 28 518 szt.
4. Audi – 24 523 szt.
5. Renault – 20 345 szt.
6. BMW – 17 528 szt.
7. Peugeot – 16 223 szt.
8. Citroen – 14 608 szt.
9. Mercedes – 13 974 szt.
10. Fiat – 10 672 szt.
11. Hyundai – 10 001 szt.
12. Toyota – 9 977 szt.
13. Nissan – 8 568 szt.
14. SEAT – 7 882 szt.
15. Volvo – 7 805 szt.
16. Kia – 7 568 szt.
17. Skoda – 7 237 szt.
18. Honda – 5 903 szt.
19. Mazda – 5 409 szt.
20. Suzuki – 4 317 szt.
Najpopularniejsze modele
Lista TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku:
1. Audi A4 – 9 207 szt.
2. Opel Astra – 8 523 szt.
3. Volkswagen Golf – 7 986 szt.
4. BMW 3 – 6 581 szt.
5. Audi A3 – 5 516 szt.
6. Opel Corsa – 5 159 szt.
7. Ford Focus – 5 042 szt.
8. Volkswagen Passat – 4 849 szt.
9. Ford Fiesta – 4 538 szt.
10. Audi A6 – 4 409 szt.
11. Ford Mondeo – 4 321 szt.
12. Volkswagen Polo – 4 017 szt.
13. BMW 5 – 3 919 szt.
14. Nissan Qashqai – 3 655 szt.
15. Opel Meriva – 3 579 szt.
16. Renault Clio – 3 195 szt.
17. Opel Insignia – 3 166 szt.
18. Renault Megane – 3 060 szt.
19. Renault Scenic – 2 911 szt.
20. SEAT Ibiza – 2 828 szt.
Dodajmy, iż powyższe dane dot. marek i modeli, od dłuższego czasu pozostają niezmienne i są zgodne również z danymi publikowanymi przez nasz serwis autobaza.pl. Volkswagen, Opel, Ford, Audi i Renault cieszą się niezmiennie dużym zainteresowaniem nabywców na rynku wtórnym i zdominowały import używanych aut.
Zmienić to może chyba tylko trend elektromobilności, który jednak jeszcze długo na rynku wtórnym nie odciśnie swojego piętna. Aczkolwiek jest on już widoczny w sprzedaży nowych aut w Europie. Samochody elektryczne z pewnością będą zwiększały swój udział także wśród aut sprowadzonych z zagranicy.
Popularnym dla tych aut kierunkiem sprowadzania mogą stać się Stany Zjednoczone, które uplasowały się obecnie na piątym miejscu na liście popularnych kierunków sprowadzania aut. Jednak obecnie, ich udział w rejestracji samochodów z importu jest minimalny. Ciekawi jesteśmy jak te dane będą się zmieniać w kolejnych miesiącach…?
Opracowanie własne na podstawie danych pochodzących z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.