Lato to doskonała pora roku do tego, aby korzystać z kabrioletu. Użytkując pojazd tego typu, należy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Jak wygląda prawidłowa eksploatacja kabrioletu, aby jazda była przyjemna?
Ile kosztuje kabriolet?
Zacząć należy od tego, że kabriolety są dziś coraz tańsze. Jeszcze kilkanaście lat temu posiadanie takiego auta wiązało się z wysokim statusem społecznym. Obecnie takie pojazdy nabyć można już za kilka czy maksymalnie kilkanaście tysięcy złotych. Wiele takich aut wymieniliśmy w artykule pt. “Kabriolety w przystępnej cenie“. Najpopularniejsze cabrio dostępne na rynku wtórnym, za które trzeba zapłacić stosunkowo niewiele, to Audi A4 B6, Peugeot 308 CC, Volkswagen Eos czy Mazda MX-5 III.
Jako że wiele takich aut ma silniki benzynowe i dosyć prostą konstrukcję, także same naprawy nie są kosztowne. To wszystko przekłada się na to, że latem na drogach można spotkać coraz więcej kabrioletów. Sęk w tym, aby kupując taki pojazd, dokładnie sprawdzić jego historię i stan techniczny. W tym ostatnim na pewno pomoże przegląd w niezależnym warsztacie. Historia Pojazdu znajduje się natomiast w raporcie VIN. Jest to dokument, który pozwala zajrzeć szczegółowo w dane techniczne, fabryczne wyposażenie, wezwania serwisowe, informacje o stłuczkach czy kolizjach, a nawet raport z baz kradzieżowych oraz zdjęcia z archiwalnych aukcji. To tyle odnośnie zakupu auta typu cabrio na rynku wtórnym. Warto przyjrzeć się więc temu, jak wygląda prawidłowa eksploatacja kabrioletu.
Dwa rodzaje dachu
Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że kabriolety dzielą się na dwie grupy, a więc auta z ręcznie składanym i brezentowym dachem, jak i tym, który składa się automatycznie.
W pierwszym przypadku obsługa mechanizmu wymaga zatrzymania oraz przeprowadzenia otwarcia lub złożenia dachu podczas postoju. Nie jest to jednak czynność wymagająca specjalnych umiejętności. Wprawiony kierowca potrafi zrobić to w kilkanaście sekund. Należy jednak pamiętać, aby zrobić to dokładnie. W innym wypadku podczas jazdy z wysokimi prędkościami może dojść do dewastacji dachu, co pociągnie ze sobą wysokie koszty naprawy sięgające kilku, a nieraz nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Drugą grupę stanowią kabriolety z mechanizmem automatycznym. W kabrioletach z twardym dachem znajdują się siłowniki elektryczne, dzięki czemu takie auto eksploatować można przez cały rok. Co istotne, nie zawsze do uruchomienia mechanizmu zachodzi potrzeba włączenia silnika. Zdarza się, że producenci montują dodatkowy przycisk, który pozwala na zarządzanie mechanizmem.
Takie mechanizmy są też najbardziej komfortowe, ale niestety pojawiają się sporadycznie. Najczęściej trzeba wsiąść do auta i dach złożyć lub rozłożyć specjalnym przyciskiem. Końcowy efekt jest sygnalizowany komunikatem na desce rozdzielczej, a przy tym również sygnałem dźwiękowym.
Większy komfort dają natomiast cabrio klasy premium, np. Audi A5 i Mercedes SL. Wówczas dach składa się i rozkłada do określonej prędkości, która na ogół nie przekracza 40 km/h. Jeśli kabriolet jest wyposażony w taką funkcję, wcześniej należy jednak sprawdzić, czy bagażnik nie ma strefy buforowej. Jeśli w kabriolecie nie zastosowano blokady, złożenie dachu przy niewystarczającej wolnej przestrzeni mogłoby skończyć się uszkodzeniem znajdujących się tam przedmiotów.
Dlaczego nie należy parkować na słońcu?
Jak wygląda prawidłowa eksploatacja kabrioletu? Na pewno pojazdu typu cabrio nie należy zostawiać na słońcu. Wszystko dlatego, że poszycia skórzane, jak i tworzywa sztuczne źle znoszą długą ekspozycję na promienie słoneczne. Szczególnie tyczy się to kabrioletów z odsłoniętym dachem, co doprowadzi do zniszczenia wnętrza.
Oczywiście niekorzystne działanie promieni słonecznych nie odbije się na pojeździe od razu. Problemy widoczne mogą być po kilku miesiącach, a nawet i latach. Dużym problemem jest wyblaknięcie tapicerki, a odświeżenie foteli kosztować może co najmniej kilkaset złotych. Ponadto wysoka temperatura spowoduje deformację plastików, przez co poszczególne elementy nie będą ze sobą spasowane. Lepiej więc być przezornym i auto parkować w cieniu.
Czy niskie temperatury szkodzą kabrioletom?
Nie brakuje opinii, że kabrioletom szkodzą niskie temperatury. Nie do końca jest to prawda, ponieważ wiele aut typu cabrio ma wydajne ogrzewanie, co zwłaszcza tyczy się samochodów współczesnych. W związku z tym jazda z otwartym dachem wcale nie musi być mocno uprzykrzająca nawet przy temperaturze 5 stopni Celsjusza. Oczywiście pod warunkiem, że podróży nie będą towarzyszyć opady.
Dlaczego warto uważać na spryskiwacze?
Podczas jazdy należy też pamiętać o spryskiwaczach. Przy niewielkich prędkościach spryskanie przedniej szyby może spowodować, że płyn wyląduje na twarzach pasażerów lub w innej części kabiny.
Przy większych prędkościach zakładać warto znajdującego się w bagażniku windshota. Jest to siatka, która rozpięta jest pomiędzy wykonanym z tworzywa lub metalowym obramowaniem. Ten dodatek mocowany jest za zagłówkami przednich foteli, co nie tylko poprawia przepływ powietrza, ale też ogranicza generowany przez wiatr hałas.
Jak dbać o bezpieczeństwo podczas jazdy cabrio?
Wyjaśniliśmy, jak wygląda prawidłowa eksploatacja kabrioletu. Nie jest to trudne, ale trzeba spojrzeć nie tylko na odpowiednią eksploatację, ale także bezpieczeństwo. Tak więc uważać trzeba na wszystkie pozostawione luzem przedmioty, które przy wysokich prędkościach mogłyby stwarzać zagrożenie.
Warto pamiętać dodatkowo o nakryciu głowy i zabezpieczeniu innych partii ciała. Do zabezpieczenia głowy przyda się czapka z daszkiem. Natomiast do ochrony oczu okulary przeciwsłoneczne, a górnych partii ciała i rąk krem z filtrem, co pozwoli uniknąć zaczerwienień, a nawet poparzenia skóry.