Paliwo HVO100 i diesel B10 – nowe paliwa na stacjach

Udostępnij
Wasza ocena
Paliwo HVO100
Zwłaszcza w Europie widoczny jest wyraźny trend ku elektromobilności. Wprawdzie coraz częściej słyszysz się głosy, że auta elektryczne nie są najlepszym rozwiązaniem, nad Europejczykami wisi widmo zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku. W ogólnej opinii w największym stopniu środowisko zanieczyszczają pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Dlatego na stacjach coraz częściej pojawiają się paliwa z większym dodatkiem biokomponentów nie tylko do benzyny, ale też oleju napędowego. Takim paliwem jest diesel B10. Natomiast w pełni ekologiczne jest paliwo HVO100.

W artykule przeczytasz

Diesel B10 – co to za paliwo?

Zanim wyjaśnimy, czym jest paliwo HVO100, w pierwszej odnieśmy się do diesla B10, na razie coraz powszechniejszego zwłaszcza w Niemczech. Jak wskazuje nazwa, jest to klasyczny olej napędowy z maksymalnie 10-procentową domieszką biokomponentów (metyloestry). Nowe paliwo ma być alternatywą dla dostępnego powszechnie na stacjach diesla B7, który w swoim składzie ma maksymalnie 7-procentową domieszkę biokomponentów.

Producenci wskazują, że diesel B10 nadaje się do większości współczesnych aut wyposażonych w silniki wysokoprężne. Jednak warto upewnić się, czy producent dopuszcza stosowanie takiego paliwa. Zwłaszcza jeżeli jest to samochód w wieku powyżej 5 lat i z większym przebiegiem.

Większa domieszka biokomponentów może wpływać niekorzystnie na uszczelki, czego konsekwencją będą wycieki. Jednocześnie bardziej ekologiczne paliwo pomaga utrzymać układ paliwowy w czystości, natomiast w starszych autach nie musi to być zaletą. Nagromadzone osady mogą trafić do pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy, co spowoduje ich wcześniejsze zużycie. Przy obawach o możliwość stosowania takiego paliwa, bezpieczniej wybrać diesla B7.

Przeczytaj też: “Paliwo E10 – co to jest, czy można tankować, do jakich silników?

Czym jest paliwo HVO100?

W przypadku paliwa HVO100 oznaczanego na dystrybutorze jako XTL mowa całkowitym biopaliwie. Ten rodzaj paliwa nie ma nic wspólnego z klasycznym olejem napędowym. Bazą są tutaj bowiem przepracowane oleje spożywcze i biomasa (np. resztki owoców czy warzyw), która pozwala uzyskać wodór. Jest to paliwo czyste i odnawialne, natomiast wytwarzane w złożonym procesie produkcji.

W teorii HVO100 jest paliwem bezpieczniejszym dla uszczelek od oleju napędowego z dodatkiem biokomponentów. Dlatego teoretycznie paliwo można stosować również w starszych autach i z większym przebiegłem. Natomiast jest to tylko teoria, ponieważ producenci wskazują raczej nowsze auta, które bez ryzyka problemów technicznych mogą swobodnie korzystać z paliwa z dystrybutorów oznaczonych skrótem XTL.

Przeczytaj też: “Paliwo syntetyczne – co to jest e-paliwo, ile kosztuje?

Dotyczy to na przykład aut BMW i Mini produkowanych od wiosny 2020 roku. Podobnie wygląda to w przypadku innych marek (Citroen, Peugeot, Opel, Renault, Nissan, Dacia, Volkswagen, Seat, Cupra, Skoda, Toyota, Volvo). Natomiast w przypadku Audi wskazuje się nawet na konkretne auta produkowane od 2022 roku i napędzane 3-litrowym Dieslem TDI o mocy 210 kW. Dlatego zawsze warto zweryfikować możliwość stosowania takiego paliwa w ASO lub instrukcji producenta. Przede wszystkim roślinne paliwo HVO100 ma być stosowane w transporcie drogowym oraz wysokoprężnych samochodach ciężarowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

FAQ

Czym jest diesel B10?

To olej napędowy z większą, ponieważ nawet 10-procentową domieszką biokomponentów.

Co jest paliwo HVO100?

To parafinowany diesel z uwodornionych olejów roślinnych. Paliwo jest czyste i ekologiczne, nie mając nic wspólnego z tradycyjnym olejem napędowym.

Czy można stosować paliwa B10 i HVO100 w samochodach?

Teoretycznie jest to możliwe, natomiast niemal wyłącznie w nowszych samochodach i z mniejszym przebiegiem. Przed zatankowaniem paliwa HVO100 lub diesla z 10-procentowym dodatkiem biokomponentów, wcześniej należy sprawdzić, czy producent dopuszcza takie paliwo.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?