O czym informują i jak czytać etykiety na oponach?
Niestety, wielu kierowców nie wie, o czym informują etykiety na oponach w europejskim standardzie ESEI. Wystarczy zauważyć, że duża część zmotoryzowanych Polaków uważa, iż etykieta opon zawiera ich rozmiar, którego tam nie ma. Są natomiast inne ważne informacje, a w tym droga hamowania na mokrej nawierzchni, poziom generowanego hałasu oraz wpływ na zużycie paliwa.
- Przyczepność opony na mokrej nawierzchni – parametr długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Jest on wyliczany przy prędkości 80 km/h i określany w siedmiostopniowej skali – od A do G. Różnica między skrajnymi odległościami dla opon klasy A i G wynosi nawet 18 metrów.
- Poziom hałasu toczenia – parametr oznaczany symbolem głośnika z rozchodzącymi się od niego falami. Najcichsze opony, na poziomie przynajmniej 3 dB poniżej limitu ustalonego w Unii Europejskiej, mają tylko jedną falę. Opony średniej głośności mają dwie fale, a najgłośniejsze – trzy fale. Takie ogumienie jest nawet blisko 4-krotnie głośniejsze niż najcichsze opony.
- Oszczędność paliwa i opory toczenia – opony wpływają nawet na 20-30 proc. zużycia paliwa. Co do zasady: im niższe opory toczenia, tym mniejsze zużycie paliwa. Również w tym przypadku na etykiecie znajdziemy siedmiostopniową skalę od A do E. Zaznaczona na zielono kategoria A to opony najbardziej ekologiczne i ekonomiczne o niskich oporach toczenia. Kategoria G jest zaznaczona kolorem czerwonym i oznacza, że opona ma najgorsze osiągi. Z każdą klasą wzrost spalania to ok. 0,1 l na 100 km.
Nowe etykiety na oponach od maja 2021 roku
Obecnie wykorzystywany system etykiet samochodowych został wprowadzony w listopadzie 2012 roku. Nowe etykiety UE na oponach pojawią się w maju 2021 roku.
Zmiany na nowej etykiecie mają ułatwić kierowcom wybór opon. Łatwiej będzie dobrać przede wszystkim opony zimowe. Między innymi zmieni się skala dotycząca oporów toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni.
Jak zauważyliśmy wyżej, dziś mają one siedmiostopniową skalę A-G. Po zmianach na nowej etykiecie klas będzie tylko pięć – od A do E. Przy oponach zimowych na dole etykiety pojawi się również znak płatka śniegu na tle trzech szczytów. To tzw. symbol alpejski (3PMSF), który pojawia się na ogumieniu zimowym, szerzej opisanym w artykule pt. “Opony na zimę — FAQ“.
Będzie on przysługiwał oponom, które przejdą rygorystyczne testy w zimowych warunkach. Są nimi hamowanie na nawierzchni pokrytej śniegiem przy temperaturze powietrza wynoszącej od -2 do +15 st. Celsjusza i temperaturze nawierzchni od -4 do -15 st. Celsjusza. Przypomnijmy, że obecnie testy opon zimowych są przeprowadzane przy temperaturze 10 st. Celsjusza. Wydaje się, że obowiązek etykietowania na nowych zasadach będzie z korzyścią dla zmotoryzowanych.
Nowe etykiety UE dla opon mogą też zawierać dodatkowy symbol trójkąta z soplami. Będzie on przysługiwał oponom, które przejdą test na ubitym śniegu, który odpowiada oblodzonej nawierzchni.
Na nowej etykiecie UE opony pojawi się też informacja o jej ścieralności. Dzięki temu będziemy mogli wybrać ogumienie najmniej szkodliwe dla środowiska. Przypomnijmy bowiem, że w całym cyklu opona traci nawet do 2 kg gumy, która zanieczyszcza wodę, glebę i atmosferę.
Widzimy więc, że od maja 2021 roku etykiety na oponach ulegają dość poważnym zmianom. Warto wiedzieć, co oznaczają i jak czytać poszczególne symbole nowej etykiety UE dla opon. Możemy w ten sposób wybrać najlepsze ogumienia do auta.