jak działają hybrydy na gaz

W artykule przeczytasz

Montaż instalacji LPG w hybrydzie zbliżony jest to tego, jak odbywa się to w innym samochodzie. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami. Jak działają hybrydy na gaz i z czym wiąże się decyzja o montażu takiej instalacji?

Standardowa instalacja LPG

Jak zostało wspomniane wyżej, takie instalacje nie różnią się niczym od tego, jakie znajdują się w innych pojazdach. Tak więc w silniku musi znaleźć się zestaw złożony ze sterownika instalacji z wiązką elektryczną, parownika, przewodów gazowych oraz listwy z wtryskiwaczami. Logiczne, że napędy hybrydowe występują w mniejszej liczbie aut aniżeli samochodach benzynowych. W związku z tym wiele czynności montażowych mechanicy wykonują na pamięć.

Tak oto parownik należy podłączyć do układu chłodzenia i doprowadzić do niego paliwo z butli umieszczonej w tylnej części auta. Następnie przewód gazowy fazy lotnej poprowadzić trzeba pomiędzy parownikiem a listwą wtryskiwaczy LPG. W tym celu do obsadzenia przewodów z paliwem gazowym w kolektorze najlepiej wcześniej go wymontować. Wykonanie tej czynności na stole jest bowiem znacznie prostsze niż dłubanie pod maską. Nie ma też ryzyka, że do silnika wpadną powstałe przy wierceniu w kolektorze opiłki.

Przy montażu problematyczna może być pojemność bagażnika, który przez instalację LPG mocno się zmniejszy. W samym bagażniku hybrydy zamontować można butlę toroidalną, ale jedynie wtedy, kiedy ma ono miejsce na koło zapasowe. Jeśli jest w nim tylko przestrzeń na dojazdówkę, szansą jest podwyższenie podłogi bagażnika, dzięki czemu możliwe jest jej ukrycie. Inną opcją jest standardowa butla walcowa. Zwłaszcza że przy niskim spalaniu hybryd, nie musi ona być szczególnie pojemna.

Strojenie LPG w hybrydach

Jak działają hybrydy na gaz? Jeśli butla, parownik, wtryskiwacze LPG, przewody elektryczne i paliwowe są już ze sobą połączone i podłączone do systemu zasilania pojazdu, czas najwyższy na pierwsze tankowanie. Ważne, aby zrobił to pracownik warsztatu, który sprawdzi szczelność instalacji, aby ją dobrze zaprogramować.

Z samym oprogramowaniem większych problemów na ogół nie ma. Hybrydy to bowiem auta ze stosunkowo prostymi układami zasilania z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Często sprawdza się więc oprogramowanie uniwersalne. Z kolei mapa wtrysku przez specjalistyczny warsztat opracowywana jest indywidualnie. Najlepiej, jak zakład taki posiada hamownię, dzięki czemu nie ma konieczności wyjeżdżania na ulicę. Wówczas samochód gotowy do jazdy jest najczęściej po maksymalnie kilkunastu minutach strojenia.

Jak działają hybrydy na gaz?

Wymaganiem, jakie ma napęd hybrydowy w stosunku do elektroniki, która steruje instalacją LPG, to obsługa systemu start-stop. Wszystko dlatego, że napęd hybrydowy przy zasilaniu gazem musi zachowywać się tak, jak w pojeździe, które takiej instalacji jest pozbawione. Normalny silnik benzynowy uruchamia się oraz gaśnie w trybie automatycznym wiele razy na kilometr. Sterownik LPG musi więc pozwolić, aby silnik po osiągnięciu roboczej temperatury uruchamiał się automatycznie na gazie. Motor w hybrydzie uruchamiany jest na benzynie, a jako że ruszanie i przyspieszanie w hybrydach odbywa się z udziałem napędu benzynowego, działanie takiej instalacji jest mniej wyczuwalne niż w standardowym aucie z LPG.

Ile palą hybrydy z LPG?

Wiedząc, jak działają hybrydy na gaz, nie można pominąć kwestii ich spalania. Fakt, że samochód z instalacją zużywa więcej gazu niż benzyny, tyczy się również hybryd. Przy takich samochodach, jeśli spala on średnio 4,5 l benzyny na 100 km, to przy LPG będzie spalał 5,5 l gazu oraz odrobinę benzyny na zimny rozruch silnika.

Wprawdzie korzyści wynikające z oszczędności zdecydowanie większe są w przypadku samochodów benzynowych, to również w hybrydach instalacja LPG jest pod tym kątem opłacalna. Zwłaszcza że nie tracą one wiele na komforcie jazdy. Oczywiście spadnie nieco maksymalnie prędkość auta, ale na przykład przyspieszenie jest już płynne. Zresztą niewielu kierowców samochodem z napędem hybrydowym porusza się z maksymalną prędkością, ponieważ ucierpieć może na tym ich przekładnia.

Skoro wiecie już, jak działają hybrydy na gaz, widać wyraźnie, że jest to ciekawa opcja. Auta takie mają dość prosty układ zasilania, a instalacja LPG, o której przeczytać można też w artykule pt. Instalacja gazowa w samochodzie, sprawdza się w nich przyzwoicie. Korzyści z takiego rozwiązania też są spore. Nie dość, że auto niewiele traci na dynamice, to zyskuje na oszczędności paliwa. Minusem jest z kolei zmniejszenie pojemności bagażnika.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 8 Średnio: 3.6]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

cykl Atkinsona

Cykl Atkinsona

Czym jest Cykl Atkinsona? Cykl Atkinsona to odmiana cyklu Otto, który został zaprojektowany w celu

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.