Jazda na zimnym silniku
Jazda na zimnym silniku nie sprzyja jednostce napędowej. Jednak wystarczy trzymać się kilku zasad, a przede wszystkim obserwować obrotomierz. Sprawdzamy, jak jeździć na zimnej jednostce napędowej, co zimą zaraz po rozruchu jest czymś normalnym, szczególnie kiedy parkujemy auto pod chmurką.

W artykule przeczytasz

Dlaczego jazda na zimnym silniku nie służy jednostce napędowej?

Nie jest tajemnicą, że silnik nie przepada za zimnem. Zarówno nowe, jak i starsze jednostki napędowe zimą po rozruchu pracują o wiele głośniej. Co jest najważniejsze, nierozgrzany silnik to zimny olej. Stąd jazda na zimnym silniku wymaga trzymania się pewnych zasad.

Z jednej strony prawdą jest, że nowoczesne oleje są przystosowane do pracy w niskich temperaturach. Mogą one dochodzić nawet do ponad -30 st. Celsjusza. Z drugiej jednak zaraz po rozruchu gęstość oleju nie jest optymalna do czasu, aż silnik nie osiągnie temperatury roboczej. Jeżeli tak się stanie, wszystkie płyny eksploatacyjne, w tym olej osiągają optymalne parametry. Dzięki temu silnik jest wówczas chroniony przed obciążeniami. Sama mieszanka jest natomiast bogata i stabilna.

Prawidłowy rozruch silnika zimą

Skoro jazda na zimnym silniku nie sprzyja jednostce napędowej, warto wiedzieć, jak poruszać się samochodem zimą. Jako że temperatura robocza zwykle waha się między 80 a 100 st. Celsjusza, żeby ją osiągnąć, silnik potrzebuje od kilku do kilkunastu minut.

Oczywiście rozgrzanie go na postoju do takiej temperatury, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym, wymagałoby kilkudziesięciu minut. Dlatego dla szybszego osiągnięcia zakładanej temperatury roboczej najlepiej nie czekać i od razu ruszać w podróż. Szczególnie że pozostawienie pojazdu na postoju z włączonym silnikiem na dłużej niż minutę, grozi mandatem. To o tyle ważne, że często właśnie zimą włączamy silnik, po czym dopiero zajmujemy się oczyszczaniem nadwozia ze śniegu i lodu. Grozi za to mandat w wysokości od 100 do 300 złotych.

Przeczytaj też: “Skuteczne odśnieżanie samochodu zgodnie z prawem

Oprócz tego należy skupić się na obrotomierzu. Dopóki temperatura nie osiągnie wartości optymalnej, ewentualnie nie zgaśnie kontrolka wskazująca na zimny silnik, trzeba ostrożnie obchodzić się z pedałem gazu. Unikać należy wówczas wyższych obrotów silnika. W zależności od rodzaju silnika:

  • samochód z silnikiem Diesla – silnik powinien wówczas pracować na obrotach nieco powyżej 2000 obrotów na minutę;
  • samochód z silnikiem benzynowym – silnik powinien wówczas pracować na obrotach poniżej 2500 obrotów na minutę.

Jeżeli obroty będą wyższe, a silnik wciąż nie jest dostatecznie rozgrzany, przełoży się to na wyższe obciążenie i niższą ochronę poszczególnych elementów jednostki napędowej. Nadmierne gazowanie może skończyć się koniecznością remontu silnika. O ile sezon takiej jazdy nie powinien odbić się czkawką, o tyle w dłuższej perspektywie eksploatacja silnika w tej formie stanowi zagrożenie dla jego elementów. Zachodzi wówczas ryzyko uszkodzenia turbiny, tłoków, pierścieni, zaworów, czy pęknięcia głowicy. Warto więc uważnie obserwować obrotomierz i zmieniać biegi wcześniej.

Podsumowując, uruchamianie silnika na mrozie i dynamiczna jazda zwłaszcza na krótkich dystansach, kiedy jednostka napędowa nie osiągnie optymalnej temperatury, jest więc mocno ryzykowna. To duży błąd, który może mieć poważne konsekwencje i skraca żywotność silnika. Problemem jest też rozruch silnika na postoju. Optymalna technika jazdy dla kierowcy zimą to wsiąść i jechać, jednocześnie uważając na obroty jednostki napędowej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 9 Średnio: 3.2]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

silnik mild hybrid suzuki swift

16V

Definicja silnika 16V W motoryzacji jako 16V oznacza się silnik spalinowy 4-cylindrowy, który posiada po

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.