Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce: Volkswagen, Opel, Ford
Nie będzie niespodzianek, jeżeli spojrzymy na najpopularniejsze marki samochodów w naszym kraju. W czołówce znajdują się bowiem dobrze znane nam Volkswageny, Ople, Fordy czy Audi. W trzecim kwartale 2021 r. ubezpieczenia dla takich szukał przeszło co trzeci zmotoryzowany (35,5%).
Najpopularniejsze marki aut w Polsce – TOP 10 (ranking wg statystyk serwisu Rankomat za III kwartał 2021 r.):
- Volkswagen – 10,4 proc.
- Opel – 9,5 proc.
- Ford – 7,8 proc.
- Audi – 7,8 proc.
- BMW – 6,6 proc.
- Renault – 6,2 proc.
- Toyota – 5,0 proc.
- Peugeot – 4,6 proc.
- Skoda – 4,3 proc.
- Fiat – 4,0 proc.
Oczywiście pewne różnice występują w podziale na płeć. Tak więc kobiety najczęściej ubezpieczają auta marek Volkswagen, Opel, Ford, Renault i Toyota. Z kolei mężczyźni stawiają głównie na Volkswageny, Audi, Ople, Fordy i BMW.
Upodobania są też różne ze względu na wiek. Młodzi kierowcy w wieku od 18 do 25 lat najczęściej wybierają samochody marki BMW, Audi, Volkswagen, Opel i Ford. Starsi w wieku powyżej 55 lat głównie ubezpieczają Volkswageny, Ople, Fordy, Renault i Toyoty.
Jaki jest wiek samochodów w Polsce?
Niestety, niewiele na lepsze zmienia się w zakresie wieku samochodów, które poruszają się po polskich drogach. Zwykle są to auta w wieku powyżej 11 lat. W wyniku procentowym wygląda to następująco:
- 0-10 lat – 29 proc.;
- 11-20 lat – 58 proc.;
- 21-30 lat – 12,6 proc.;
- 31 lat i starsze – 0,4 proc.
Blisko 60 proc. samochodów z zagranicy
W dalszym ciągu wiele rejestrowanych i ubezpieczanych pojazdów pochodzi z zagranicy. W III kwartale 2021 roku aż 6 na 10 takich aut (59,5 proc.) pochodziło z importu:
- Polska – 40,5 proc.;
- Europa – 55,1 proc.;
- USA/Kanada – 2,4 proc.;
- inne – 2,1 proc.
Przeczytaj więcej o tym, jak importować samochody z USA, ale też innych krajów: Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, Włoch, Szwajcarii, Szwecji czy Danii.
Rodzaj i pojemność silnika
Co nie dziwi, nadal na polskich drogach królują auta spalinowe. Według przywoływanych statystyk 43,5 proc. pojazdów jest zasilanych benzyną, z kolei 40,8 proc. – olejem napędowym. Niewielki ułamek stanowią auta hybrydowe (1,1 proc.) i elektryczne (0,2 proc.). Uzupełnijmy, że 14,4 proc. pojazdów to samochody z silnikiem benzynowym połączone z instalacją gazową. Zrozumiałe jest też, że najczęściej są to silniki o pojemności od 1,0 do 2,0 l:
- do 1,0 l – 4,3 proc.;
- 1,1 l do 1,5 l – 24,4 proc.;
- 1,6 l do 1,9 l – 34,6 proc.;
- 2,0 l do 2,5 l – 29,5 proc.;
- 2,6 l do 3,0 l – 4,3 proc.;
- 3,1 l lub więcej – 2,8 proc.
Jak sprawdzić samochód używany przed zakupem?
Wprawdzie najpopularniejsze marki samochodów w Polsce według porównywarki Rankomat dotyczą zakupu ubezpieczeń OC dla pojazdów w III kwartale 2021 r., łączne statystyki dla całego rynku motoryzacyjnego wyglądają bardzo podobnie. Wiele aut ma 10 lat i więcej, stąd tym bardziej przed zakupem należy je dokładnie zweryfikować.
Warto pamiętać, że naszych interesów jako kupujących samochód używany broni tzw. instytucja rękojmi, o której szerzej piszemy w artykule pt. “Rękojmia na samochód używany“. Jednak lepiej uniknąć nieprzyjemności i przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży dokładnie sprawdzić taki pojazd.
Pomogą jego oględziny. Jeżeli nie są to najpopularniejsze marki samochodów najlepiej odbyć je z mechanikiem specjalizującym się w samochodach danego koncernu. Konieczna jest też jazda próbna, a wiele o stanie technicznym auta powiedzieć może przegląd w niezależnym warsztacie. Jednak jeszcze wcześniej, bo już na etapie selekcji ogłoszeń bardzo przydatnym narzędziem jest Raport Historii Pojazdu.
W takim dokumencie, który bazuje na indywidualnym numerze nadwozia pojazdu (numer VIN), znajdziemy bowiem wiele informacji o samochodzie. Należą do nich m.in. dane techniczne, rzeczywisty przebieg, historia szkód i kolizji, sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych, ogłoszenia o fabrycznych usterkach, dane producenta, wyposażenie czy zdjęcia z przeszłości.
2 Responses
Bo w tym kraju jest bieda i tylko najbogatszych stać na nowe auta,a cała klasa średnia i niżej jeździ autami 10+,starymi i niezawodnymi w przeciwieństwie do aut współczesnych,gdzie po pokonaniu 300k kilometrów silnik to trup,w Polsce 1 na 50 a być może 100 osób stać aby zmienić auto raz na 5 lat.Takie są przykre realia życia w naszym kraju.
nie koniecznie