Montaż instalacji LPG w hybrydzie zbliżony jest to tego, jak odbywa się to w innym samochodzie. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami. Jak działają hybrydy na gaz i z czym wiąże się decyzja o montażu takiej instalacji?
Standardowa instalacja LPG
Jak zostało wspomniane wyżej, takie instalacje nie różnią się niczym od tego, jakie znajdują się w innych pojazdach. Tak więc w silniku musi znaleźć się zestaw złożony ze sterownika instalacji z wiązką elektryczną, parownika, przewodów gazowych oraz listwy z wtryskiwaczami. Logiczne, że napędy hybrydowe występują w mniejszej liczbie aut aniżeli samochodach benzynowych. W związku z tym wiele czynności montażowych mechanicy wykonują na pamięć.
Tak oto parownik należy podłączyć do układu chłodzenia i doprowadzić do niego paliwo z butli umieszczonej w tylnej części auta. Następnie przewód gazowy fazy lotnej poprowadzić trzeba pomiędzy parownikiem a listwą wtryskiwaczy LPG. W tym celu do obsadzenia przewodów z paliwem gazowym w kolektorze najlepiej wcześniej go wymontować. Wykonanie tej czynności na stole jest bowiem znacznie prostsze niż dłubanie pod maską. Nie ma też ryzyka, że do silnika wpadną powstałe przy wierceniu w kolektorze opiłki.
Przy montażu problematyczna może być pojemność bagażnika, który przez instalację LPG mocno się zmniejszy. W samym bagażniku hybrydy zamontować można butlę toroidalną, ale jedynie wtedy, kiedy ma ono miejsce na koło zapasowe. Jeśli jest w nim tylko przestrzeń na dojazdówkę, szansą jest podwyższenie podłogi bagażnika, dzięki czemu możliwe jest jej ukrycie. Inną opcją jest standardowa butla walcowa. Zwłaszcza że przy niskim spalaniu hybryd, nie musi ona być szczególnie pojemna.
Strojenie LPG w hybrydach
Jak działają hybrydy na gaz? Jeśli butla, parownik, wtryskiwacze LPG, przewody elektryczne i paliwowe są już ze sobą połączone i podłączone do systemu zasilania pojazdu, czas najwyższy na pierwsze tankowanie. Ważne, aby zrobił to pracownik warsztatu, który sprawdzi szczelność instalacji, aby ją dobrze zaprogramować.
Z samym oprogramowaniem większych problemów na ogół nie ma. Hybrydy to bowiem auta ze stosunkowo prostymi układami zasilania z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Często sprawdza się więc oprogramowanie uniwersalne. Z kolei mapa wtrysku przez specjalistyczny warsztat opracowywana jest indywidualnie. Najlepiej, jak zakład taki posiada hamownię, dzięki czemu nie ma konieczności wyjeżdżania na ulicę. Wówczas samochód gotowy do jazdy jest najczęściej po maksymalnie kilkunastu minutach strojenia.
Jak działają hybrydy na gaz?
Wymaganiem, jakie ma napęd hybrydowy w stosunku do elektroniki, która steruje instalacją LPG, to obsługa systemu start-stop. Wszystko dlatego, że napęd hybrydowy przy zasilaniu gazem musi zachowywać się tak, jak w pojeździe, które takiej instalacji jest pozbawione. Normalny silnik benzynowy uruchamia się oraz gaśnie w trybie automatycznym wiele razy na kilometr. Sterownik LPG musi więc pozwolić, aby silnik po osiągnięciu roboczej temperatury uruchamiał się automatycznie na gazie. Motor w hybrydzie uruchamiany jest na benzynie, a jako że ruszanie i przyspieszanie w hybrydach odbywa się z udziałem napędu benzynowego, działanie takiej instalacji jest mniej wyczuwalne niż w standardowym aucie z LPG.
Ile palą hybrydy z LPG?
Wiedząc, jak działają hybrydy na gaz, nie można pominąć kwestii ich spalania. Fakt, że samochód z instalacją zużywa więcej gazu niż benzyny, tyczy się również hybryd. Przy takich samochodach, jeśli spala on średnio 4,5 l benzyny na 100 km, to przy LPG będzie spalał 5,5 l gazu oraz odrobinę benzyny na zimny rozruch silnika.
Wprawdzie korzyści wynikające z oszczędności zdecydowanie większe są w przypadku samochodów benzynowych, to również w hybrydach instalacja LPG jest pod tym kątem opłacalna. Zwłaszcza że nie tracą one wiele na komforcie jazdy. Oczywiście spadnie nieco maksymalnie prędkość auta, ale na przykład przyspieszenie jest już płynne. Zresztą niewielu kierowców samochodem z napędem hybrydowym porusza się z maksymalną prędkością, ponieważ ucierpieć może na tym ich przekładnia.
Skoro wiecie już, jak działają hybrydy na gaz, widać wyraźnie, że jest to ciekawa opcja. Auta takie mają dość prosty układ zasilania, a instalacja LPG, o której przeczytać można też w artykule pt. “Instalacja gazowa w samochodzie“, sprawdza się w nich przyzwoicie. Korzyści z takiego rozwiązania też są spore. Nie dość, że auto niewiele traci na dynamice, to zyskuje na oszczędności paliwa. Minusem jest z kolei zmniejszenie pojemności bagażnika.