Niedogrzany silnik, a więc nieosiąganie przez jednostkę napędową optymalnej temperatury, jest bardzo często ignorowane przez kierowców. Jakie przyczyny, a co najważniejsze, jakie skutki może mieć jazda na niedogrzanym silniku?
Niedogrzany silnik, a przegrzana jednostka napędowa
Co oczywiste, eksploatacja pojazdu to szereg serwisowych obowiązków. Bez nich samochód może być trapiony przez powtarzające się i niekiedy drogie w usunięciu usterki. Bolączką często ignorowaną przez zmotoryzowanych jest niedogrzany silnik.
O ile większość kierowców jest świadoma, czym grozi jazda autem z silnikiem o zbyt wysokiej temperaturze, o tyle niedogrzana jednostka napędowa to dla wielu wciąż bagatelizowany problem.
Przypomnijmy, że zbyt wysoka temperatura silnika może w krótkim czasie doprowadzić do nieodwracalnych zniszczeń. Niekiedy oznacza to konieczność remontu jednostki napędowej, a to już koszty idące przynajmniej w grube tysiące złotych. Jakie natomiast skutki ma niedogrzanie silnika?
Optymalna temperatura pracy silnika
Według producentów optymalna temperatura pracy sinika wynosi od ok. 90 do 105 stopni Celsjusza. Po jej osiągnięciu olej odpowiedzialny za smarowanie ruchomych podzespołów pracuje w optymalnych dla siebie warunkach, z kolei wykonane z różnych stopów metali rozgrzane elementy osiągają odpowiednie rozmiary.
W odpowiedniej temperaturze olej osiąga optymalną gęstość, dzięki czemu swobodnie przepływa w kanałach olejowych i dociera do każdego zakamarka silnika. Jako że olej jest gwarancją ochrony przed siłą tarcia, jego odpowiednia temperatura robocza jest niezbędna dla prawidłowej pracy jednostki napędowej.
Co w przypadku, kiedy silnik nawet podczas dłuższej jazdy nie pracuje w optymalnej temperaturze i jest niedogrzany? Okazuje się, że również taki stan rzeczy doprowadzi do kosztownych w usunięciu awarii.
Niedogrzany silnik — przyczyny i objawy
Przyczyn niedogrzania silnika trzeba szukać w układzie chłodzenia. Uwagę należy zwrócić między innymi na termostat. To ten element zarządza bowiem temperaturą płynu w układzie. Prowadzi on go krótkim obiegiem z nagrzewnicą lub długim z chłodnicą. Jeśli termostat się zatnie w pozycji otwartej na długi obieg, będzie to skutkować niedogrzaniem silnika, gdyż chłodnica nie pozwoli na rozgrzanie płynu.
Do głównych objawów niedogrzanego silnika, które możesz dostrzec natychmiast, należą wyraźny wzrost spalania oraz słabe działanie ogrzewania. Spalanie znacznie rośnie zwłaszcza w silnikach Diesla. Wówczas samochód spala nawet o 1/5 więcej oleju napędowego.
Niedogrzany silnik — skutki
Niestety, niedogrzana jednostka napędowa to problem nie tylko z większą konsumpcją paliwa. Niedogrzanie silnika powoduje również nierównomierne rozłożenie temperatur w jego wnętrzu. To z kolei prowadzi do szybszego zużycia elementów metalowych.
Jeśli olej silnikowy nie osiągnie optymalnej temperatury, ma ograniczone właściwości smarne. Nie dociera wówczas do ważnych podzespołów, na przykład panewek, wtryskiwaczy czy turbosprężarki. Ich uszkodzenie oznacza kosztowne naprawy. Sama regeneracja turbiny kosztuje przynajmniej 1000 zł. Nawet do 6 tys. wyniesie wymiana układu wtryskowego.
Niska temperatura sprzyja też osiadaniu nagaru, który w normalnych warunkach pracy zostałby wypalony i wydalony z jednostki napędowej. W końcu mocno ogranicza on przepustowość kanałów dolotowych, bloku zawór recyrkulacji spalin, a nawet może przyczynić się do samozapłonu mieszanki paliwowej.
Problemy z wypalaniem filtra cząstek stałych
Od pewnego czasu filtr cząstek stałych mają wszystkie diesle, a ostatnio też silniki benzynowe. To filtr GPF, szerzej opisany w artykule pt. “Filtr GPF w samochodzie benzynowym — czym jest i jak działa?“. Do skutecznej pracy każdy filtr cząstek stałych potrzebuje wysokiej temperatury wylotowej spalin.
Niestety, jeśli silnik pracuje przy zbyt niskiej temperaturze, wydalane spaliny nie spełniają wymogów filtra. To natomiast prowadzi do jego szybkiego zapchania. Wówczas należy go wymienić lub poddać regeneracji, co przekłada się na kolejne koszty. Regeneracja filtra DPF pochłonie nawet 1000 zł, z kolei nowy element do popularnych modeli kosztuje od 1500 do 3000 zł. Gorzej, kiedy z powodu braku zamienników trzeba nabyć oryginalny filtr w ASO. Wówczas to wydatek rzędu nawet 10 000 zł.
Zresztą taki stan rzeczy przekłada się też na wyższe spalanie oraz niekorzystną zmianę składu spalin, które nie spełniają norm UE. To z kolei może oznaczać brak zaliczenia obowiązkowego przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej.
Jak rozwiązać problem z niedogrzanym silnikiem?
Widać więc wyraźnie, że niedogrzany silnik może powodować drogie w usunięciu usterki. Tymczasem rozwiązanie problemu z reguły kosztuje maksymalnie kilkanaście złotych, jeśli winny jest przekaźnik lub przepalony bezpiecznik. Rachunek za naprawę wzrośnie do kilkuset złotych, jeśli niedogrzana jednostka napędowa to wynik uszkodzonego termostatu.