Płyny eksploatacyjne. Kiedy można je ze sobą mieszać?

W artykule przeczytasz

Każdy kierowca powinien dbać o to, aby płyny eksploatacyjne w samochodzie miały odpowiedni poziom. Zdarza się, że niekiedy ich niedobory trzeba uzupełnić płynem o innych właściwościach od drugiego producenta. Które płyny eksploatacyjne można więc ze sobą mieszać?

Mieszanie płynu hamulcowego. Czy to możliwe?

Biorąc pod uwagę płyny eksploatacyjne, w pierwszej kolejności odnieśmy się do płynu hamulcowego, którego najpopularniejszą klasyfikacją jest DOT. Obecnie wyróżniamy kilka typów takich płynów, m.in. DOT 3, 4, 5, 5.1 oraz DOT4LV.

Musisz pamiętać, że ich specyfikacja nie wymaga konkretnego składu chemicznego. W zamian określa tylko jego właściwości, m.in.:

  • minimalną temperaturę wrzenia płynu “suchego” o zawartości wody na poziomie 0%;
  • minimalną temperaturę wrzenia płynu “zawodnionego” o zawartości wody na poziomie 3,7%.

Konwencjonalne płyny hamulcowe glikolowe DOT 3, DOT 4, DOT 5.1, a nawet DOT-4 LV są mieszalne. Dopuszczalne jest stosowanie płynów klasy wyższej w miejsce płynu DOT niższej klasy.

Oczywiście mowa tutaj o mieszaniu płynów w nagłych sytuacjach, na przykład w trasie. Później powinieneś wymienić płyn na jego odpowiedni rodzaj.

Z innym typem nie możesz natomiast mieszać płynu DOT 5, który powstaje na bazie silikonu. Nie stosuje się go jednak w pojazdach cywilnych, a środkach transportu do zastosowań militarnych, które często są nieużywane przez lata i muszą wykazywać natychmiastową sprawność. To płyny, które nie absorbują wody. Dzięki temu m.in. temperatura ich wrzenia nie zmienia się przez długi czas.

Niemieszalny z płynami DOT jest również płyn typu LHM, wymagany w starszych samochodach francuskich. To płyn hydrauliczny bazujący na olejach mineralnych, niewchłaniający wilgoci oraz o dużej lepkości w wysokich temperaturach.

Czy można mieszać płyny eksploatacyjne? Mieszanie oleju silnikowego

Większość współczesnych silników wymaga stosowania olejów syntetycznych. Najlepiej zastosować dokładnie ten sam olej, który znajduje się w jednostce napędowej, aczkolwiek oleje syntetyczne są ze sobą mieszalne. Jeśli olej innego producenta posiada taką samą klasę jakościową, a najlepiej również lepkościową, nie ma przeciwwskazań, aby awaryjnie dolać go do silnika.

Nie wpłynie to negatywnie na jednostkę napędową, ale może skutkować wytrąceniem się dodatków lub wystąpieniem innych reakcji chemicznych, które mogą przysporzyć problemów z funkcjonowaniem układu smarowania. Pamiętaj też, że po zmieszaniu dwóch różnych olejów, mieszanina przyjmie właściwości gorszej cieczy.

Mieszanie płynu chłodniczego

Tak oczywiste nie jest to w przypadku płynów chłodniczych. Te płyny eksploatacyjne mają wiele typów (IAT, OAT, HOAT, POAT). Różnice dotyczą pakietu dodatków uszlachetniających (np. antykorozyjnych, antypiennych), które mogą się wzajemnie zwalczać.

Dlatego nie powinieneś wierzyć zaleceniom producentom płynów chłodniczych, że można je ze sobą dowolnie mieszać, a już na pewno zapewnieniom, że dany płyn możesz wymieszać z każdym innym kolorem płynu chłodniczego. Akurat jego kolor wynika wyłącznie z zastosowanego barwnika, mając niewiele wspólnego z jakością czy właściwościami.

Na przykład zmieszanie płynu IAT z płynem OAT może spowodować wytrącenie osadów. Te natomiast mogą przytkać otwory w chłodnicy, co ograniczy jej wydajność. Doraźnie możesz natomiast zmieszać płyny chłodnicze tego samego typu, ale pochodzące z oferty innego producenta. Przy najbliższej okazji wymień jednak płyn na nowy i dodatkowo przepłucz układ chłodzenia.

Czy można mieszać płyn wspomagania kierownicy?

Nie należy mieszać płynów wspomagania kierownicy. Wyróżnia się tu trzy różne rodzaje płynów, tj.:

  • oleje ATF do automatycznych skrzyń biegów (kolor czerwony),
  • płyny syntetyczne (bezbarwne),
  • płyny mineralne (zielone).

Jeśli pomieszasz dwa inne płyny, grozi to zmianą konsystencji. Jak najszybciej wymień wówczas płyn wspomagania kierownicy na nowy.

Mieszanie oleju przekładniowego

Przy olejach w skrzyniach biegów, zwłaszcza w automatach należy używać specjalnego oleju ATF. To płyn eksploatacyjny o właściwym dla tego rodzaju skrzyń współczynniku tarcia i niskiej lepkości. Dzięki temu w optymalnych warunkach pracują sprzęgło, hydraulika i system sprzęgieł, które sterują stopniem przełożenia.

Dlatego nie należy ich mieszać z olejami o innej lepkości. Może to doprowadzić do przegrzania skrzyni, zatarcia lub uszkodzenia układu sterowania.

Pamiętaj, że oleje na właściwie musisz wymienić nie tylko po ich zmieszaniu. To jedna z najważniejszych czynności po zakupie samochodu z rynku wtórnego, o czym piszemy w artykule pt. “Co wymienić po zakupie samochodu używanego?“.

Oczywiście jeszcze ważniejsze jest, aby wcześniej właściwie zweryfikować pojazd używany. Zrobisz to przez Raport Historii Pojazdu, korzystając z numeru VIN, a także podczas oględzin u sprzedawcy, przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.