939 tys. samochodów sprowadzonych do Polski
Jeżeli wierzyć statystykom, jakie publikuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w roku 2021 import samochodów do Polski urósł względem poprzednich dwunastu miesięcy. Łącznie do kraju sprowadzono 939 906 egzemplarzy aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Rok do roku jest to przyrost o 10,8 proc.
Ponadto IBRM Samar podaje, że bardzo powoli, ale w Polsce spada zainteresowanie silnikami z napędem Diesla. W całym roku samochody z napędem wysokoprężnym stanowiły 41,9 proc. udziału w imporcie. To wynik najsłabszy od marca 2018 roku.
Samochody z silnikami wysokoprężnymi importowane do Polski miały średnio 11 lat i 4 miesiące, z kolei benzyniaki – 13 lat i 6 miesięcy. Natomiast mediana wieku wszystkich aut w 2021 roku wyniosła 12 lat i 6 miesięcy.
Import samochodów 2021 w Polsce – TOP 10 rynków:
Nie dziwi, że podobnie jak w poprzednich latach, również w roku 2021 import samochodów do Polski odbywał się głównie zza zachodniej granicy. Łącznie w 2021 roku z Niemiec do Polski trafiło 547 376 egzemplarzy.
Przeczytaj też: “Samochody z Niemiec – wszystko, co musisz wiedzieć!”
Blisko 100 tys. samochodów ściągnęliśmy z Francji (99 301). Powyżej 50 tys. egzemplarzy jest jeszcze Belgia (61 273). W pierwszej piątce znalazły się też Holandia (41 331) oraz Stany Zjednoczone (36 198). Pierwszą dziesiątkę uzupełniają Włochy (30 756), Szwajcaria (24 765), Austria (24 669) i dwa kraje Skandynawii, które jako jedyne w pierwszej dziesiątce zanotowały spadek rok do roku – Dania (18 558) oraz Szwecja (17 774).
Import samochodów 2021 – TOP lista marek importowanych aut używanych:
- Volkswagen: 98 208 szt.
- Opel: 95 144 szt.
- Ford: 86 640 szt.
- Audi: 75 352 szt.
- Renault: 60 321 szt.
- BMW: 54 146 szt.
- Peugeot: 49 224 szt.
- Citroen: 43 490 szt.
- Mercedes: 42 953 szt.
- Fiat: 31 778 szt.
W drugiej dziesiątce znalazły się natomiast Toyota (31 330), Hyundai (31 042), Nissan (25 859), SEAT (24 278), Volvo (23 533), Kia (22 781), Skoda (22 007), Honda (16 867), Mazda (16 341) i Suzuki (13 021).
Import samochodów 2021 – najpopularniejsze modele importowanych aut używanych:
- Audi A4: 28 173 szt.
- Opel Astra: 26 824 szt.
- Volkswagen Golf: 25 254 szt.
- BMW 3: 19 663 szt.
- Audi A3: 17 389 szt.
- Opel Corsa: 16 168 szt.
- Ford Focus: 15 406 szt.
- Volkswagen Passat: 14 832 szt.
- Ford Fiesta: 14 040 szt.
- Audi A6: 13 155 szt.
Na dalszych miejscach uplasowały się Volkswagen Polo (12 784), Ford Mondeo (12 748), BMW 5 (12 528), Nissan Qashqai (10 981), Opel Meriva (10 716), Opel Insignia (10 155), Renault Clio (9 839), Renault Megane (9 216), SEAT Ibiza (8 893) i Ford C-Max (8 493).
Jak sprawdzić samochód z zagranicy?
Jeżeli chcemy kupić samochód sprowadzony z zagranicy, musimy liczyć się, że sprzedawca lub handlarz nie będzie z nami w pełni szczerzy. Jednym z najczęstszych oszustw jest fałszowanie przebiegu. Pamiętajmy, że we Francji, Niemczech czy Belgii wiele aut pokonuje rocznie nawet po 40 tys. km. Inne zagrożenie to możliwość zakupu auta z wypadkową historią. Na pewno bezcenna jest tutaj pomoc mechanika, ale pomogą też inne narzędzia, w tym Raport Historii Pojazdu.
Zaletą tej formy weryfikacji pojazdu jest też oszczędność czasu i pieniędzy. Można to zrobić, nie wychodząc z własnego mieszkania. Wystarczy komputer lub smartfon i dostęp do Internetu. Często już na tym etapie można skreślić egzemplarz, który ma zawyżoną cenę, wypadkową historię itp. W ten sposób możemy oszczędzić wiele tysięcy złotych, a przynajmniej czas i środki potrzebne na podróż na miejsce sprzedaży.
Oczywiście zawsze konieczne są oględziny na miejscu, najlepiej z mechanikiem specjalizującym się w autach danej marki. Pomaga też przegląd w niezależnym warsztacie, a w końcu także jazda próbna.
Przeczytaj też: “Jazda próbna. Na co zwrócić uwagę? (VIDEO i checklista do pobrania)”
Podsumowując, do Polski każdego roku trafia blisko milion aut z importu. W roku 2021 import samochodów był dość intensywny. Wydaje się, że w 2022 roku nie będzie inaczej i na polski rynek ponownie trafi wiele aut używanych sprowadzonych z innych krajów, głównie z państw Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Bez wątpienia możemy w ten sposób natrafić na prawdziwą okazję. Z drugiej strony należy być uważnym i stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec sprzedawcy. Jak każdy inny pojazd, również ten z importu należy poddać dogłębnej weryfikacji na wiele różnych sposobów (raport VIN, oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie, jazda próbna).