Nie ulega wątpliwości, że kasacja pojazdów cieszy się w Polsce dość dużą popularnością. Stacje utylizacji aut nie mogą narzekać na brak pracy. Tylko w ubiegłym roku zezłomowano blisko pół miliona samochodów. Które auta najczęściej poddaje się kasacji?
Kasacja pojazdów. Jakie samochody utylizują Polacy?
W zeszłym roku Polacy wyrejestrowali aż 540 000 samochodów, z czego kasacja pojazdów tyczy się 90 proc. z nich. Łącznie było to niemal 470 tys. egzemplarzy (468 882 szt.). Z drugiej strony trzeba pamiętać, że w analogicznym okresie zarejestrowano blisko 1,5 miliona aut, z czego 550 tys. to samochody nowe, a reszta używane importowane z zagranicy. Liczba wyrejestrowanych aut odpowiada więc niemal dokładnie rejestracji nowych pojazdów. Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w porównaniu do roku 2018 liczba kasacji pojazdów spadła o 7 proc.
Co oczywiste i zrozumiałe, złomowanie pojazdów dotyczy przede wszystkim samochodów przeszło 20-letnich. Niemal 70 proc. wszystkich aut, które zutylizowano w stacjach demontażu, zostało bowiem wyprodukowanych w roku 2000 lub wcześniej. Największa ich liczba dotyczy rocznika 1999. Nie dziwi też fakt, że wiele wyrejestrowanych aut to egzemplarze, które polscy kierowcy sprowadzili z Zachodu po wejściu do Unii Europejskiej.
Ponadto, co również wynika ze statystyk, 99 proc. kasacji aut to decyzja osób prywatnych. Jeżeli wziąć pod uwagę jednostki napędowe, aż 3/4 wszystkich utylizowanych aut miało pod maską silniki benzynowe. To jednak wynika z faktu, że w demontowanych rocznikach dominowały benzynowe jednostki napędowe.
Najczęściej złomowane marki w Polsce w 2019 roku:
- Opel – 77 453 egzemplarzy,
- Volkswagen – 61 055 egzemplarzy,
- Fiat – 60 928 egzemplarzy,
- Renault – 42 873 egzemplarzy,
- Ford – 41 374 egzemplarzy,
- Daewoo – 29 409 egzemplarzy,
- Peugeot – 16 231 egzemplarzy,
- Audi – 15 518 egzemplarzy,
- SEAT – 14 461 egzemplarzy,
- Skoda – 13 120 egzemplarzy.
Najczęściej złomowane modele w Polsce w 2019 roku:
- Opel Astra I – 25 011 egzemplarzy,
- Volkswagen Golf III – 24 290 egzemplarzy,
- Fiat Seicento – 18 080 egzemplarzy,
- Opel Corsa II – 17 429 egzemplarzy,
- Opel Vectra II – 16 973 egzemplarzy,
- Volkswagen Polo III – 13 688 egzemplarzy,
- Daewoo Matiz – 11 374 egzemplarzy,
- Ford Focus I – 11 295 egzemplarzy,
- Daewoo Lanos – 9 609 egzemplarzy,
- Renault Megane I – 9 500 egzemplarzy.
Kasacja pojazdów a wyrejestrowanie samochodu
Dla wielu właścicieli kasacja samochodu jest jedyną opcją dla wyrejestrowania auta. Przede wszystkim tyczy się to samochodów, które nie nadają się do dalszej eksploatacji, podobnie jak aut trudnych w sprzedaży. Po kasacji samochodu pojazd można wyrejestrować. W innym wypadku, kiedy auto wciąż jest w bazie, jego właściciel musi opłacić mu ubezpieczenie OC. Nawet wówczas, kiedy to pojazd unieruchomiony. Jeżeli tego nie zrobi, naraża się na wysokie grzywny. Przy braku ciągłości OC przez ponad 14 dni, kara za brak polisy ubezpieczeniowej dla samochodu osobowego wynosi aż 5200 zł, o czym więcej w artykule pt. “Jaka kara za nieubezpieczony samochód?“. Jako że ściągalność mandatów z tego tytułu jest na coraz wyższym poziomie, lepiej nie kusić losu i zutylizować pojazd, a następnie wyrejestrować go zgodnie z prawem.
3 Responses
Złomowanie różni się od kasacji, bo złomować można prawie wszędzie, ale nie wszędzie wydadzą zaświadczenie o demontażu – czyli takie z którym potem idzie się do Wydziału Komunikacji oraz odzyskać pieniądze z pozostałej polisy OC. Też o tym nie wiedziałam i szczęście, że trafiłam dobrego i uczciwego nauczyciela. Ja miałam zepsute auto w Warszawie i przyjechali, zabrali, zapłacili gotówką i wystawili mi zaświadczenie. W sumie cała akcja zakończona w 3 godziny i bez problemów…. polecam szczerze tego Pana z firmy http://www.auto-skup24h.pl BARDZO DZIĘKUJĘ !
No nie zakładamy, że ktoś uda się do firmy, która nie wystawia stosownych zaświadczeń. Oczywiście bez tego nie wyrejestrujemy auta w Wydziale Komunikacji. Zarobienie więc kilku stówek więcej nie ma sensu, skoro nadal ciąży na nas obowiązek płacenia OC i ewentualnych kar za brak ciągłości polisy.
Był taki czas pamiętam u nas na szrocie, że co drugie auto to był golf3 i astra f.