Opłaty drogowe 2023

W artykule przeczytasz

Wyższe opłaty drogowe w 2023 roku dla samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów

Niektóre decyzje rządzących są mało zrozumiałe. Dotyczy to również branży transportowej i faktu, że opłaty drogowe w 2023 roku będą wyższe. Z wyższymi stawkami za przejazd muszą liczyć się kierowcy samochodów użytkowych, które poruszają się państwowymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych. Dotyczy to:

  • samochodów dostawczych,
  • samochodów ciężarowych,
  • autobusów.

Nowe stawki poznaliśmy po obwieszczeniu Ministra Infrastruktury o wysokości tzw. e-myta dla aut o DMC powyżej 3,5 tony na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W 2023 roku opłaty drogowe dla takich pojazdów są różne w zależności od:

  • masy pojazdu,
  • rodzaju drogi,
  • klasy emisji spalin.

Opłaty drogowe 2023 na drogach objętych systemem e-TOLL klasy A i S (stawki za kilometr):

  • samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 12 t: norma do Euro 2 (0,48 zł), Euro 3 (0,42 zł), Euro 4 (0,34 zł), Euro 5 i wyższa (0,24 zł);
  • samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t: norma do Euro 2 (0,64 zł), Euro 3 (0,55 zł), Euro 4 (0,45 zł), Euro 5 i wyższa (0,33 zł);
  • autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej: norma do Euro 2 (0,48 zł), Euro 3 (0,42 zł), Euro 4 (0,34 zł), Euro 5 i wyższa (0,24 zł).

Opłaty drogowe 2023 na drogach objętych systemem e-TOLL klasy GP i G (stawki za kilometr):

  • samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 12 t: norma do Euro 2 (0,39 zł), Euro 3 (0,34 zł), Euro 4 (0,27 zł), Euro 5 i wyższa (0,20 zł);
  • samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t: norma do Euro 2 (0,50 zł), Euro 3 (0,45 zł), Euro 4 (0,36 zł), Euro 5 i wyższa (0,25 zł);
  • autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej: norma do Euro 2 (0,39 zł), Euro 3 (0,34 zł), Euro 4 (0,27 zł), Euro 5 i wyższa (0,20 zł).

 

Przeczytaj też: “System e-TOLL – pytania i odpowiedzi

Co oznaczają podwyżki opłat drogowych dla branży transportowej?

Wydaje się, że podwyżka nie jest szczególnie wysoka. W zależności od tego, jaki jest to pojazd, jaką ma masę i po jakiej porusza się drodze, należy liczyć się z podwyżką do 8 groszy za kilometr. Jednak trzeba mieć na uwadze, że lista dróg objętych systemem opłaty elektronicznej e-TOLL to obecnie aż 706 odcinków. Natomiast łącznie liczą one sobie niemal 3677 kilometrów.

Jednak przy większych przebiegach, które są normą w transporcie krajowym, podwyżki wyglądają znacznie mniej optymistycznie. Przy przebiegu na poziomie 10 000 kilometrów miesięcznie będzie to oznaczać podwyżkę rzędu nawet 800 złotych. Jeżeli firma transportowa liczy sobie kilkadziesiąt aut i więcej, koszty są już bowiem naprawdę duże. Szczególnie że lista płatnych fragmentów dróg zostanie poddana aktualizacji o nowe odcinki oddane do użytku po 2017 roku. Tymczasem już dziś wiele firm z branży ma spore problemy z zobowiązaniami wobec kontrahentów. Średnio dług wobec kontrahenta w listopadzie 2022 roku sięgał 40 000 złotych. Z kolei cała branża ma natomiast zaległości rzędu 1,13 mld zł.

Przeczytaj też: “Aplikacja Autopay – jak działa alternatywa dla e-TOLL PL?

Już teraz słyszy się głosy, że wiele firm nie przetrwa, ponieważ nie będą w stanie przenosić rosnących kosztów na klientów. Wydaje się również oczywiste, że rosnące opłaty dla samochodów transportowych będą kolejnym czynnikiem napędzającym inflację. Szczególnie że dotyczą przecież niemal każdej gałęzi gospodarki.

FAQ – najczęstsze pytania o opłaty drogowe w 2023 roku

Jakie pojazdy czeka podwyżka opłat drogowych w 2023 roku?

Z wyższymi opłatami muszą liczyć się właściciele pojazdów użytkowych – samochodów dostawczych, ciężarowych oraz autobusów.

Na jakich drogach będą obowiązywać wyższe opłaty w 2023 roku?

Podwyżka opłat drogowych dotyczy państwowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych objętych systemem e-TOLL. Łącznie jest to więc ponad 700 odcinków o długości niemal 3700 kilometrów.

Od czego zależeć będzie wysokość opłat drogowych w 2023 roku na drogach z systemem e-TOLL?

W porównaniu z opłatami w 2022 roku koszt przejazdu kilometra takiej drogi w 2023 roku będzie wyższy o od 3 do 8 groszy. Stawki są bowiem różne w zależności od masy pojazdu, klasy emisji spalin oraz rodzaju drogi.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.