Czym jest paliwo przejściowe?
Zanim o tym, od kiedy paliwo przejściowe wypełnia dystrybutory na stacjach, w pierwszej kolejności musimy wyjaśnić, co różni je od paliwa letniego. Otóż jak nie trudno się domyślić, paliwo przejściowe jest odporniejsze na niższe temperatury.
Przede wszystkim dotyczy to aut z silnikiem wysokoprężnym i temperatury zablokowania zimnego filtra oleju napędowego (CFFP). Do zadań filtra umieszczonego między bakiem auta i silnikiem należy wyłapywanie zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić układ wtryskowy. Zablokowanie filtra, a co za tym idzie unieruchomienie sinika, może mieć miejsce też przy niższych temperaturach, kiedy z oleju napędowego wytrącają się kryształki parafiny.
O ile przy zwykłym paliwie letnim ta temperatura nie może być wyższa niż 0 st. C, o tyle przy paliwie przejściowym wynosi już -10 stopni Celsjusza. Dla porównania zimowy olej napędowy ma granicę -20 st. C. Jeszcze lepiej wygląda to w paliwach premium.
Na szczęście ryzyko zamarznięcia paliwa już jesienią jest niewielkie. Po pierwsze, rzadko w Polsce temperatura o tej porze roku spada poniżej -10 st. C. Po drugie, przy silniejszych mrozach narażone są na to głównie samochody rzadko tankowane i sporadycznie eksploatowane. Jeżeli spotka nas już taka przykra sytuacja, auto najlepiej wstawić do ogrzewanego garażu, a następnie dolać do paliwa depresator poprawiający właściwości oleju napędowego. Rzadziej zdarza się, że wymagane jest przeczyszczenie układu paliwowego i wymiana filtra.
W okresie przejściowym zmienić się też może skład benzyny, której przedział prężności par wynosi od 45 do 90 kPa (45-60 kPa – benzyna letnia, 60-90 kPa – benzyna zimowa). Im ten parametr jest wyższy, tym paliwo jest bardziej lotne. Jednak benzyna o większej prężności par zwykle jest oferowana na stacjach w określonych warunkach klimatycznych (np. góry).
Przeczytaj też: “Czym jest paliwo przejściowe na stacjach benzynowych?”
Od kiedy paliwo przejściowe w dystrybutorach?
Zmiana paliwa na przejściowe ma miejsce m.in. około 1 października. Wówczas diesel zawiera w sobie dodatki zapobiegające wytrącaniu się parafiny. Podstawą są przepisy z 2015 roku oraz norma PN-EN 228:2005, według której paliwa płynne oferowane na stacjach dzieli się na trzy okresy:
- letni – od 1 maja do 30 września,
- przejściowy – od 1 marca do 30 kwietnia oraz od 1 do 31 października,
- zimowy – od 1 listopada do końca lutego.
Podsumowując, paliwo przejściowe ma umożliwić płynniejszy rozruch sinika nawet wówczas, kiedy temperatura spada poniżej 0 st. Celsjusza. Wszystko dlatego, że ten rodzaj paliwa zawiera w sobie specjalne dodatki.