ADAC to niemiecki automobilklub, który w swoim portfolio usług ma między innymi pomoc drogową. Na podstawie prowadzonych statystyk rokrocznie powstaje raport najmniej i najbardziej awaryjnych aut. Oto najlepsze samochody wg raportu ADAC 2020.
Zanim poznamy najlepsze samochody tegorocznego zestawienia, warto wiedzieć, że najczęstsze usterki drogowe, które wg ADAC odpowiadają za unieruchomienie auta, dotyczą:
- akumulatora (44 proc.),
- silnika (17 proc.),
- elektroniki (11 proc.).
Na pewno z zestawienia ADAC nie dowiemy się wszystkiego, ale jest to ranking, który można brać pod uwagę przy zakupie auta z rynku wtórnego, zwłaszcza importowanego z Niemiec, o czym więcej w artykule pt. “Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“. Jest on ciekawym źródłem informacji o samochodach oraz rodzajach i poziomie ich usterkowości. Ranking ADAC powstaje na bazie porównania danych dotyczących interwencji na drodze, z liczbą egzemplarzy poszczególnych modeli zarejestrowanych w Niemczech. Im niższa wartość punktowa, tym samochód zajmuje wyższe miejsce w rankingu. Poniższe zestawienie zawiera w sobie najlepsze samochody wg raportu ADAC 2020 z podziałem na segmenty. W rankingu uwzględniono samochody z lat 2010-2017.
Najlepsze małe samochody
- Toyota Aygo — w przypadku Aygo odsetek usterek na tysiąc samochodów wyniósł od 2,5 do 8,7. Analitycy ADAC nie potrafili wskazać obszarów najbardziej narażonych na usterkę unieruchamiającą auto.
- Hyundai i10 — odsetek usterek wyniósł tu od 4,9 do 19,3. Najbardziej awaryjne okazały się egzemplarze i10 z 2014 roku, a więc z początku produkcji drugiej generacji modelu. Najczęściej pomoc drogowa zjawiała się z powodu unieruchomienia pojazdu przez niedomaganie akumulatora i świec zapłonowych.
Najlepsze samochody segmentu B
- Audi A1 — odsetek usterek to imponujący przedział od 4 do 11,2. Największym problemem w modelu A1 od Audi, zwłaszcza z 2011 roku, jest przewód wysokiego napięcia.
- Mini Hatch — wynik modelu od Brytyjczyków wyniósł od 0,6 do 18,2. Nie wskazano jednak podzespołów, które byłyby szczególnie problematyczne.
- Fiat Punto — bez wątpienia Punto to auto, które nie należy do usterkowych. Model z rocznika 2010 osiągnął poziom usterkowości 18,6. Jeszcze lepiej jest w przypadku aut z lat 2011 — 2013 (od 5,4 do 10,5).
- Renault Captur — dla roczników 2014-2017 francuski crossover uzyskał wynik w przedziale od 1,4 do 4,5. Nie wymieniono podzespołów szczególnie podatnych na awarię.
Najlepsze samochody kompaktowe
- Mercedes Klasy A — dla aut z lat 2010-2017 Mercedes Klasy A osiągnął rezultat w przedziale od 2,5 do 10,4. Widać więc, że z upływem lat Klasa A nie jest bardziej kłopotliwa.
- BMW Serii 1 — imponujący wynik ma też BMW Serii 1. Tutaj wynik dla aut z lat 2010-2017 wyniósł od 1,4 do 16.
- Audi A3 — znakomity wynik ma też model A3 od Audi, który w latach 2014 -2017 wyniósł odpowiednio 2,4, 1,5 oraz 0,6. W połączeniu z notami A3 dla pozostałych lat łączna ocena to 0,9. Bez wątpienia to model, który nie przysparza wielu problemów kierowcom na niemieckich trasach.
Najlepsze kompaktowe SUV-y i crossovery
- BMW X1 — poziom usterkowości w latach 2010-2017 dla X1 to wynik od 1 do 9,3. Bawarski SUV zawodzi więc rzadko, a dodatkowo ADAC nie potrafi wskazać najbardziej awaryjnych podzespołów, które mogą unieruchomić pojazd w trasie.
- Audi Q3 — dobry wynik ma też Q3 od Audi. Tutaj jest to od 0,6 dla rocznika 2016 do 19,6 dla aut z roku 2010.
Najlepsze samochody klasy średniej
- Audi A4, Audi A5, Audi Q5 — dla aut z lat 2010–2017 poziom usterkowości wyniósł od 1,4 do 23,3. Problemem są cewki zapłonowe w modelu A5 i wtryskiwacze w Audi Q5.
- BMW Serii 3, BMW X3 — dobrze wypadają też auta marki BMW, z wynikami usterkowości od 0,9 do 25,4. W tym przypadku słabością są bezpieczniki i przekaźniki (BMW Serii 3) lub turbina (BMW X3).
Klasa wyższa
- BMW Serii 5 — poziom usterek wyniósł od 1 do 25,1. Kłopotem jest koło pasowe wału korbowego, zwłaszcza w samochodach z 2010 roku.
Dla wielu wyniki mogą być zaskakujące, inni powiedzą, że ADAC zwyczajnie promuje auta lokalnych producentów, bo w zestawieniu najlepszych samochodów przeważają modele niemieckie. Oczywiście rezultatów rankingu nie można brać za pewnik, celując tylko w najlepsze samochody wg ADAC i kupując je bez weryfikacji. Zawsze auta z rynku wtórnego trzeba zweryfikować przez przegląd w warsztacie i jazdę próbną. Jeszcze wcześniej sprawdzona powinna być Historia Pojazdu. W ten sposób można dotrzeć do informacji, którymi nieuczciwy sprzedawca niechętnie się podzieli, na przykład dotyczącymi przekręconego licznika czy wypadkowej przeszłości.
Jedna odpowiedź
A co z najlepszym samochodem roku? Peugeotem 208? ADAC o nim zapomniał?