Wypadki na przejazdach kolejowych w statystykach
Zanim podpowiemy, jak wyłamać szlaban kolejowy, najpierw musimy odnieść się do statystyk. Dla porównania wskażemy lata 2020-2022. Celowo wzięliśmy pod uwagę taki zakres, ponieważ w 2022 roku w życie weszły przepisy, które znacząco podniosły wysokość mandatów za wykroczenia w obszarze przejazdów kolejowych. Mogłoby to wskazywać, że również wypadki i kolizje z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach powinny być rzadsze.
Wypadki i kolizje z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach oraz przejściach kolejowo-drogowych kat. A-E (statystyki kampanii społecznej “Bezpieczny Przejazd“):
- 2020: liczba zdarzeń – 155, ciężko ranni – 20, zabici – 44;
- 2021: liczba zdarzeń – 194, ciężko ranni – 16, zabici – 43;
- 2022: liczba zdarzeń – 172, ciężko ranni – 20, zabici – 43.
Widać wyraźnie, że zaostrzenie przepisów nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. Wprawdzie w 2021 roku wypadków na przejazdach było więcej niż rok później, to już rok 2020 wypada lepiej niż rok 2022.
Przeczytaj też: “Mandat na przejeździe kolejowym w 2023 roku. Jakie kary dla kierowców?”
Czerwone migające światło na sygnalizatorze odpowiednikiem znaku STOP
Jeżeli rogatki są opuszczone, kierowca nie wjedzie na przejazd, a przynajmniej nie powinien tego zrobić. Wprawdzie zdarza się, że kierowcy wjeżdżają na przejazd przy opuszczających się rogatkach, jednak z zasady każdy, kto ma nieco wyobraźni, zaczeka przed przejazdem.
Zdarza się jednak, że kierowca wjeżdża na przejazd przed opuszczeniem rogatek, ponieważ nie zwraca uwagi na migające czerwone światło na sygnalizatorze. Tymczasem oznacza ono to samo, co znak STOP. Dla kierowcy jest to informacja, że do przejazdu zbliża się pociąg, a rozpoczęcie opuszczania rogatek jest kwestią kilku sekund. Kierowca powinien zatrzymać pojazd i poczekać, aż pociąg przejedzie, natomiast sygnalizator przestanie migać.
Samochód na przejeździe między opuszczonymi rogatkami – jak wyłamać szlaban kolejowy?
Większość kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak działają kolejowe systemy ostrzegawcze. Zdarza się, że jeżeli pojazd utknie na przejeździe między opuszczonymi rogatkami, kierowca próbuje ustawić pojazd równolegle do torów. To skrajnie nieodpowiedzialne i niebezpieczne.
Jedynym rozsądnym wyjściem z takiej sytuacji jest wyłamanie rogatki kolejowej. Co jest najważniejsze i może uratować życie:
- wyłamanie rogatki na przejeździe uruchamia system ostrzegania maszynistów w pociągu;
- maszynista w pociągu otrzymuje sygnał na tarczy ostrzegawczej przejazdowej tzw. TOP (jeżeli nie ma takiego systemu, informacje przekazują dyżurni ruchu pełniący nadzór nad bezpieczeństwem na danym szlaku kolejowym);
- po otrzymaniu takiej informacji maszynista zwalnia do 20 km/h, zachowuje szczególną ostrożność i podczas zbliżania się do przejazdu podaje sygnał dźwiękowy “Baczność”.
Oczywiście istnieje ryzyko, że pociąg minął już tzw. TOP. Poza tym nawet po otrzymaniu ostrzeżenia, szczególnie na trasach z dopuszczalną prędkością do 160 km/h, pociąg może nie wyhamować przed przejazdem.
Kluczową rolę gra więc czas. Samo wyłamanie rogatki kolejowej jest bardzo łatwe i proste. Wystarczy niewielki nacisk, aby bezpiecznie wyłamać zaporę. Można to zrobić nawet siłą własnych mięśni, co pozwoli zaoszczędzić na ewentualnych naprawach po lekkim uszkodzeniu samochodu. Dla bezpieczeństwa lepiej jednak zadziałać błyskawicznie i przy niskiej prędkości staranować zaporę, aby jak najszybciej opuścić przejazd kolejowy.
Już po opuszczeniu przejazdu należy zjechać w bezpieczne miejsce i skorzystać z Żółtej Naklejki PLK. Naklejki szukać trzeba na napędzie rogatki. Znajdują się tam numery alarmowe do służb technicznych oraz indywidualny numer przejazdu.
Oczywiście w takiej sytuacji należy liczyć się z mandatem. Kierowcy grozi mandat w wysokości 2000 zł i 15 punktów karnych. To bardzo dużo, ale wciąż jest to żaden wymiar kary, jeżeli na drugiej szali położyć zdrowie i życie. Co więcej, mandat nie zawsze jest automatyczny. Można ustrzec się kary, jeżeli utknięcie między szlabanami było spowodowane awarią pojazdu.
Przeczytaj też: “Nowy taryfikator punktów karnych. Zmiany od 17 września 2022 roku!”
Dla bezpieczeństwa własnego i pasażerów na pewno warto wiedzieć, jak wyłamać szlaban kolejowy. Sam koszt wyłamania rogatki najczęściej jest pokrywany z obowiązkowej polisy OC pojazdu. Może, ale nie musi się to wiązać z utratą wypracowanych zniżek. Koszty wyłamania szlabanu można też uregulować osobiście.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wyłamanie szlabanu kolejowego
Co oznacza czerwone światło emitowane przez sygnalizator przed przejazdem kolejowym?
Czerwone światło emitowane przez sygnalizator przed przejazdem kolejowym jest jednoznaczne ze znakiem STOP. To sygnał informujący o zbliżaniu się pociągu do przejazdu. Należy wówczas zatrzymać pojazd i poczekać na opuszczenie rogatek.
Jak wyłamać szlaban kolejowy?
Można to zrobić ręcznie lub staranować szlaban samochodem. Najszybciej i najbezpieczniej wyłamać rogatkę autem, taranując ją podczas jazdy z niską prędkością. Wyłamanie rogatki na przejeździe automatycznie uruchamia system ostrzegania, co zwykle skutkuje wytraceniem prędkości przez maszynistę do 20 km/h.
Co grozi za wyłamanie szlabanu kolejowego?
Mandat, jaki może nałożyć policja, wynosi 2000 zł i do tego nawet 15 punktów karnych. Mandatu można uniknąć, jeżeli przyczyną utknięcia auta na przejeździe jest awaria samochodu. Jednak nawet najwyższa kara jest niska, jeżeli chodzi o ludzkie zdrowie czy życie.
Jedna odpowiedź
“Czerwone światło emitowane przez sygnalizator przed przejazdem kolejowym jest jednoznaczne ze znakiem STOP.”
Znak STOP oznacza, że po zatrzymaniu i upewnieniu się, że nie wymusi się pierwszeństwa, można kontynuować jazdę. Wydaje mi się, że to światło na jazdę nie pozwala. Proszę o weryfikację.