Autostrada A2 jedną z najdroższych dróg w Europie
Autostrada A2, nazywana też Autostradą Wolności, biegnie równoleżnikowo przez centralne obszary Polski. To fragment drogi międzynarodowej E30. Przebiega od granicy z Niemcami w Świecku aż do granicy z Białorusią w Kukurykach. Dlatego biegnie przez kilka województw (lubuskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie, lubelskie) i łączy duże polskie aglomeracje (Poznań, Łódź, Warszawa).
A2 w dużej części jest darmowa. Od 1 lipca 2023 roku opłat za przejazd nie muszą ponosić kierowcy motocykli i innych pojazdów o DMC do 3,5 t, jeżeli poruszają się odcinkiem zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Natomiast opłaty należy ponosić za przejazd 255-kilometrowym odcinkiem A2 Konin – Świecko należącym do koncesjonariusza. Szczególnie drogo jest na odcinku Nowy Tomyśl – Konin.
Obecnie A2 to najdroższa autostrada w Polsce, a jednocześnie jedna z najdroższych w Europie i na świecie. Mimo wszystko za przejazd odcinkiem A2 Nowy Tomyśl – Konin kierowcy będą musieli płacić jeszcze więcej. Kolejna podwyżka na 149-kilometrowym odcinku Nowy Tomyśl – Konin obowiązuje od godziny 6:00 od 11 marca 2024 roku.
Warto przypomnieć, że pod koniec 2023 roku Sebastian Kulczyk sprzedał 23,8 proc. udziałów w spółkach Autostrada Wielkopolska i Autostrada Wielkopolska II francuskiemu funduszowi Meridiam.
Przeczytaj też: “Bezpłatne i płatne autostrady w Polsce od 1 lipca 2023 roku”
Płatne odcinki autostrady A2:
- Konin – Nowy Tomyśl o długości 149 kilometrów.
- Nowy Tomyśl – Świecko o długości 106 kilometrów.
Ile kosztuje przejazd odcinkiem autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin?
Od 11 marca 2024 roku droższy jest wyłącznie przejazd odcinkiem Nowy Tomyśl – Konin. Nie podniesiono opłat na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko. W przypadku aut osobowych na każdej z trzech bramek autostrady A2 od Nowego Tomyśla do Konina należy zapłacić 32 zł, co oznacza 2 zł podwyżki w porównaniu ze stawkami obowiązującymi przed podwyżką. Przejazd całym 149-kilometrowym odcinkiem Nowy Tomyśl – Konin autem osobowym kosztuje teraz aż 96 zł! Podwyżki są tłumaczone rosnącymi kosztami utrzymania autostrady, wysokimi stopami procentowymi i wysokim poziomem inflacji.
Dla porównania przejechanie autem osobowym odcinka między Nowym Tomyślem a Świeckiem o długości 106 kilometrów kosztuje zaledwie 18 zł. Tak duże różnice w stawkach to wynik konstrukcji umowy koncesyjnej. Na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko koncesjonariusz jest wynagradzany za dostępność trasy, natomiast wysokość myta wpływającego do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) ustala państwo. W przypadku odcinka Konin – Nowy Tomyśl wszystkie koszty ponosi spółka właścicielska, dlatego ma swobodę w zakresie ustalania stawek.
Przeczytaj też: “SkyCash Autostrady – jak i gdzie korzystać z aplikacji?”
Autostrada A2 Nowy Tomyśl – Konin (149 km) – opłata za przejazd
Kategoria pojazdu | Cena przejazdu całym odcinkiem w jedną stronę | Cena przejazdu całym odcinkiem w dwie strony | Sprawdź aktualną cenę |
---|---|---|---|
Kategoria 1 (pojazdy o dwóch osiach) | 102 zł (3 × 34 zł) | 204 zł | TUTAJ |
Kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) | 165 zł (3 × 55 zł) | 330 zł | TUTAJ |
Kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) | 252 zł (3 × 84 zł) | 504 zł | TUTAJ |
Kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) | 381 zł (3 × 127 zł) | 762 zł | TUTAJ |
Kategoria 5 (pojazdy i zestawy pojazdów nienormatywnych) | 1020 zł (3 × 340 zł) | 2040 zł | TUTAJ |
Kategoria 6 (motocykle) | 51 zł (3 × 17 zł) | 102 zł | TUTAJ |
Przeczytaj też: “Darmowa autostrada A1 – kto nie musi płacić, jaka oszczędność?”
Autostrada A2 Konin – Świecko (255 km) – opłata za przejazd
Kategoria pojazdu | Cena przejazdu całym odcinkiem w jedną stronę | Cena przejazdu całym odcinkiem w dwie strony | Sprawdź aktualną cenę |
---|---|---|---|
Kategoria 1 (pojazdy o dwóch osiach) | 120 zł | 240 zł | TUTAJ |
Kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) | 205 zł | 410 zł | TUTAJ |
Kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) | 292 zł | 584 zł | TUTAJ |
Kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) | 421 zł | 842 zł | TUTAJ |
Kategoria 5 (pojazdy i zestawy pojazdów nienormatywnych) | 1060 zł | 2120 zł | TUTAJ |
Kategoria 6 (motocykle) | 69 zł | 138 zł | TUTAJ |
Przeczytaj też: “Wyższe opłaty na autostradzie A4 Katowice-Kraków od 1 kwietnia 2024!”
Koszty przejazdu autostradą A2 są więc bardzo wysokie. Szczególnie kosztowny jest przejazd 149-kilometrowym odcinkiem pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem. Warto przypomnieć, że umowa koncesyjna wygasa dopiero w 2037 roku.
zdjęcie: autostrada-a2.pl (https://www.autostrada-a2.pl/wp-content/uploads/2022/10/Autostrada_Wielkopolska_oplaty.png)
FAQ
Do kogo należy płatny odcinek autostrady A2?
Odcinek Konin – Świecko to tak naprawdę dwa odcinki: Konin – Nowy Tomyśl (149 km, spółka Autostrada Wielkopolska) oraz Nowy Tomyśl – Świecko (106 km, spółka Autostrada Wielkopolska II).
Ile kosztuje przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 dla samochodu osobowego?
Jeżeli jest to samochód o dmc do 3,5 t, przejazd całym odcinkiem kosztuje 120 zł, a w dwie strony – 240 zł.
Czy autostrada A2 Konin – Świecko będzie darmowa?
Jest to mało prawdopodobne. Wymagałoby to bowiem negocjacji między rządem a koncesjonariuszami. Natomiast umowa koncesyjna wygasa dopiero w 2037 roku.
4 Responses
Zobaczymy co się zmieni, czy faktycznie S. Kulczyk ją sprzeda. Jeśli tak tzn że to był dobry moment na takie decyzje. Warto go poobserwować, świetnie zarządza swoimi biznesami.
I to czysta wina pisowców. Na całym swiecie mamy podatki od spadków i darowizn. Znajomy Francuz mi to prosto wytłumaczył: mam 7 mieszkań.
Pierwsze zostaje moje, trzecie też, piąte i siódme – przy dużym majątku podatek to 40%.
I pomyslcie co by było z tą autostradą gdyby rodzina Kulczyka musiała zapłacić podatek spadkowy……
PS. Każdy z moich dzieciaków odziedzicy po 5 mieszkań
Sebastian Kulczyk nie ma już udziałów w autostradowych spółkach. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rzeczpospolita”, w ostatnich dniach została ostatecznie dopięta transakcja sprzedaży firmy KI One, która miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.) Sprzedana została także Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2, a także budowlana spółka A2 Route. Należące do Kulczyka autostradowe aktywa kupił francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Wartość transakcji szacuje się na ok. 3 mld zł.
Ciekawe, jak długo będziemy musieli płacić tak wysokie opłaty za przejazd A2. Te 96 zł za odcinek Nowy Tomyśl – Konin wydaje się absurdalne w porównaniu do innych autostrad. Może warto byłoby zastanowić się nad protestem, żeby obniżyć ceny? Poza tym, co sądzicie o tym, że umowa koncesyjna wygasa dopiero w 2037 roku? To bardzo daleko w przyszłość, a co jeśli sytuacja się zmieni?