Wyższe opłaty drogowe w 2023 roku dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów
Niektóre decyzje rządzących są mało zrozumiałe. Dotyczy to również branży transportowej i faktu, że opłaty drogowe w 2023 roku będą wyższe. Z wyższymi stawkami za przejazd muszą liczyć się kierowcy samochodów użytkowych, które poruszają się państwowymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych. Dotyczy to:
- samochodów dostawczych,
- samochodów ciężarowych,
- autobusów.
Nowe stawki poznaliśmy po obwieszczeniu Ministra Infrastruktury o wysokości tzw. e-myta dla aut o DMC powyżej 3,5 tony na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W 2023 roku opłaty drogowe dla takich pojazdów są różne w zależności od:
- masy pojazdu,
- rodzaju drogi,
- klasy emisji spalin.
Opłaty drogowe 2023 na drogach objętych systemem e-TOLL klasy A i S (stawki za kilometr):
- samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 12 t: norma do Euro 2 (0,48 zł), Euro 3 (0,42 zł), Euro 4 (0,34 zł), Euro 5 i wyższa (0,24 zł);
- samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t: norma do Euro 2 (0,64 zł), Euro 3 (0,55 zł), Euro 4 (0,45 zł), Euro 5 i wyższa (0,33 zł);
- autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej: norma do Euro 2 (0,48 zł), Euro 3 (0,42 zł), Euro 4 (0,34 zł), Euro 5 i wyższa (0,24 zł).
Opłaty drogowe 2023 na drogach objętych systemem e-TOLL klasy GP i G (stawki za kilometr):
- samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 12 t: norma do Euro 2 (0,39 zł), Euro 3 (0,34 zł), Euro 4 (0,27 zł), Euro 5 i wyższa (0,20 zł);
- samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t: norma do Euro 2 (0,50 zł), Euro 3 (0,45 zł), Euro 4 (0,36 zł), Euro 5 i wyższa (0,25 zł);
- autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej: norma do Euro 2 (0,39 zł), Euro 3 (0,34 zł), Euro 4 (0,27 zł), Euro 5 i wyższa (0,20 zł).
Przeczytaj też: “System e-TOLL – pytania i odpowiedzi”
Co oznaczają podwyżki opłat drogowych dla branży transportowej?
Wydaje się, że podwyżka nie jest szczególnie wysoka. W zależności od tego, jaki jest to pojazd, jaką ma masę i po jakiej porusza się drodze, należy liczyć się z podwyżką do 8 groszy za kilometr. Jednak trzeba mieć na uwadze, że lista dróg objętych systemem opłaty elektronicznej e-TOLL to obecnie aż 706 odcinków. Natomiast łącznie liczą one sobie niemal 3677 kilometrów.
Jednak przy większych przebiegach, które są normą w transporcie krajowym, podwyżki wyglądają znacznie mniej optymistycznie. Przy przebiegu na poziomie 10 000 kilometrów miesięcznie będzie to oznaczać podwyżkę rzędu nawet 800 złotych. Jeżeli firma transportowa liczy sobie kilkadziesiąt aut i więcej, koszty są już bowiem naprawdę duże. Szczególnie że lista płatnych fragmentów dróg zostanie poddana aktualizacji o nowe odcinki oddane do użytku po 2017 roku. Tymczasem już dziś wiele firm z branży ma spore problemy z zobowiązaniami wobec kontrahentów. Średnio dług wobec kontrahenta w listopadzie 2022 roku sięgał 40 000 złotych. Z kolei cała branża ma natomiast zaległości rzędu 1,13 mld zł.
Przeczytaj też: “Aplikacja Autopay – jak działa alternatywa dla e-TOLL PL?”
Już teraz słyszy się głosy, że wiele firm nie przetrwa, ponieważ nie będą w stanie przenosić rosnących kosztów na klientów. Wydaje się również oczywiste, że rosnące opłaty dla samochodów transportowych będą kolejnym czynnikiem napędzającym inflację. Szczególnie że dotyczą przecież niemal każdej gałęzi gospodarki.
FAQ – najczęstsze pytania o opłaty drogowe w 2023 roku
Jakie pojazdy czeka podwyżka opłat drogowych w 2023 roku?
Z wyższymi opłatami muszą liczyć się właściciele pojazdów użytkowych – samochodów dostawczych, ciężarowych oraz autobusów.
Na jakich drogach będą obowiązywać wyższe opłaty w 2023 roku?
Podwyżka opłat drogowych dotyczy państwowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych objętych systemem e-TOLL. Łącznie jest to więc ponad 700 odcinków o długości niemal 3700 kilometrów.
Od czego zależeć będzie wysokość opłat drogowych w 2023 roku na drogach z systemem e-TOLL?
W porównaniu z opłatami w 2022 roku koszt przejazdu kilometra takiej drogi w 2023 roku będzie wyższy o od 3 do 8 groszy. Stawki są bowiem różne w zależności od masy pojazdu, klasy emisji spalin oraz rodzaju drogi.